Wat is er nieuw

Waar mijn filter plaatsen?

Keanu

New member
Lid geworden
8 januari 2025
Leeftijd
23
Beste alle,

Ik heb nu een kort tijdje een aquarium. Alleen weet ik nog niet heel goed of de plaatsing van mijn spraybar juist is. Hij staat nu van links naar rechts te blazen (zoals op de foto). Alleen blijft er op bet stuk hout links veel vuil liggen. Hebben jullie andere suggesties om de spraybar te plaatsten? Zo ja, waarom op die positie.

Zelf dacht ik misschien van rechts naar links zodat het water tegen het glas kaatst en over het hout het vuil eraf duwt. Alleen weet ik niet goed of de planten dan nog genoeg stroming krijgen.

Ik hoor het graag.
image.jpg

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 8
Ik heb zelf mijn spraybar weg gehaald omdat ik hier niet zo tevreden over was.(de co2 loste niet goed op in het aquarium enik vind het best een lelijk ding).
Ik heb nu zo'n breed bekje erop zitten ongeveer 5cm onder water en een klein beetje naar voren gericht dit werkt in mijn aquarium perfect. Er ligt totaal geen vuil in het aquarium en de stoming komt overal.
De aan en afvoer zit bij mij aan dezelfde kant.
Wat je nog zou kunnen proberen is de spraybar wat naar beneden te richten(niet te veel) Wellicht werkt dit goed in uw aquarium.
Het is eigenlijk in ieder aquarium anders en het is vooral uitproberen.
17363628486402654923375019620008.jpg
17363628889797620987564593491285.jpg

Meestal adviseert men om deze langs de achterwand te plaatsen. Inderdaad ook iets naar beneden richten. Hoe breed is de bak en welk filter heb je?

dit zijn de afmetingen 92x41x55 cm (juwel vision 180) en ik heb een eheim classic 250

Ik heb zelf mijn spraybar weg gehaald omdat ik hier niet zo tevreden over was.(de co2 loste niet goed op in het aquarium enik vind het best een lelijk ding).
Ik heb nu zo'n breed bekje erop zitten ongeveer 5cm onder water en een klein beetje naar voren gericht dit werkt in mijn aquarium perfect. Er ligt totaal geen vuil in het aquarium en de stoming komt overal.
De aan en afvoer zit bij mij aan dezelfde kant.
Wat je nog zou kunnen proberen is de spraybar wat naar beneden te richten(niet te veel) Wellicht werkt dit goed in uw aquarium.
Het is eigenlijk in ieder aquarium anders en het is vooral uitproberen.Bekijk bijlage 383520Bekijk bijlage 383521
Ik heb persoonlijk het gevoel dat als ik me spraybar eraf haal. Dat dan de kracht die uit mijn filter komt niet sterk genoeg is om volledig rond mijn aquarium te pompen.

Dan zou ik wat proberen te spelen met de richting van de spraybar. De pomp die u gebruikt ben ik niet mee bekend dus daar kan ik niet over oordelen.

Hier werk ik met 2 filters via de standaard uitstroom buisjes beide staan dicht en evenwijdig gericht met de achterruit enkele cm onder het wateroppervlak .
Beide aanzuigbuizen staan in dezelfde hoek de één zuigt halverwege (+skimmer) het water aan de andere staat zo dicht mogelijk tegen de bodem.
Heb in het begin ook verschillende filterstanden geprobeerd en vond dat je op 1 plaats aanzuig en uitstroom je de beste vortex/ filterstroming bereikt iin de standaard aquaria.
Als je weinig over capaciteit hebt met je filter moet men wijs omspringen met de plaatsing van planten en hardscape want deze kunnen de stroming hard remmen .

Een Eheim classic 250 (2213) pompt een 440 l/h bruto. Ik zou er een groter filter op gebruiken of een extra filter. Eerder een JBL cristalprofi 902 erbij. En zo'n eendenbek waarover wordt gesproken die heeft JBL ook als losse set. Erg gemakkelijk te richten.

Dat is erg krap en ik ga mee in het advies van Friesian.
Een Eheim classic 250 (2213) pompt een 440 l/h bruto. Ik zou er een groter filter op gebruiken of een extra filter. Eerder een JBL cristalprofi 902 erbij. En zo'n eendenbek waarover wordt gesproken die heeft JBL ook als losse set. Erg gemakkelijk te richten.
Dank jullie. Wat is de ernst al zou ik dit filter blijven gebruiken? Is het alleen dat de bak er soms iets minder lekker uitziet of heeft dat ook ernstige nadelen voor de vissen?

Een wat groter filter biedt meer ruimte aan de bacterien en netto hou je van een filter ongeveer de helft over dus in jouw geval rond de 225 liter en dat is net 1x de inhoudt van de bak.
Met bv een JBL 902 hou je 450 liter over en dat is ruim 2x de inhoudt en dat mag zeker wel op een niet te volle bak.

Eenvoudig gezegd krijg je met meer filtervolume, meer spons, zoals ik het ervaar een betere basis voor een goed evenwicht.

Je hebt nu de stroming eerst bovenlangs en dan onderlangs. Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je het verse water eerst naar de bodem stuurt, zodat de stroming 'omkeert'.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan