Wat is er nieuw

Vuurtetra's 'pesten' otocinclussen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mamavan2
  • Startdatum Startdatum
M

Mamavan2

Guest
Ik ben benieuwd of dit normaal gedrag is.. Ik heb sinds kort vissen in mijn aquarium die 3 weken ingedraaid is. Er zitten nu 5 vuurtetra's in en 2 otocinclussen. Deze worden nog uitgebreid, maar ik moet in kleine hoeveelheden vissen erin doen toch?

Maar de vuurtetra's zijn sinds gisteren wel heel vaak de otocinclussen aan het pesten. Ze komen op hun af zwemmen en zwemmen dan ook echt tegen ze aan en zwemmen daarna weer weg.

Dit is eigenlijk best vervelend om te zien. Is dit normaal? Lijkt mij niet toch?

Het zijn rovertjes dat is bekend hebben graag levend voer maar of ze nu doelbewust de oto's als voedsel beschouwen ?

Hebben ze verwondingen ervan ?

Geef ze anders eens wat levend voer een tiental rode muggenlarven.

Koop je in neen zakje en wat je overhebt bewaar je in een glas met veel water in bv de koelkast

Nee ze krijgen er geen verwondingen van.

Nou moet ik zeggen dat de otocinclussen erg zwak lijken. Ze eten niet tot nauwelijks (voer ook extra bij met algentabletjes, maar die worden uiteindelijk door de 2 slakjes opgegeten omdat hun er niet naar om kijken) ze zijn ook erg mager... Volgens de lfs krijgen ze vast wel genoeg, maar het feit dat ze zo sterk vermageren lijkt mij niet echt normaal.

Kan het zijn dat de tetra's dit gedrag vertonen omdat de otocinclussen zwak zijn?

Otocinclussen worden na de vangst vrijwel uitgehongerd (meer dan 60% overleeft hierdoor de reis naar de lfs niet), daardoor zijn deze visjes erg mager en zwak.

Ok ja dat had ik gelezen. Nou had ik in de lfs wel gegoogled naar de otocinclus voordat ik ze gekocht heb ivm de bakmaat en waterwaardes die ze nodig hebben en dat zou allemaal goed moeten zijn. Maar eenmaal thuis las ik hier op het forum dat het idd erg zwakke visjes zijn.

Wat kan ik hier nu het beste mee doen? De tetra's zullen binnenkort toch ook uitgebreid moeten worden omdat 5 te weinig is. En nieuwe otocinclussen erbij die ik ook niet echt zitten aangezien ze zo zwak zijn.

Jouw aquarium is pas ingedraaid en dus nog "vers" . Je oto's hebben te weinig te eten daardoor.
Maak een voersteen voor ze: neem een schone platte steen..verpulver een algen/spirulinatablet en meng dit met eiwit en smeer het met een kwastje op de steen. In de koelkast op laten stijven en tegen de tijd dat je verlichting uitgaat in je bak leggen. Als je twee stenen hebt heb je steeds voer voor ze. Zo help je ze de komende weken door.

Jones zei:
Otocinclussen worden na de vangst vrijwel uitgehongerd (meer dan 60% overleeft hierdoor de reis naar de lfs niet), daardoor zijn deze visjes erg mager en zwak.
Denk overigens niet dat dat slechts deels moedwillig is (geen eten = minder uitwerpelsen), maar het zijn ook visjes met een natuurlijke voedselbehoefte die je niet even ��n twee drie oplost door er voer in / bij te gooien.

Heb deze week 6 gekweekte Oto's gekregen !!!! In de winkel koop ik ze om de genoemde redenen niet !

peterdenhaag53 zei:
Jouw aquarium is pas ingedraaid en dus nog "vers" . Je oto's hebben te weinig te eten daardoor.
Maak een voersteen voor ze: neem een schone platte steen..verpulver een algen/spirulinatablet en meng dit met eiwit en smeer het met een kwastje op de steen. In de koelkast op laten stijven en tegen de tijd dat je verlichting uitgaat in je bak leggen. Als je twee stenen hebt heb je steeds voer voor ze. Zo help je ze de komende weken door.

Ok dan ga ik dat proberen.

Maar als de otocinclussen sterker worden dan zouden de tetra's op moeten houden met tegen ze aan zwemmen?

Ik geef ze algentabletten en wat jij zegt over opstijven in de koelkast ?

Ik mee dat ze in moesten drogen en je kan gewoon visvlokken verkruimelen mocht je geen spirulina hebben.

Vlokken verkruimelen / Mengen met wat eiwit en dan op laten drogen, daarna kan het in de bak voor Oto's en bv Sulawesislakken

Eiwitten stijven sneller op in de koelkast. Spirulina/algen tabletten zijn beter voor ze dan vlokvoer wat veel meel bevat. En de bedoeling is om de oto's snel aan te laten sterken.
O ja...ik "meen" het niet. Ik weet het zeker..doe dit vaker, omdat ik in mijn (ook vroegere) bakken altijd oto's had en hun " problemen" ken

Grote tenen ?

Er staat op youtube een filmpje over hou je met spirulina / vlokvoer en eiwit plus wat grote stenen een gedekte tafel kunt maken voor sulawesi slakken en otocinclussen.

Ik kan het helaas niet 1-2-3 vinden je moest het in ieder geval uit laten drogen anders zou het te snel oplossen in het water.

Staat ook ergen een link van op deze site ik zal hem posten als ik hem vind.

Wat ik me ook afvraag is of er voldoende schuilmogelijkheden (liefst in/tussen planten) voor de oto's zijn.
En doe ook wat drijfplanten in je bak, dat geeft ze een veiliger gevoel.

Hier krijgen ze soms ook een tikkie maar alleen als ze in het licht pontificaal tegen het glas aan hangen. En dan nog gebeurt het gelukkig sporadisch.
Als ze tussen de planten (belgisch groen, crypto) zijn trekken ze minder de aandacht van de plaaggeesten. Reuzenvalisneria daar houden ze ook van.

Ik heb een grote groep oto's waarvan een behoorlijk aantal 'tweedehands' van MP.
Zodra ik op MP iemand zie die van z'n vissen af moet haal ik met liefde daar de oto's weg.

Wat Peter zegt moet je gewoon doen, je kan daarmee voorkomen dat ze doodgaan van stress en honger.
Laat de puntalg als je dat eens krijgt gewoon zitten op de achterruit, dat is waar ze (bij mij althans) op af komen.
Kienhout vinden ze ook prettig trouwens. Soms raspen ze dat ook af en ze gebruiken het ook om onder te schuilen. Als het kienhout een beetje bealgt is vinden ze dat erg prettig.

Ik heb 2 planten erin staan waar de oto's erg gek op zijn.. Geen idee hoe ze heten maar het zijn 2 dezelfde met grote brede bladeren. Maar meestal verschuilen ze zich achter de verwarming of op de grond. Ik heb er een grote steen in liggen maar daar komen ze niet in de buurt. Hout moet ik nog halen.
Verder heb ik nog andere planten erin zitten, een kleine en wat snelgroeiers. En een ornament van nepstenen die aangesloten kan worden op de luchtpomp (staat overigens altijd uit) en daar zitten ze wel veel op. Daar zie ik ze ook echt eten. Maar die staat ook naast de verwarmingspomp waar ze dus meestal zitten.

Ik ga de algen proberen aan de steen te 'plakken', bedankt voor het filmpje.

Drijfplanten zijn volgens de lfs hier niet te krijgen op dit moment.. Van het voorjaar pas zeiden ze. Ik kan binnenkort wel even in de grote lfs kijken maar die is aardig ver weg en ik heb zelf geen auto.
Zodra ik daar aan kan komen komen ze er zeker weten in want dat vinden de vuurtetra's ook fijn toch?

Ik heb redelijk wat hout en 1 bak van mijn zoon waar iets teveel vis in zit en waar hout snel bealgd ik wissel daarom om de 2 weken het hout met dat van mijn garnalen bak.

Als je in de buurt van Den Haag woont kan je bij mij wat stekken belgisch groen en andere drijfplantjes halen. Doen het hier goed 🙂
Ik denk dat alle vissen drijfplanten wel fijn vinden. Ik merkte iig wel meteen verschil in het gedrag van alle vissen eigenlijk.
Ze zijn wat relaxter geworden.
Mocht het echt niet gaan met je oto's dan wil ik ze wel opvangen. Komen ze in een grote groep (voelen ze zich ook veiliger) in een ingedraaide bak met alg dat ze lekker vinden.
Maar ga nu eerst zelf proberen de buffet steen te maken.
En da's ook wel weer de charme van deze hobby. Je bent nooit uitgeknutseld en nooit uitgeleerd. 🙂

@mamavan2 . Misschien even hier op forum bij "gevraagd" om wat drijfplantjes vragen. Zijn vast wel mensen die wat willen opsturen naar je.

Ik ga van de week even kijken bij de grote lfs. Mochten ze daar ook geen drijfplanten hebben dan plaats ik hier wel een oproepje. Ik heb nu expres wat hogere planten genomen en 1 kant van de bak redelijk dicht beplant. Ook heb ik een minder felle lamp gehaald want hier zat een hele felle in.

Helaas heb ik net 1 otocinclus dood eruit gehaald 🙁 Zo gelijk naar de winkel voor eieren want die heb ik niet in huis.
En ik had nog wel het idee dat dit de sterkste van de 2 was 🙁

Doe anders de verlichting wat korter de komende tijd indien mogelijk, zitten ze toch wat rustiger of plak een dub reepje tape op je tl ? Zo maar een idee

Ja de verlichting zet ik nu zowiezo savonds eerder uit. Dat vinden zowiezo de vuurtetra's fijn. Al is het al een heel stuk verbeterd sinds ik van de week de planten anders neergezet heb en een andere lamp heb gekocht.

Ik ga mijn stiefvader vragen of hij 2 pvc stukjes wilt meenemen voor mij, hij heeft dat vast wel over. Ik zag hier dat dat vaker gebruikt wordt.

peterdenhaag53 zei:
Eiwitten stijven sneller op in de koelkast. Spirulina/algen tabletten zijn beter voor ze dan vlokvoer wat veel meel bevat. En de bedoeling is om de oto's snel aan te laten sterken.
O ja...ik "meen" het niet. Ik weet het zeker..doe dit vaker, omdat ik in mijn (ook vroegere) bakken altijd oto's had en hun " problemen" ken

Wanneer je deze eiwitten in het aquarium legt, gaat dit dan niet rotten en stinken?

Helaas mocht het hier niet meer baten. Vanmorgen was ook de ander overleden.

De slakken hebben wel gesmuld van de bealgde stenen.

Voor mij in ieder geval nooit geen oto's meer 🙁

Vuurtetra,s zien de OTO,s als bedreiging.
Daarom stoten ze tegen ze aan.
Als de bak ver goed groen is, zien ze ze niet meer.

Nu was je gewoon te vroeg.

Ja dat blijkt wel...

Zien vuurtetra's alle grotere vissen als bedreiging? Ik heb er wel aardig wat planten in staan, maar die staan vooral aan 1 kant nu omdat ik daar dan schaduw creeer zolang ik nog geen drijfplanten heb.

Otocinclussen zijn gewoon te beleefd en te verlegen om wat terug te doen, dat merk ik bij mij in de bak ook.
Soms krijgen ze perongeluk een zetje en dan weten ze niet hoe snel ze zich verstoppen moeten.

Balen dat ze dood zijn gegaan. Maar niets aan te doen.
Je kunt een topic openen om te kijken wat wel bij de vuurtetra's past.
Ik moet zeggen dat ze hier op 't forum goed met je meedenken dus overweeg dat.

Er loopt al een topic bij visbestand. Weken geleden al opgestart toen het aquarium net begon in te draaien.

Daar heb ik nu ook gemeld dat er nu vuurtetra's in zitten en welke vissen daarbij kunnen.

Ik ben echt helemaal verzot op mijn vuurtetra's... 🙂 Hopelijk kan er nog iets leuks bij (velen vallen al af door temperatuur geloof ik en de beperking wegens mijn bak die slechts 60cm lang is).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan