Wat is er nieuw

waar plaats ik purigen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Ik las op dit forum dat iemand purifen als laatste filter plaatste "boven het witte filter". Nu dacht ik dat het witte filter juist het eerste filter is waar het water doorheen stroomt. Ik heb een buitenfilter Eheim Ecco pro en waar kan ik nu het beste purigen plaatsen? Ik dacht eigenlijk helemaal onderin?
 
Ik heb het witte filter als laatste filter en het grove filter als eerste. Mijn inziens als je het om zou draaien dan zou het witte filter sneller verzadigd zijn.
 
Ik heb de purigen onder de bovenste witte filterwatten zitten. Dat bij een 2213 dus bijna als laatste komt het door het zakje heen.
 
Je had denk ik per abuis dit topic 2x gepost en ik heb de ander dus uit het zicht gehaald voor je😉. Ik zou het zo plaatsen in je filter opdat het water daar als laatste langskomt (vandaar dat ik het onder de watten heb zitten). Dan is de meeste verontreiniging al eruit.
 
Ik heb de purigen ook onder de witte filterwatten zitten en dat werkt prima. Als je maar zorgt dat er niet al te veel vuildeeltjes bijkomen, moet het goed gaan.
 
Ik heb de purigen onder de bovenste witte filterwatten zitten. Dat bij een 2213 dus bijna als laatste komt het door het zakje heen.
Ik heb geen flauw idee hoe hoe het water door het filter loopt. Ik dacht eerst door het grove blauwe filter bovenin, dan naar beneden door het witte filter en dan door de biologische filters onderin. En daarna naar de bak terug. Maar zo loopt het dus niet, begrijp ik.
Het water gaat eerst naar beneden naar de biologische filters en dan naar boven naar het witte filter en dan via het grove blauwe filter de bak weer in?????Klopt het zo?
 
Ik heb het witte filter als laatste filter en het grove filter als eerste. Mijn inziens als je het om zou draaien dan zou het witte filter sneller verzadigd zijn.
Mijn filter is als volgt ingedeeld: bovenin een grof blauw filter, daaronder een wit filter, daaronder 2x een biologisch/mechanisch filter.Hoe kan het water nu als eerste door het blauwe filter stromen en als laatste door het witte? Of heb jij ook een blauw filter onderin zitten?
 
Ik heb een JBL filter. Het wordt eerst gefilterd met een grof filter, vervolgens biologisch en daarna eerst door een iets minder grof filter en als laatste stap een fijnmazig filter
 
Mijn filter is als volgt ingedeeld: bovenin een grof blauw filter, daaronder een wit filter, daaronder 2x een biologisch/mechanisch filter.Hoe kan het water nu als eerste door het blauwe filter stromen en als laatste door het witte? Of heb jij ook een blauw filter onderin zitten?

Van onder naar boven moet je van grof naar fijn gaan (het blauwe filter helemaal bovenin uitgezonderd). Purigen plaats je dan als eennalaatste onder de witte filtermat. De pijltjes in onderstaand plaatje geeft de stromingsrichting aan.

C8SR5e_6WKPJCU2DJ4CpvDBrmUwV8vwr.jpeg
 
Bij de JBL gaat het er boven in en ook weer boven eruit. Het verschilt dus per filter.
 
Van onder naar boven moet je van grof naar fijn gaan (het blauwe filter helemaal bovenin uitgezonderd). Purigen plaats je dan als eennalaatste onder de witte filtermat. De pijltjes in onderstaand plaatje geeft de stromingsrichting aan.

aF6c8w8TakT7cfWh_SwMflvETPGBFwDX.jpeg
Fijn. Helder!


En mag ik nu ook nog vragen hoe dat dan bij een Juwel binnenfilter in zijn werk gaat? Ik heb namelijk de aanzuigbuis van de buitenfilter in het juwel binnenfilter geplaatst (in plaats van de juwel interne pomp), zodat het filtermateriaal in dit binnenfilter als voorfilter werkt. Maar werkt dat wel? de aanzuigkop zit namelijk beneden, dus het water zal van boven naar beneden door het juwelfilter moeten. Doet het dat ook, of gaat het water er beneden in en rechtstreeks naar de aanzuigkop van het buitenfilter?
 
Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Als het voor jou werkt zou ik daar niks aan veranderen. Maar van het interne filter als voorfilter gebruiken kan je vast niet slechter worden ;-)
 
Ik zie nu inderdaad ook dat de volgorde van de interne juwel-filters precies andersom is: van fijn naar grof....vandaar misschien je vraag ? Heb ik geen verklaring voor.
 
Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Als het voor jou werkt zou ik daar niks aan veranderen. Maar van het interne filter als voorfilter gebruiken kan je vast niet slechter worden ;-)
Oké, dank je.
Ik zal de vraag over de route van de waterstroom in een juwel binnenfilter plaatsen in de sectie techniek. Daar hoort'ie beter thuis.
 
Ik zie nu inderdaad ook dat de volgorde van de interne juwel-filters precies andersom is: van fijn naar grof....vandaar misschien je vraag ? Heb ik geen verklaring voor.
Niwla,
jouw plaatje van de Eheim filter is zeer verhelderend!. zelf heb ik via google al de uitleg van de werking van het juwel filtergevonden (artikel van Jan Lantink). Het water gaat hier ook van grof naar fijn, maar dat is in dit geval van boven naar beneden. Alleen de witte watten zitten wel aan het begin en niet aan het eind.
 
Juwel en Eheim werken compleet andersom.

Het juwel binnenfilter begint bovenaan met witte filterwatten, dan de sponzen en dan de bakjes.
De eheim buitenfilters beginnen onderaan (ook die met twee aansluitingen bovenop) en dan van grof naar fijn, dus juist de filterwatten als laatste.
 
Edit,

Bij Juwel zit de aanzuiging van het water boven in, dus het oppervlakte water stroomt het filterhuis in.
Bij Eheim zit de aanzuigbuis op de bodem en zuigt het water dus vanaf de bodem het filter in.

Lekker tegenstrijdig blijft het wel.
 
Edit,

Bij Juwel zit de aanzuiging van het water boven in, dus het oppervlakte water stroomt het filterhuis in.
Bij Eheim zit de aanzuigbuis op de bodem en zuigt het water dus vanaf de bodem het filter in.

Lekker tegenstrijdig blijft het wel.

Idd....misschien heeft het verschil in de druk/geforceerde doorstroming tussen intern en extern filter hier wat mee te maken?

Stom dat het verschil me eigenlijk nooit opgevallen is tot vandaag
 
Ik heb ook altijd de interne van Juwel gehad maar er ook nooit bij stilgestaan dus. Ik maakte ze af en toe schoon en de handel deed ik er dan weer in😀😀.
 
Om het lekker moeilijk te maken: de Eheim 2213 laat BENEDEN het vuilwater in en boven gaat het er weer uit, elke Eheim met een bochtje onderaan de filterpot werkt zo.
De latere modellen, zoals de 2200 en hogere serie's werken net andersom! de inlaat laat het water van BOVEN op de media vallen en er zit een stijgbuis IN de filter helemaal onderaan, en daar komt het water dan schoon weer uit! Weer latere modellen werken zoals hierboven al is aangegeven.
 
Om het lekker moeilijk te maken: de Eheim 2213 laat BENEDEN het vuilwater in en boven gaat het er weer uit, elke Eheim met een bochtje onderaan de filterpot werkt zo.
De latere modellen, zoals de 2200 en hogere serie's werken net andersom! de inlaat laat het water van BOVEN op de media vallen en er zit een stijgbuis IN de filter helemaal onderaan, en daar komt het water dan schoon weer uit! Weer latere modellen werken zoals hierboven al is aangegeven.
ik heb een eheim ecco pro 200 liter, 2034. Onderin zitten zwarte plastic cylinders, daarop keramisch materiaal, daarop het witte filter en daarop de blauwe spons als voorfilter. Precies zoals het plaatje van Niwla aangeeft. Ik neem dus aan dat de pijlen van de stroomrichting ook voor mijn filter zullen gelden.

Gr
 
Klopt helemaal!

Eheim filters gaan van onder naar boven. Alleen de versies met een prefilter, is het bovenste stuk het eerste filter. Anders zou je iedere keer de hele filter uit elkaar moeten halen. Na het prefilter wordt het water helemaal naar onderen geleid.

De classics hebben geen prefilter. Dus het water gaat direct onderin de pot naar binnen.

De experience hebben ook geen prefilter. Maar ook daar stroomt het water van ONDER naar boven. De inlaat zit wel bovenop de pomp. Maar het vuile water gaat via interne buis, direct naar onderen.
Dit integenstelling tot het verhaal van Bigsmoke.

Kijk ook op de website van Eheim, daar zie je de fotos van de opbouw van het filter.
Purigen altijd in de buurd van de witte watten plaatsen (laatste stap).
 
Zoals biljoenblik zegt is het precies.
 
Kijk dit is de Eheim 2200-2300 serie

968124bigsmoke_0_85_diverse.jpg



en daaruit blijkt dat datgene wat ik hierboven heb gesteld en door anderen wordt tegengesproken, desalniettemin de waarheid is. Er wordt de laatste tijd door bepaalde leden wel erg vaak van alles en vaak onterecht, in twijfel getrokken. Dat mag, maar zorg dan dat je eigen info en je commentaar ook kloppen!
 
Kijk dit is de Eheim 2200-2300 serie

968124bigsmoke_0_85_diverse.jpg



en daaruit blijkt dat datgene wat ik hierboven heb gesteld en door anderen wordt tegengesproken, desalniettemin de waarheid is. Er wordt de laatste tijd door bepaalde leden wel erg vaak van alles en vaak onterecht, in twijfel getrokken. Dat mag, maar zorg dan dat je eigen info en je commentaar ook kloppen!


OK, die filter was een uitzondering. Dat is het nat droog interval filter. Dat niet meer op de markt is.
Ik ken persoonlijk niemand die zo'n filter heeft (zelfs Bertus niet denk ik) dus daar heb ik het dan ook niet over gehad.
Alle nu te koop aangeboden nieuwe filters van Eheim stromen van onder naar boven.
 
Dat kan maar van de 2200 en 2300 serie zijn er wel een kleine 100.000 exemplaren verkocht, dus die zullen dan inderdaad wel heel erg zeldzaam zijn....! Overigens zijn ook lang niet alle filters van deze series intervalfilters.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan