Waar stenen kopen en waarop positioneren?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
747
Hoi,

Ik heb al de nodige topics hier doorgespit m.b.t. stenen, nu wil ik enkele maaskeien in mijn aquarium gaan doen, twee vragen hierover:
- Het beste kun je deze denk ik in een tuincentrum kopen, aangezien dat goedkoper zal zijn dan een LFS. Alleen lees ik her en der weer dat je eigenlijk ze niet per KG zou moeten kopen, waarom wordt dat gezegd?
- Wat kan ik het beste tussen de glasplaat en de stenen doen? Her en der lees ik tempex, maar dat kan weer gaan rotten begreep ik. Zag dat Tuinkabouter een soort van rek in zijn aquarium heeft liggen, maar dan moeten de mazen weer niet te groot zijn omdat de steen er als nog tussen kan vallen? En als je vissen hebt die graag in het zand wroeten lijkt mij dat ook niet ideaal?
 
Heb zelf pas een berg maaskeien bij de intratuin gehaald. Daar zitten ze in een grote bak dus genoeg keuze. Heb de mooiste uitgekozen en meegenomen. Je kan altijd meerdere winkels afrijden. En de financiële schade is beperkt!

In mijn Tanganyika bak heb ik bijna 5 jaar tempex platen gehad onder de stenen (150kg!!) Toen ik ze er een aantal weken geleden uithaalde waren ze nog als nieuw?. Uiteraard zijn er andere mogelijkheden.
 
Heb een grind rooster gebruikt ook handig om je hout aan te vast te binden en eventueel je hoogte te behouden voor de diepte.
 
Stenen zoeken en vinden kan vreselijk zijn en bevredigend als je het juiste vind.
Zelf maakt het niet uit hoe ik betaal. Per kilo of per steen. Ik heb nooit teveel betaald.
Ik heb een regionale lfs gevonden met een zeer uitgebreide keuze. Ik zou nooit per internet kunnen bestellen. Tenzij er goede foto's zijn. Hardscape mag moeite kosten.
Ik heb op mijn bodem een open zwart plastic raster van 1 cm hoog en 25 x 25. Die kon ik modulair kopen. Je kan de stenen schrap zetten en de bodem is veilig. Het was van een aquariummerk. Tetra geloof ik.
 
Stenen inderdaad bij een tuincentrum kopen dat is vaak veel goedkoper. Waarom je niet per kilo zou moeten betalen geen idee, ik vind het altijd spotgoedkoop als ik voor een paar euro het tuincentrum uit loop.

Als ik een groot aantal stenen in een aquarium wil gebruiken dan plaats ik onder de stenen een stukje vijverfolie om het glas te beschermen. Daarna stapel je de stenen en pas als laatste het substraat in de bak. Dat werkt voor mij in ieder geval het beste.
 
Het niet per KG kopen snap ik ook niet helemaal? waar heb je dit gelezen? 1e keer dat ik dat hoor :))

Heb zelf styrodur in de bakken liggen, voordeel daarvan t.o.v. tempex is dat het niet korrelt.
 
Het niet per KG kopen snap ik ook niet helemaal? waar heb je dit gelezen? 1e keer dat ik dat hoor :))

Heb zelf styrodur in de bakken liggen, voordeel daarvan t.o.v. tempex is dat het niet korrelt.

Kan het nu zo 1 2 3 niet terug vinden, maar las dat in een of andere blog, maar vond dat ook nogal vreemd idd.

Styrodur heb ik al meer over gelezen, maar waar koop je dat? Ah zo te lezen staat het ook wel bekend als XPS, bij de hornbach wordt dat vooral in grote partijen verkocht.

Zie dat ze ook deze hebben, wellicht is dat de beste optie > https://www.hornbach.nl/shop/QBOARD-BASIQ-Bouwplaat-1200-x-600-x-20-mm/8398872/artikel.html

Is 20 mm dikte goed of zou 6 mm ook voldoen?
 
Laatst bewerkt:
Stenen inderdaad bij een tuincentrum kopen dat is vaak veel goedkoper. Waarom je niet per kilo zou moeten betalen geen idee, ik vind het altijd spotgoedkoop als ik voor een paar euro het tuincentrum uit loop.

Als ik een groot aantal stenen in een aquarium wil gebruiken dan plaats ik onder de stenen een stukje vijverfolie om het glas te beschermen. Daarna stapel je de stenen en pas als laatste het substraat in de bak. Dat werkt voor mij in ieder geval het beste.


Zijn stenen bij tuincentrum altijd geschikt ivm kalk?? En moeten die dan ook eerst met heet water afgespoeld worden of dag in water laten staan?
 
Je herkend het of je kalksteen hebt met azijn. Dat heb je bij sommige echte aquastenen maar ook bij bepaalde tuincentrumstenen.
Ik maak ze schoon door ze een half uurtje in de oven te leggen op 160⁰
 
Zijn stenen bij tuincentrum altijd geschikt ivm kalk?? En moeten die dan ook eerst met heet water afgespoeld worden of dag in water laten staan?
Nee niet alle steen is geschikt. Kalk kun je testen met een beetje zuur. Zoutzuur werkt het beste maar huishoud azijn werkt ook wel. Gooi het over de steen heen en als het gaar bruisen zit er kalk in.
Ik spoel de stenen meestal af maar ik laat ze nooit weken.
 
Maaskeien zijn de beste optie,ga met een rolmaat naar een tuincentrum en markeer op de grond de lengte van je bak,zoek vervolgens grote stenen om mee te beginnen en leg deze neer op de afgemeten afstand in lengte,ga in jou idee stapelen zoals verteld met het idee dat jouw aquarium daar op de grond staat en ga stapelen,zo kom je thuis met de juiste hoeveelheid in lengte van de bak en de hoogte.
Gr.bert
 
Tenzij je water eigenlijk al te hard is, maakt een beetje kalk niet uit, tenzij je vissen hebt die heel zuur en zacht water nodig hebben, of pH gestuurd co2 toevoegt. Veel voor het aquarium verkochte stenen zijn namelijk ook gewoon kalksteen of andere afzettingsgesteentes die kalkhoudend zijn.
Als je genoeg ververst en je verversingswater aan de zachte kant houd, dan is het niet erg dat de hardheid tussen verversingen iets oploopt.

Maaskeien zijn overigens inert bij mijn weten, bij het tuincentrum ed zijn ze meestal zodanig goedkoop dat ik niet op 10 of 20 kilo zou kijken. dat geeft opties bij het inrichten.
Nadeel van stenen bij het tuincentrum (eigenlijk ook vaak bij kleinere aquariumzaken) is dat alle stenen netjes gesorteerd zijn op formaat. Dat oogt niet zo lekker in het aquarium. Probeer dus vooral zo verschillend mogelijke formaten te selecteren. Bij maaskeien is het ook goed om te kijken of zij bijpassende grindsoorten hebben in verschillende maten, vaak hebben ze die ook wel staan in korven. Je kunt maaskeien immers niet fijn slaan om aan fijner materiaal te komen voor de overgangen en details, zoals je bij breuksteen zou doen.
 
Voorheen deed ik ook de stenen met de hoge druk en nog kokend water erover alvorens in de bak te plaatsen.

Tegenwoordig dompel ik ze even onder water in een emmer om het zand eraf te halen en dan zo de bak in.

resultaat? Veel minder gedoe :DD

Ik koop zelf altijd een hele lading en ga thuis stapelen, wat over blijft gaat de tuin in.

en vooral grote stenen zoeken, beter 3 knoeperts dan 10 kleine...m.i. mooier.
 
Was hier al bij het tuincentrum geweest, maar daar hadden ze helaas geen maaskeien. Dus binnenkort maar eens naar het naastgelegen dorp.
 
een beetje calgonit is ook een geode test werkt sneller en duidelijker dan azijn en niet zo gevaarlijk als zoutzuur.
gebruik geen tempex maar xps platen als bescherming deze lijken erg op elkaar maar xps is meer 1 massa terwijl tempex makkelijk in bolletjes uit elkaar valt
 
Was hier al bij het tuincentrum geweest, maar daar hadden ze helaas geen maaskeien. Dus binnenkort maar eens naar het naastgelegen dorp.
De beste winkel voor Maaskeien blijft voor mij Intratuin. Weet niet of je die in de buurt hebt zitten?
 
De beste winkel voor Maaskeien blijft voor mij Intratuin. Weet niet of je die in de buurt hebt zitten?

Ik was zelf bij de Coppelmans geweest, een soort gelijke winkel maar daar hadden ze deze dus niet. Intratuin zit er een vlak bij de route naar mijn werk, dus daar binnenkort maar eens langs gaan.
 

Terug
Bovenaan