Wat is er nieuw

waar op letten bij Z-A biotoop

  • Onderwerp starter Onderwerp starter senne
  • Startdatum Startdatum
S

senne

Guest
jullie kunnen tips geven ivm het plaatsen van het hout,planten,stenen.

aangezien ik een nieuwe bak heb 150.40.50cm .
ik kon bij de zelfde verkoper een 2m +- 1000 L bak aanschaffen voor een kleine prijs maar deze kon jammer genoeg niet binnen in huis 🙁

nu moet ik men aqua nog inrichten dus geef tips ivm diepte cre�ren enz.

alle tips welkom.
 
Voor wat betreft ideeen qua inrichting is deze film echt een must (liefst 10x helemaal kijken)

Rio negro, onder water, deel 2

Let goed op de bodem! en hoe takken en andersoortig hout ligt / hangt.
Deel 1 kun je ook nog gaan bekijken, maar deze deel 2 is interessanter voor wat betreft inrichtings-ideeen.
 
bedankt chris.
 
niemand andere tips ?
 
Bodem van filterzand, kleibollen etc. Bij de diverse plantensoorten, en zorgen voor doorkijkjes tussen het hout en planten door. Niet hele achterwand dicht zetten met planten, op de bodem catapa bladeren en elzenproppen

En zorgen voor licht gekleurd water dmv turf in filter of andere zaken im het water te kleuren. Maar dit is allemaal persoonlijk natuurlijk.
 
Is afhankelijk wat voor type biotoop je wilt na bootsen,

Blackwater: Thee kleurig water kun je bereiken met Turf,rooibos thee en door het toevoegen van Eikenblad,beukenblad,catappe en hout zal het water nog iets donkerder kleuren. Blackwater biotopen zijn vrij gedimd zelf heb ik 2 bakken in dit soort stijl en ben er erg tevreden over. Bodem zand (filterzand) of mix van filterzand met grind. Onthoudt de bodem is lekker viezig zoals ik het noem. Planten kun je Enchidorus soorten en Vallisneria gebruiken al is dit afhankelijk per rivier stelsel sommige stukken komt geen plant voor. Ik zelf gebruik geen plant omdat de focus het hout en de vissen zijn. Maak gebruik van eventueel kokosnoten,pvc buizen zorg dat dit bijna onder het zand zit voor het natuurlijke gevoel.

Clear water: Zoals de naam zegt helder water. Helder en vrij fel belicht. Uiteraard meer keuze in planten gezien de planten meer kans krijgen om te groeien door het intense licht eventueel gebruikte planten:Zwaard planten, Ceratophyllum, Cabomba,Lemma, Limnobium, Vallisneria. Bodem zelfde als bij Blackwater.


Bekijk eens de soort die je wilt en bekijk het rivierstelsel/gebied waar ze vandaan komen, en bouw daar je bestand omheen.
 
Senne, je kent toch genoeg bakken op het forum om daaruit af te leiden wat je zelf wilt?
Met dat als beginpunt kom je veel verder dan met zo'n ruime vraag als deze.
Oftewel: bekijk nog wat foto-albums en dan kun je gerust bij de mensen met de bakken die jij mooi vindt verder vragen. Krijg je veel gerichtere info.

~ Ivo
 
ok ivo.

maar mijn hoofd vraag was eigenlijk hoe je diepte zicht cre�ert .

maar toch bedankt.

ps ik zou black water willen .

maar men aqua staat nu op kraanwater aangezien er kan is op giftig regenwater in de stad.

zie men ander topic over het water.
 
Je hout niet tegen je achterwand neerzetten, maar er iets voor, zodat je vissen er gemakkelijk achter kunnen zwemmen, dat breekt het dieptezicht.

Met planten en met hout op 40cm diepte kan je niet zoveel doen,
wel is het zo dat je al veel kunt verdoezelen met donker water en weinig licht, alleen heb je dan problemen met je planten 🙂

Je zal hoe dan ook keuzes moeten maken 🙂
 
Met hout/takken cre�er je meestal gelijk wel diepte 😉. Als je mooie takken zoekt zou ik ze hier halen : klikkerdeklik . Heb ik zelf toen mijn takken ook gekocht.
 
Zwart achterwandje of de buitenkant van het glas zwart verven of voorzien van plakplastic helpt ook.

~ Ivo
 
bedankt corry .

ik heb al een pb gestuurd maar heb nog geen antwoord gekregen ?

misschien is hij met vakantie ?
 
Zou kunnen, toen ik een bericht stuurde was hij ook op vakantie 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan