Wat is er nieuw

Waar buizen kopen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ijsbeervis
  • Startdatum Startdatum
I

ijsbeervis

Guest
Beste iedereen,

Ik vroeg mij af waar mensen hun 'plumping' kopen voor de pompen en bioloog. Bij een aquarium zaak, of juist bij een bouwmarkt? Ook vroeg ik me af hoe je bepaald wat de doorsnee is van een pijpje. Wat voor formule kan ik gebruiken om te bepalen hoeveel L ik per uur wil verversen en ook hoe groot de buizen moeten zijn.
Alvast bedankt!

Groet,
Ijsbeervis

Vijverstunt.nl heb ik alles gekocht
Ik heb overal iets dikkere pijpen genomen dan de standaard slangen

Bij een aquarium / vijver speciaalzaak. Deze hebben druk pvc voor water leidingen. Voordeel tov bouwmarkt. Veel meer accessoires en het past allemaal op elkaar.
Wildkamp heeft ook veel keus!

niet moeilijk gaan doen met formules
bij de meest pompen/filters staan gegevens over de gebruikte slang dikte en binnen diameter ga daar van uit
houd vervolgens rekening met dat een bocht van 45 graden meer weerstand heeft als 1 van 90 graden
houd dus in dat als je geen 90 graden kwijt kan je een dikker diameter door snede buis moet gaan gebruiken
mijn materiaal heb ik bij de eerder genoemd wildkamp vandaan maat druk pvc 25 mm
de meeste bouwmarkten gaan niet kleiner als 32 mm en das fors

groet

jaap

Ik haal bij wildkamp.

Qua dikte hangt het af van de specificaties van je pomp.

Naast bochten knijpen kogelkranen, slangtules en koppelingen ook heel erg. Dus altijd minimaal 1 maat groter nemen dan de minimale dikte voor de pomp. Slangtules kan je ook rustig 1 maat groter nemen dan de slang. Dan verlies je minder doorstroom en de slang maak je warm met heet water zodat die makkelijk om een grote tule gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan