Wat is er nieuw

Waaierhand garnaal aanschaffen ... vraagjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robert1234
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1234

Guest
Beste lezers,

Het lijkt me erg leuk om een paar garnalen in mn aquarium te houden. Wel ben ik nog nieuw op het gebied van garnalen, daarom een paar vraagjes om zeker te zijn dat ik de beginnersfoutjes voor ben.

Na dit forum en het internet een beetje te hebben afgezocht voor informatie kwam ik uit op een waaierhand garnaal die het beste in mijn bak zou passen.
De bekende vuurgarnaal zou te klein zijn ivm de grootte (6cm) en misschien ook te agressieve vissen.
Voorheen keek ik ook naar kreeften, maar deze zouden weer te agressief zijn t.o.v. de vissen.
Een CPO kreeft zou weer te klein zijn.

De waaierhand kan een lengte hebben van wel tot 14cm en is zeer vriendelijk http://www.garnalenenkreeftendatabase.n ... Atya&id=16. De rest van de eigenschappen voldoet mijn bak ook. Alleen zou ik de stroming van het water nog kunnen verbeteren.
Verder heb ik planten, kienhout en stenen in mijn bak voor beschutting.

nu is mijn vraag;

- zou ik een waaierhand kunnen houden in mijn bak?
- zijn er nog (betere) alternatieve voor de waaierhand?
- moet ik nog ergens extra rekening mee houden?
- hoeveel waaierhand garnalen kan ik houden in mijn bak?
- ik lees dat ze stroming nodig hebben om hun voedsel uit het water te kunnen filteren. Hoe snel moet zo'n stroming gaan?
- waar kan ik het beste een garnaal kopen? (Den Haag)

Mocht je nog een handige link hebben voor informatie, zet em erbij.

Alvast bedankt!

Groeten,
Robert

Hi Robert,

Vertel eens iets meer over je aquarium?
Wat zit er zoal aan vissen in? Hoeveel van elke soort?

Robert1234 zei:
De bekende vuurgarnaal zou te klein zijn ivm de grootte (6cm) en misschien ook te agressieve vissen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel idee heb wat je hier wilt zeggen. Dat ligt vast aan mij. Vuurgarnaaltjes worden geen 6cm. Of gaat het over het formaat van je vissen?

Zou je, als dat mogelijk blijkt eigenlijk liever vuurtjes hebben dan waaierhanden?

~ Ivo

Zoals Ivo hierboven al vermeld zou je eerst moeten zien wat de rest van je bestand is. Als je veel drukke vissen hebt kan het goed zijn dat je je waaierhand niet gaat zien want het zijn schuwe beestjes of ze er zelfs niet bij past.
Als je een waaierhand zou nemen moet je zeker rekening houden dat er genoeg stroming is. Meestal voldoet de uitstroom van enkel de filter niet en zal je een extra stromingspompje moeten plaatsen. Ik heb in men aquarium ong 2100 l/u aan stroming, de inhoud van men bak is 125l. Ook schuilplaatsen zijn een must.
Voor voedsel zou je er voor moeten zorgen dat je stofvoer hebt, ik gebruik zelf garnalenvoer dat ik heb fijngemalen. Als je dit niet doet bestaat er de mogelijkheid dat de garnalen na een paar weken/maanden doodgaan door verhongering of dat ze voedsel van de grond gaan rapen. Dit kan hun waaierhanden beschadigen. Als dit het geval is kunnen ze ook geen voedsel meer uit het water filteren.

Ik hoop dat je hier al iets mee bent. 🙂

Dank voor je reactie,

Vuurtjes leek me wel leuk, maar lees dat ze zich ook wel snel kunnen voortplanten. misschien niet de beste optie dus.
De waaierhand daarentegen kan zich niet voortplanten in zoetwater, maar leeft toch zeker 2 tot 4 jaar mist goed verzorgd.
Tevens lijken me de waaierhand garnalen ook leuker omdat ze wat groter zijn, en die waaierhanden vind ik ook gaaf om te zien.

@Mascha&Ivo, voor vuurtjes ben ik bang dat mijn vissen te groot en/of te agressief zijn.

Ik weet nog niet alle namen van de vissen.
zover ik ongeveer weet:
- (1)Roodkopzalm / Hemigrammus bleheri
- (3)Maanvis / Pterophyllum scalare
- (1)Zwarte fantoomzalm / Hyphessobrycon megalopterus
- (1)Siamese algeneter / Gyrinocheilus aymonieri
- (1)Borstelneus / Ancistrus ranunculus
- (2)pantsermeerval / Corydoras panda
- (1)Zwarte neon / Hyphessobrycon herbertaxelrodi
- (3)rouwtetra / Gymnocorymbus ternetzi
- (1)ruitenvlek zalm / Hemigrammus Caudovittatus
- (2)zwarte algeneters (meervallen) waar ik de naam nog niet van ken.
- (2)Goud gourami / Trichogaster trichopterus gold
- (3)zilver vissen waar ik de naam nog niet van ken. zie foto:

Z-j7ITXRfTRhZGht2o3NW_qX-7vixEhr.jpeg

Het aquarium

Z-j7ITXRfTRhZGht2o3NW_qX-7vixEhr.jpeg

Voor de stroming zou ik inderdaad een pompje moeten plaatsen.
Ik merk ook dat de 'ruitenvlek zalm' vaak bij de uitstroom zit. maar de uitstroom is naar mijn idee te zwak.

- Maak zo'n stromingspompje geluid?
- Zou een waaierhand kunnen passen bij dit visbestand / aquarium?

Ik heb bij Chris een paar jaar terug wat garnalen gekocht en is prima bevallen,aardige kerel die op een eerlijke manier z'n "handel" doet.

Is nooit op voorhand met 100% zekerheid te zeggen hoe de Afrikaanse waaierhand het in je bak gaat doen maar ze zijn over het algemeen best schuw.
Er hoeft in je bestand wat trouwens behoorlijk druk en van samenstelling niet echt ideaal is 1 vis tussen te zitten die bv naar de waaiers van zo'n garnaal hapt en je zal de waaierhand waarschijnlijk nooit zien omdat deze zich alleen maar zal verstoppen.

Ik zou met dit bestand eerst kijken hoe ik dat iets meer op orde kon krijgen. Je hebt wel veel verschillende soorten; ook veel soorten die eigenlijk in een school thuishoren.

Mijn waaierhanden zijn vrij schuw, hoewel ik ze wel steeds vaker zie. Ze zijn inderdaad zeer vredelievend en mijn (diamant)goerami's laten ze wel volledig met rust, net als de corydoras en de Ancistrussen. Van de andere vissen kan ik het echter helaas niet zeggen, omdat ik er geen ervaring mee heb.

Toen ik het bestand op een rijtje had gezet zag ik inderdaad dat het best veel soorten zijn. Bestand heb ik niet zelf samengesteld, maar door de vorige eigenaar.
Zelf heb ik het idee dat het aquarium niet druk oogt.
Zo zijn er 6 bodem vissen die zich overdag meestal rustig houden op een schuilplaats. Ook de zwarte fantoomzalm houd zich schuil.
Zijn dan 14 vissen die dan echt actief zwemmen.

Conclusie is eigenlijk een waaierhand wel mogelijk is, maar niet optimaal.
Dan lijkt me het beste om het maar niet te doen.
Tevens zijn waaierhand garnalen best duur en wil ik er niet mee experimenteren.

Als er nog alternatieven zijn hoor ik het graag.

Dank voor de reacties!

Misschien dat de Atyopsis moluccensis een optie is.
Geef je plantenvoeding of andere middeltjes want daar zijn ze wel gevoelig voor?

Seabait zei:
Misschien dat de Atyopsis moluccensis een optie is.
Geef je plantenvoeding of andere middeltjes want daar zijn ze wel gevoelig voor?

Als ik je niet verkeerd begrijp, de Atyopsis moluccensis is ook een waaierhand garnaal?

Ik heb een voedingsbodem met daarop fijn grind.

Op http://www.chrisgarnalenshop.nl/Waaierh ... nalen.html vind ik zelf de Afrikaanse blauwe waaierhand garnaal / Ataya gabonensis erg mooi. Andere varianten erop lijken me ook erg leuk.

Robert1234 zei:
Als ik je niet verkeerd begrijp, de Atyopsis moluccensis is ook een waaierhand garnaal?

Klopt,maar is oa veel minder schuw dan z'n Afrikaanse neef 😉

Seabait zei:
Klopt,maar is oa veel minder schuw dan z'n Afrikaanse neef 😉

Hmm... ik ga er nog over nadenken. Zijn mooie garnalen.
Wil natuurlijk niet m'n aquarium te vol zetten.

Weet je toevallig of zo'n stromingspompje nog geluid maakt?
En wat voor een je aan kan raden voor een milde stroming voor een bak van 120cm lang.

Ik ga zo'n pompje waarschijnlijk al plaatsen voor de andere vissen.

Het te vol zetten valt met wappers wel mee, hoor, die nemen niet zo veel plek in. Enige wat je wel in de gaten moet houden is de temperatuur, want de Molukse houdt niet zo van erg warm water.

Ik denk dat veel vissen zich rustig houden omdat ze niet met soortgenoten zitten, waardoor het wel rustig oogt maar het voor veel vissen geen optimale omstandigheden zijn. Misschien kun je een paar enkelingen (die eigenlijk in een school horen) aan iemand kwijtraken en dan alsnog een waaierhandgarnaal erbij toevoegen? Daar worden ze dan allemaal een beetje gelukkiger van 🙂

Het pompje dat ik heb is de Eheim Stream On 1200. Geeft 1200 l/u stroming. Ik zelf heb dit in men 80cm bak zitten en het geeft toch tamelijk veel stroming maar ik denk niet dat het genoeg gaat zijn om een 120cm bak van genoeg stroming te voorzien. Het pompje maakt ook wel een beetje geluid maar daar heb ik geen last van. 🙂

SaskiaP zei:
Misschien kun je een paar enkelingen (die eigenlijk in een school horen) aan iemand kwijtraken

Ik moet zeggen dat ik dat ook weer jammer zou vinden om een paar weg te doen... ik vind ze allemaal even leuk 😛

Maar, welke van mijn vissen horen voornamelijk in een school?
ik denk dat je met name de roodkopzalm bedoelt?

Scholenvissen zijn volgens mij:

- (1)Roodkopzalm / Hemigrammus bleheri
- (3)Maanvis / Pterophyllum scalare
- (1)Zwarte fantoomzalm / Hyphessobrycon megalopterus
- (2)pantsermeerval / Corydoras panda
- (1)Zwarte neon / Hyphessobrycon herbertaxelrodi
- (3)rouwtetra / Gymnocorymbus ternetzi
- (1)ruitenvlek zalm / Hemigrammus Caudovittatus

maar ik kan het verkeerd hebben 🙂

SaskiaP zei:
Scholenvissen zijn volgens mij:

Tja in principe overleven ze het ook prima alleen, maar misschien niet optimaal.
Toch het nadeel als je een bak overneemt, maar goed et valt wel mee denk ik.

Maar verder op het onderwerp, denk ik toch te wachten of niet te beginnen met garnalen.
Ook voor hen zou het niet optimaal zijn.

En ik kan ga eerst wat meer ervaring opdoen met planten en algen.
De opstelling nu is wat ielig en zit ook wat baardalg op de planten.

@SaksiaP Zo'n beplante bak als u zou ik graag zelf ook hebben. Ziet er top uit!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan