Wat is er nieuw

waar hoort het kogelventiel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Ik heb na lange tijd maar weer eens de moed verzameld om een pompkamer schoon te maken. En ja hoor, er valt een kogeltje uit en ik weet niet waar dat ding thuishoort. De plaatjes van de handleiding zijn te onduidelijk om uit wijs te worden. Het gaat om een eheim ecco pro 2034. De pomp funktioneert weer maar ik sta wel met een kogelventiel in mijn handen.
Hoe erg is dat?
Nu wil het geval dat ik 2 exact dezelfde pompen heb, dus ik heb de tweede pomp geopend om te zien waar het kogelventiel vandaan komt, maar ik kan geen kogelventiel vinden.
Is er iemand die mij helder kan uitleggen hoe dit in elkaar steekt?

Een autoband ventiel zit in een autoband. Een fietsbandventiel in een fietsband. Een balventiel zit in een bal. Een kogelventiel zit dan in een...?

😉

Nee, dat is flauw maar ik heb geen idee wat een kogelventiel zou moeten zijn.

Welk kogel ventiel?
Heb je er een foto van?
Een autoband ventiel zit in een autoband. Een fietsbandventiel in een fietsband. Een balventiel zit in een bal. Een kogelventiel zit dan in een...?

😉

Nee, dat is flauw maar ik heb geen idee wat een kogelventiel zou moeten zijn.
Zo heet het ding in de handleiding. Er staat: "als de pompkamer geopend is kunt u ook bij het kogelventiel. Dit ventiel zorgt bij het starten van het filter tijdens de aanzuigfase voor het automatisch afsluiten. Kogelkooi uitnemen, kogel eruit halen en met een borstel schoonmaken"... enz.
Het is een wit rond bolletjes, rubber of kunststof. (iets groter dan siporaxbolletjes)

Dit dingetje dus?
D80EF973-7ADD-4A1A-80AC-683716665E36.jpeg

Als je filter werkt zou ik het lekker laten zoals het nu is

Dit dingetje dus?
Bekijk bijlage 83733
Als je filter werkt zou ik het lekker laten zoals het nu is
Ja, dank, dit is een duidelijke foto!
Ik begrijp nu waar het ventiel moet zitten. En ik denk dat ik het ventiel van mijn andere pomp al langer kwijt ben dus. ( heb het waarschijnlijk aangezien voor een siporaxbolletje.)
Ben blij dat het niet echt essentieel is!

Nee zal wel dienen als een soort terugslag klepje zodat de lucht enkel van de instroom naar de uitstroom het filter kan verlaten en niet andersom.

Ja, dank, dit is een duidelijke foto!
Ik begrijp nu waar het ventiel moet zitten. En ik denk dat ik het ventiel van mijn andere pomp al langer kwijt ben dus. ( heb het waarschijnlijk aangezien voor een siporaxbolletje.)
Ben blij dat het niet echt essentieel is!
In zoverre, begrijp ik nu inmiddels, dat je pomp niet meer goed kan aanzuigen bij een nieuwe opstart? Nou ja, er zijn andere manieren mogelijk in dat geval.

Hier vind je wellicht een beter beeld van waar dit stuk hoorde te zitten.

Het is inderdaad een terugslagklep. Die vermijd dat, als je de pomp stopt, water in de omgekeerde richting gaat stromen en vuil van de filter meeneemt in de aanzuigleiding.

Moest je een filter hebben die voorzien is van een handpomp (voor lucht weg te krijgen bij opstart), dan zal die handpomp weinig tot niks meer bijbrengen (daar is die terugslagklep dus wel wat belangrijker).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan