Waar blijft toch al dat fosfaat ??


Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Berichten
65
Leeftijd
51
Ik gebruik de stock oplossingen van Aquariumbemesting. Valt me op dat ik naar verhouding veel fosfaat moet bij doseren. Ik voeg 2x / wk: 25ml KNO3 toe, en 50 ml KH2PO4 in mijn 230L bak. Terwijl ik de concentratie KH2PO4 al 3x hoger dan de voorgeschreven hoeveelheid heb gemaakt.
Dus in totaal 6x zoveel KH2Po4 als KNO3. En nog steeds meet ik 25 ppm NO3 versus 0,25 ppm PO4. Dus een factor 100 minder, wat een factor 10 zou moeten zijn. In de bak iid groene puntalg wat mijn meting volgens mij bevestigd. Is dit normaal?? Ik zou toch niet bij elke dosering de hele stockoplossing KH2PO4 (500ml) er in 1x in moeten gooien?
 
Klinkt inderdaad alsof er iets niet goed gaat. Als je veel fosfaat toevoegt moet je dat terug kunnen meten. Weet je wel zeker dat je meting klopt?
 
Allemaal goed vragen :)
Ik bemest CO2 en daarnaast ook nog vloeibare carbon. De dropchecker kleurt lichtgroen.
Ik gebruik een druppeltest van Salifert. Is redelijk recht toe recht aan denk ik. Ga er niet van uit dat ik verkeerd meet. De KNO3 meet wel de verwachtte waarde, zelfde methodiek.
Bodem: gewoon grind. Geen voedingsbodem. Wel wat bodemcapsules bij wortelende planten
Filter: extern filter met 4 bakken en regulier materiaal. Keramisch, kunststof en watten
Fosfaat volgens het doseerschema van Aquariumbemesting. Gebruiksaanwijzing: 4 gr PO4 per 500ml. Ik doe nu 12gr per 500ml.
Belichting: normaal 8u.
De planten doen het ok. Snelgroeiend spul gaat als een tierelier. Bodembedekkers minder.
Het fosfaat moet toch ergens blijven??

Wat zal ik doen?
 
Mij niet duidelijk of je 50 ml toevoegt per week of 2 x 50ml per week.
In het eerste geval voeg je 1.7 ppm toe aan je aquarium, in het tweede geval 3.4 ppm
Het lijkt mij onmogelijk dat de planten dit opnemen en dat er dan maar 0.25 ppm over blijft.

Dus of je voegt in werkelijkheid tóch minder toe (verkeerd afgewogen ofzo...) of je test klopt niet.

Of je stockoplossing is niet geroerd en al de zouten liggen nog op de bodem van de fles ;-)

Vreemd!
 
Ik zou die stockoplossing eens nameten. Pak een liter kraanwater en voeg daar 1ml KH2PO4 aan toe. Goed schudden en dan zou je op 5 ppm aan PO4 uit moeten komen.
 
Beste Trinakria en Daniel, geweldig dat jullie zo meedenken :) Echt super!!!

@trinakria :
Volgens de verpakking voeg je bij normale concentratie (4gr op 500ml stock) per 10ml op 100L = 0,5ppm P toe.
Ik voeg 100ml stock /wk toe (dus x10)
3x hogere concentratie PO4 in stock (x3)
Bak van 230L ( / 2,3)

Dan kom ik uit op: 6,5 ppm per week fosfaat toevoegen? (0,5 x 10 x 3 /2,3)
Ik heb er niet zoveel gevoel voor, maar uit jouw reactie leid ik af dat dit heel veel is.


@DanielHoogland :
Goed idee, maar ik weet niet helemaal zeker of ik je begrijp.
Dus 1ml mijn stockoplossing (12 gr/500ml) toevoegen aan 1 L water zou 5ppm moeten geven?
Kan je mij de berekening eens uitleggen?
Ik zou denken: 24gr/L = 24000ppm. 1ml oplossen in 1L geeft toch gewoon 24ppm?

Evengoed klopt je voorspelling. Ik krijg iid 0,5ppm
De stockoplossing klopt dus.

Waarmee de vraag blijft bestaan. Waar blijft de fosfaat?
 
'gewone' beplanting
 

Bijlagen

  • aquarium27-09-20.jpg
    aquarium27-09-20.jpg
    119.8 KB · Weergaven: 80
Goed idee, maar ik weet niet helemaal zeker of ik je begrijp.
Dus 1ml mijn stockoplossing (12 gr/500ml) toevoegen aan 1 L water zou 5ppm moeten geven?
Kan je mij de berekening eens uitleggen?
Ik zou denken: 24gr/L = 24000ppm. 1ml oplossen in 1L geeft toch gewoon 24ppm?
Ik ben uit gegaan van de instructies op https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumfosfaat-kh2po4
Daar wordt 4 gram KH2PO4 opgelost in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water en dat geeft bij dosering van 10ml op 100 liter water 0.5 ppm fosfaat. Reken ik dat om naar 10ml op 1 liter water krijg je 50ppm en dat is wat moeilijk te meten dus heb ik de 10ml door 10 gedeeld om op 1 ml uit te komen en dan krijg je 5ppm fosfaat per 1ml stockoplossing.

Met hoeveel gram KH2PO4 en hoeveel water heb jij je stockoplossing gemaakt?

Evengoed klopt je voorspelling. Ik krijg iid 0,5ppm
De stockoplossing klopt dus.
Mijn voorspelling was 5 ppm niet 0,5 ppm! Dat is een factor 10 te weinig wat wel weer overeen komt met wat jij in je aquarium ziet. Weet je zeker dat je de stockoplossing juist hebt aangemaakt? 4 gram is met de verkeerde weegschaal lastig te meten.
 
Beste Trinakria en Daniel, geweldig dat jullie zo meedenken :) Echt super!!!

@trinakria :
Volgens de verpakking voeg je bij normale concentratie (4gr op 500ml stock) per 10ml op 100L = 0,5ppm P toe.
Ik voeg 100ml stock /wk toe (dus x10)
3x hogere concentratie PO4 in stock (x3)
Bak van 230L ( / 2,3)

Dan kom ik uit op: 6,5 ppm per week fosfaat toevoegen? (0,5 x 10 x 3 /2,3)
Ik heb er niet zoveel gevoel voor, maar uit jouw reactie leid ik af dat dit heel veel is.

Je berekening klopt niet helemaal. of ik kan je niet volgen. Vooral de factor 10 is mij onduidelijk.

In jouw stockoplossing van 500 ml zit 12 gram KH2Po4.
Jij voegt per week 100 ml van deze stockoplossing toe. Dat is dus 1/5 van de inhoud en dus ook 1/5 van de 12 gram KH2PO4.
oftewel je hebt 2,4 gram KH2PO4 toegevoegd aan 230L water.
Dat is 10,4 mg/L oftewel 10,4 ppm

Dat is echt een enorme hoeveelheid en kan dus eigenlijk niet kloppen (de test of je stockoplossing). Ik voeg in mijn 720L bak met 320 Watt ledverlichting en hélemaal vol met planten veel minder KH2Po4 toe.

Schadelijk is het overigens niet, dus geen zorgen. Maar wel zonde van je fosfaat.
 
Oh ik heb er helemaal overheen gelezen. Jouw stockoplossing zou 3x hoger dan de ab.nl aangeeft moeten zitten, dan zou je met mijn test dus op 15 ppm fosfaat halen. Als je 0,5 ppm meet dan gaat er of bij het meten of in je stock oplossing iets mis.
 
of in je stock oplossing iets mis.
Jij hebt ook gelijk Daniel. OF de meting OF de stock klopt dus niet.
Ik denk dat het de stock is.

Ik meet :1ml stockoplossing in 1L water geeft 0,25ppm fosfaat.
Dat zou volgens mij 24 ppm moeten zijn.
Want er zit 24 gr / L in stock
24000mg / L verdunnen door 1ml op te lossen in 1L kraanwater geeft 24 mg / L.

Hoe kan ik er zo naast zitten met mijn mg weegschaal :(
 
Even je weegschaal controleren.
Zet er een bakje op, dan even nullen.
Vervolgens 10 ml water in het bakje spuiten.
Dit zou 10 gram moeten zijn
 
Jij hebt ook gelijk Daniel. OF de meting OF de stock klopt dus niet.
Ik denk dat het de stock is.

Ik meet :1ml stockoplossing in 1L water geeft 0,25ppm fosfaat.
Dat zou volgens mij 24 ppm moeten zijn.
Want er zit 24 gr / L in stock
24000mg / L verdunnen door 1ml op te lossen in 1L kraanwater geeft 24 mg / L.

Hoe kan ik er zo naast zitten met mijn mg weegschaal :(
Dat is dan 24 mg / L Kaliumwaterstoffosfaat.
K2HPO4 molmassa 174
PO4 molmassa 95

Aan fosfaat zit er dan (24 / 174) x 95 = 13 mg per liter fosfaat.
 
Zoals Biljoenblik hierboven mooi laat zien maak je waarschijnlijk de fout dat je denkt dat alle KH2PO4 die je in de stockoplossing toevoegt ook direct puur fosfaat is en dat is niet zo. Biljoenblik berekent het op een wetenschappelijke manier, ik ga echter even uit van wat er op het 'etiket' staat.

Als er 4 gram Kaliumfosfaat is een normale dosis van 500ml gaat en dat geeft bij doseren van 10ml oplossing 0,5 ppm fosfaat per 100 liter water dan is het een vrij simpele rekensom. Als jij 12 gram (dus 3x de dosis) in 500ml water stopt dan krijg je dus 1,5 ppm per 10ml dosering op100 liter water. Dat is 0,15 ppm per 1ml (1,5 / 10) dosering op 100L water. Dan blijft er over om de komma twee plaatsen op te schuiven om van 100L water naar 1L water te gaan en kom je uit op 15 ppm wat je zou moeten krijgen met jouw stockoplossing door 1ml te doseren op 1 liter water. Komt erg in de buurt bij wat Biljoenblik hierboven zegt

Neemt niet weg dat het heel erg vreemd is dat je slechts 0,25 ppm fosfaat meet want dat zou dus 15 ppm moeten zijn. Het is dus niet iets wat het verbruikt maar je gooit er of te weinig in (stockoplossing fout) of jouw meetsetje of methode voor fosfaat is niet correct. Wat ik als eerste zelf zou proberen is een nieuwe stockoplossing maken en de 1L test weer herhalen.
 
Raadsel opgelost: het fosfaatpoeder van Aquarium bemesting blijkt geen fosfaat te bevatten. Dat verklaart waarom ik kon bij doceren tot ik een ons woog, zonder meetbaar effect. En ook waarom de druppelset 0 ppm voor de stockoplossing gaf. Het enige fosfaat wat ik het afgelopen jaar doceerde was het vissenvoer... Wie had dat gedacht. Gilles heeft mij een nieuwe verpakking toegezegd.
 

Terug
Bovenaan