Wat is er nieuw

Waar, hoe de spraybar?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik ben er eigenlijk zelf nog niet helemaal uit wat beter is....dusssssss.

Even een vraagje. Als je de spraybar (JBL) en aanvoer links hebt. Je maakt een beetje onder in het midden tussen elk standaard gaatje een 2mm gaatje. Wat is dan beter? Meer stroming in je bak van links naar rechts? Of lange spraybar, 1e Buisje met gaatjes horizontaal voor de rimpeling op het water en de overige 3 schuin naar beneden voor distributie van de co2?

*Edit*
Bij alle gaatjes schuin naar beneden is er i.m.o. te weinig sprake van een rimpeling.

Laatst bewerkt:
Ik heb twijfels of het vuil bij een korte spraybar beter wordt opgenomen in het filter.

Denk dat een lange beter werkt omdat alles beter word verdeeld

In de regel stelt men ook dat een lange via de achterwand het beste werkt.

Zou de JBL 902 wel.genoeg stroming geven met 4 JBL buisjes? De stroming per gaatje lijkt me weinig. Dat is waar ik aan twijfel. De netto debiet.

Ik vond de gaatjes vrij groot waardoor je ook minder sterke uitstroom hebt.

In mijn aquarium heb ik eerst alles geprobeerd. Spraybar lang, kort, over de gehele lengte enz. Uiteindelijk is voor mij de beste oplossing gewoon de inlaat de bak in laten stromen, 5 cm onder het wateroppervlak aan de voorkant richting de lente van de bak, zonder iets er op. (dus zonder spray bar)Goede rimpeling, goede stroming en goede co2 verdeling en planten groeien super (bak 80x 50x50,Oase biomaster Thermo 350)

Even een update. Via een advies van @GCJ heb ik de aan- en terugvoer via dezelfde inham. Nu ik dat heb kon ik dus 4 JBL buisjes plaatsen langs de achterwand. Alleen de stroming werdt per gaatje te gering.

Nu heb ik eerst zelf weer een spraybar gemaakt, langer dus dan in voorgaande pogingen. Eerst met een boor van 1.5 mm elke 3 cm. Dit resulteerde in een fluittoon en bijna bij de laatste gaatjes een verzameling van heel veel belletjes Co2 die eruit spoot.

Dit was me niet naar de zin en heb de gaatjes opgeboord naar 2 mm.

Bijlagen

• 20200607_222959_compress63.jpg
    20200607_222959_compress63.jpg
    67.3 KB · Weergaven: 160
Ter aanvulling..
Ik heb dus de eerdere adviezen van GCJ en @benvo gebruikt. Beiden bedankt!

Mooie spraybar geworden zo, lijkt me prima!

Tip: Beetje ondoorzichtige tape tegen de voorruit plaatsen over het substraat heen en laat dit een week of twee zitten. Al die viezige (blauw)alg zal dan weg zijn.

Mijn complimenten hoor André. Ik vind de spraybar erg goed gelukt! :petjeaf:

Tip: Beetje ondoorzichtige tape tegen de voorruit plaatsen over het substraat heen en laat dit een week of twee zitten. Al die viezige (blauw)alg zal dan weg zijn.
Omdat de algen geen licht krijgen sterven ze af? Goede tip hoor! Deze hoort thuis in het Handige Tips Topic van Benvo. Of staat hij daar al?

Omdat de algen geen licht krijgen sterven ze af? Goede tip hoor! Deze hoort thuis in het Handige Tips Topic van Benvo. Of staat hij daar al?
Precies. Vooral blauwalg gaat gewoon dood zonder licht en het enige licht wat je substraat daar krijgt is door het voorruit 😉 Daarom werkt de verduister methode voor blauwalg ook altijd zo goed. Geen licht = dood alg.

Als ik van Frisian toestemming krijg om een deel van zijn foto als voorbeeld te gebruiken dan zal ik hem ook even in het handige topic plaatsen.

Mooie spraybar geworden zo, lijkt me prima!

Precies. Vooral blauwalg gaat gewoon dood zonder licht en het enige licht wat je substraat daar krijgt is door het voorruit 😉 Daarom werkt de verduister methode voor blauwalg ook altijd zo goed. Geen licht = dood alg.

Als ik van Frisian toestemming krijg om een deel van zijn foto als voorbeeld te gebruiken dan zal ik hem ook even in het handige topic plaatsen.
Thanx heren.
DanielHoogland, je hebt mijn zegen en toestemming om dit te gebruiken in het topic van benvo.

Laatst bewerkt:
Netjes Andre en ik zou het voorste grind wegzuigen en uitkoken want als ik me niet vergis is dat blauwalg.

Dat ziet er strak uit hoor 🙂 Erg netjes.

Wat ik zei over in- en uitgaande kant van het filter in 1 opening in het aquarium was niet zozeer bedoeld als dat dat de beste optie is 🙂 Meer als dat het kan. Dat dat is hoe wij 2 filters op 1 aquarium hadden lopen.
Sterker nog, door wat jij hebt zijn wij ook na gaan denken, en je hebt ons advies gegeven 🙂 Wij willen nu proberen onze slangen gekruist in de bak de doen. Ingaande kant van het ene filter bij de uitgaande kant van het andere filter.

Maar, ik ben blij dat het gelukt is met de 2 slangen, omdat het zo, als je dat in de toekomst zou willen, ook de mogelijkheid biedt om een 2e filter in je bak te plaatsen. Iets waar je eerder twijfels bij had of dat zou kunnen.

Och och men ziet een algen film opbouw tussen glas en en zand/substraat en het is gelijk blauwalg en dat is het meestal gewoon niet dus puur gewone algen opbouw tussen zand en glas kwestie van zand weg halen bij het glas en film wegpoetsen en klaar.
De tip van het plaatsen van tape is wel een goede zie je het niet meer of het er niet terug komt is een tweede😉maar dan stoort het niet 😆

Och och men ziet een algen film opbouw tussen glas en en zand/substraat en het is gelijk blauwalg en dat is het meestal gewoon niet dus puur gewone algen opbouw tussen zand en glas kwestie van zand weg halen bij het glas en film wegpoetsen en klaar.
De tip van het plaatsen van tape is wel een goede zie je het niet meer of het er niet terug komt is een tweede😉maar dan stoort het niet 😆

Ja ok Jaap dat is moeilijk te zien maar ik zou het wel goed bekijken en zelf zou ik het voor alle zekerheid weghalen. Het staat daarbij ook niet echt mooi 😉

De tip van het plaatsen van tape is wel een goede zie je het niet meer of het er niet terug komt is een tweede😉maar dan stoort het niet

Goede tip en als ik algen in de bak heb ga ik de bak voorzien van afvalzakken zodat ik geen algen meer zie:DD:DD😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan