Neem de tijd om het bakje met vissen te observeren. Ik kan gerust een hele poos voor een bak
staan/zitten voordat ik bepaal of ik een vis meeneem ja of nee.
Let op de vinnen: een vis met hele lange vinnen (zoals die laatste uit Botia's post) kan hier op latere leeftijd
last van hebben (vinnen worden zwaar, vis zwemt moeilijk).
Ogen: Oog moet mooi in verhouding zijn met de kop en niet te groot zijn (dit is wat lastiger te zien bij telescoopogen)
Lichaamsbouw: Pas op met visjes die heel gedrongen zijn, soms zie ik weleens visjes waarvan het hoofd (haast) langer/groter is dan de
rest van het lichaam. Visjes met een heel gedrongen lichaam hebben later meer kans op problemen met de zwemblaas.
Indruk: Oogt het visje gezond? Zwemt het vrolijk of hangt het stil in een hoekje? Schuurt het? Zwemt hij met geknepen vinnen?
Mijn ervaring is dat veel sluierstaarten in de winkel al last hebben van parasieten... nieuwe vissen worden bij mij altijd gecontroleerd door middel van een afstrijkje en bijna altijd zijn er parasieten te vinden. Als een visje sterk genoeg is komt
hij er zelf wel weer bovenop (mits het geen overdaad aan parasieten is).
Waar je nog meer op kan letten: Zijn de vinnen allemaal aanwezig? Zijn de vinnen allemaal goed is is er ergens eentje gekreukt oid?
In principe kan een vis er prima mee leven als er een vinnetje niet helemaal recht is of als hij maar 1 anaalvin heeft. Het gaat er
hierbij meer om of jij het belangrijk vind dat het visje 'perfect' is.
Waar ik zelf heel erg op let, hoe komt het visje op mij over? Ik heb wel eens prachtige vissen gekocht, die ik uiteindelijk
toch minder leuk vond omdat het karakter mij niet aansprak. Ik koop liever een visje die bijv. een oog mist maar wel constant mijn
aandacht probeert te trekken dan een visje die 'perfect' is maar voor de rest 'saai' is. Ik heb dus ook heel vaak kneusjes gehad 😀