Waar zijn mijn baby’s


Ruben_S

Active member
Lid geworden
11 juni 2020
Berichten
35
Leeftijd
33
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. In mijn 30L bak welke flink beplant is en met 2 redelijke stukken kienhout zwemmen 16 crystal reds, 6 japonica’s 8 danio galaxy en 2 otocinclus.

een stuk of 3-4 crystal reds waren zwanger. Na ruim 6 weken nog niks gezien (wel de eitjes lichter zien worden, oogjes kunnen zien in de buik). Meerdere keren per dag kijk ik lange tijd naar alle hoeken en gaten om jonkies te spotten.... ik zie ze niet.

Zou mijn vermoeden dat ze worden gegeten kunnen kloppen? Maar, allemaal?? Met 10-15 eitjes per garnaal moet er toch wel iets overblijven?

Wie zou de dader zijn volgens jullie?

voor de zekerheid steeds wel stofvoer gegeven naast de voeding die ik altijd geef.

Ph 6,8
Kh 6
Gh7
Nitraat 25
Nitriet 0

Alvast heel erg bedankt voor t meedenken.
Groetjes Ruben
 
Moeten garnalen voor de bevalling in brakwater zitten? Of is dat alleen bij japonica’s?
 
Als je gaat kijken naar een ‘dader’ kan dat alleen de otocinclus zijn, de rest doet er niks mee
 
Crystal reds zijn zoetwater garnalen en kunnen gewoon bevallen.

Die Celstial pearl danio's zijn kleine jagertjes. Een volwassen garnaal lukt ze denk ik niet maar wel zeker dat die de babies hebben opgegeten.
 
Dat zullen je danio galaxy's zijn, als je degene met stipjes bedoelt. Die jagen actief op jonge garnalen.
 
En een japonica garnaal lust ook wel een kleintje hier en daar! Heb je veel schuilingsmogelijkheden?
 
Je danio's lusten graag babygarnaaltjes, je japonica's staan erom bekend dat ze volwassen dwerggarnalen molesteren, dus dat is iets waar je ook rekening mee moet houden
 
Je danio's lusten graag babygarnaaltjes, je japonica's staan erom bekend dat ze volwassen dwerggarnalen molesteren, dus dat is iets waar je ook rekening mee moet houden

Kan het zijn dat je in de war bent met de andere glasgarnaal die erg op de arnano japonica garnaal lijkt, en die inderdaad wel eens wat bejaagt? De naam is me even ontschoten maar ik kan het opzoeken voor je.

Japonica's jagen dacht ik niet op medebewoners.
 
Kan het zijn dat je in de war bent met de andere glasgarnaal die erg op de arnano japonica garnaal lijkt, en die inderdaad wel eens wat bejaagt? De naam is me even ontschoten maar ik kan het opzoeken voor je.

Japonica's jagen dacht ik niet op medebewoners.
Nee ben niet in de war, de grote japonicagarnaal staat bekend om zijn roofzucht
 
Bedankt voor alle reacties. Zo te zien worden er eigenlijk meerdere daders aangewezen. Ik dacht het meest aan de Japonica’s, maar nu ga ik toch meer richting de galaxy’s (idd met stipjes) denken.

Van de otocinclus zijn er maar 2 dus daar twijfel ik aan.

Er zijn er inmiddels weer 2 zwanger misschien ga ik de zwangere maar in een andere ingedraaide bak zetten. Vanaf hoe groot zouden ze denken jullie weer terug kunnen of is dst een kwestie van testen (beetje luguber...)

Groetjes Ruben
 
Ok, dan hebben wij misschien geluk gehad met die van ons.
Nee hoor dat is geen geluk. Er is er maar 1 die altijd roept dat Japonica's en Anentome Helena slakken rovers zijn en hele volkstammen aan garnalen en corydoras uitmoorden en dat is Antje. De algemene ervaring is dat dit niet waar is en je ze prima samen kunt houden. Zoek ook maar op internet, je komt die informatie nooit tegen.
 
Overigens heb ik nog geen last gehad van japonica’s die volwassen garnalen grijpen...
 
Overigens heb ik nog geen last gehad van japonica’s die volwassen garnalen grijpen...
Precies, al zijn het wel aaseters en zullen ze, mocht er een garnaal of vis sneuvelen, als eerst op zitten om deze op te ruimen. Zo kan het wellicht lijken alsof ze ook het garnaaltje gevangen en gedood hebben. Dat is echter niet zo.
 
Van de otocinclus zijn er maar 2 dus daar twijfel ik aan.
Die zijn het niet hoor.

Er zijn er inmiddels weer 2 zwanger misschien ga ik de zwangere maar in een andere ingedraaide bak zetten. Vanaf hoe groot zouden ze denken jullie weer terug kunnen of is dst een kwestie van testen (beetje luguber...)
Wat voor bewoners zitter er in je andere bak? Zijn de waterwaardes een beetje gelijk? Overzetten van zwangere garnalen kan een risico zijn. En terugzetten zou ik met halfwas garnalen doen.
Heb je misschien nog een foto van je bakje?
 
Zoals in mijn vorige post, aaseters en geen jagers. Ik denk dat die ervaringen allemaal verkeerde conclusies zijn en zie je vaker bij aaseters, dat ze de schuld krijgen van iets wat ze helemaal niet gedaan hebben.
Jij bent echt op dit forum de enige persoon die er last van lijkt te hebben. Ik begrijp dat jij ook probeert te helpen maar ik probeer dat ook. En om mensen nu iets af te raden waar ik zelf jaren ervaring mee heb en zonder problemen. In mijn ervaring zijn japonica erg vriendelijke beesten die alleen een dode vlieg kwaad doen.

Een kanttekening die je wellicht zou kunnen maken over japonica's en dwerggarnalen samen is dat het met voedertijd wat lastiger is. Japonica's zijn daarin iets dominanter en je zult genoeg moeten voeren, anders blijft er voor de dwergjes niets over.
 
Ik heb citroengarnaaltjes met danio galaxies in een klein bakje zitten. De danio's zitten er in tot ze helemaal volgroeid zijn dus het is maar tijdelijk, maar ik heb wel gewoon jonge garnaaltjes die nu al te groot zijn geworden voor hun bekjes. Ik zou dus denken dat er wel een aantal van de jouwe groot zouden moeten kunnen worden. Heb je wel veel schuilplekken voor ze?
Ik heb wel in mijn oude bak gezien dat japonica's heel goed kunnen jagen op jonge vissen dus die zouden de garnaaltjes ook wel kunnen pakken denk ik.
Daarnaast zou je filter misschien ook nog de dader kunnen zijn?
 
Nee hoor dat is geen geluk. Er is er maar 1 die altijd roept dat Japonica's en Anentome Helena slakken rovers zijn en hele volkstammen aan garnalen en corydoras uitmoorden en dat is Antje. De algemene ervaring is dat dit niet waar is en je ze prima samen kunt houden. Zoek ook maar op internet, je komt die informatie nooit tegen.
Ik had vroeger 3 japonica's in een bakje zitten met een blackmolly en die aten binnen 1 dag alle jongen op. Ik zag het voor mn neus gebeuren. Misschien hangt het af van of ze honger hebben :p
 
Het zijn er al 2! Ik geloof er echt niet in.
Ik geloof dat jij gezien hebt wat je gezien hebt. Zou het kunnen dat je helemaal geen japonica's had maar zo'n garnaal die er erg op lijkt? Er lijken wat garnalen te zijn die juist weer geen alg eten maar kleine beestjes.

Voor nu word ik nog geen lid van de anti-amano-shrimp-gang als jullie het goed vinden.
 
Haha nou het wordt wel lastig de oorzaak te achterhalen merk ik al. Zoveel verschillende meningen en ervaringen. De één zegt sowieso niet de otocinclus, de ander zegt juist wel, japonica agressief, de ander weer van niet...

ik neig zelf nu het meest naar de galaxy’s. Misschien moet ik deze de komende weken maar eens apart gaan houden.

De filter is netjes met een spons baby proof gemaakt dus ook dit schrapte ik al snel van de lijst.

Ik had vroeger 3 japonica's in een bakje zitten met een blackmolly en die aten binnen 1 dag alle jongen op. Ik zag het voor mn neus gebeuren. Misschien hangt het af van of ze honger hebben :p

Dit zou ik me best voor kunnen stellen. Met voedsel tekort dat ze dan pakken wat ze pakken kunnen. Maar qua voer komen ze niks te kort, naast korrels krijgen ze catappa, brandnetel, diverse sticks, komkommer etc.s soms zie ik ook de voerkorreltjes nog uren later liggen.
Die zijn het niet hoor.


Wat voor bewoners zitter er in je andere bak? Zijn de waterwaardes een beetje gelijk? Overzetten van zwangere garnalen kan een risico zijn. En terugzetten zou ik met halfwas garnalen doen.
Heb je misschien nog een foto van je bakje?

Het bakje is nog leeg. Ik zat er meer aan te denken deze nu in te gaan laten draaien en als alles goed is de zwangeren overzetten. Of gewoon afscheid nemen van de galaxys.
 
Precies, al zijn het wel aaseters en zullen ze, mocht er een garnaal of vis sneuvelen, als eerst op zitten om deze op te ruimen. Zo kan het wellicht lijken alsof ze ook het garnaaltje gevangen en gedood hebben. Dat is echter niet zo.
Garnalen kunnen zeker wel actief op 'jacht' gaan.. ook kannibalisme komt dan voor, dat ze elkaar uit moorden (niet mijn eigen ervaring overigens). Het bleek dat de persoon van voersoort was overgestapt, 100% plantaardig (speciaal aquarium). In een gezelschapsbak zal dat niet snel aan de orde zijn met resten van visvoer.

Ik zag laatst mijn eigen garnalen (neocaridina) een levend slakje uit z'n huisje proberen te trekken.. ook een soort van langzame jacht🤣
 
mijn broer heeft japonica garalen gewoon samen zitten met pinto garnalen dat gaat al heel lang goed meschien als zoon garnaal echt honger heeft dat die dan jonge garnalen pakt je leest het wel hier en daar en wat lalizzerd zecht genoeg proteine voeren dan zou de garnaal niet hoeven jagen
 
Het zijn er al 2! Ik geloof er echt niet in.
Ik geloof dat jij gezien hebt wat je gezien hebt. Zou het kunnen dat je helemaal geen japonica's had maar zo'n garnaal die er erg op lijkt? Er lijken wat garnalen te zijn die juist weer geen alg eten maar kleine beestjes.

Voor nu word ik nog geen lid van de anti-amano-shrimp-gang als jullie het goed vinden.
Het waren zeker japonica's.
Tja, naar mijn mening willen we te snel zeggen dat een bepaalt dier iets perse wel of niet eet. Binnen soorten bestaat ook nog variatie en dat kan ver gaan. Ik heb bijvoorbeeld maanvissen samen met danio galaxies (heb de combinatie niet zelf gekozen :p ). Zou samen niet moeten kunnen maar gaat al een hele tijd prima. Misschien heb jij ervaring met garnalen die geen interesse hadden om te jagen en bij anderen hebben ze dat misschien wel. Aard van het beestje, of misschien soort voer wat ze krijgen ofzo.
 
Ik dacht ik zal even een update geven. Ik heb de Galaxy’s verkocht. Dit koste aardig wat moeite waardoor ik (uiteindelijk) zelfs de hele inrichting van mijn bak moest verwijderen. Dat zag ik als kans om één en ander even te herinrichten.
Tijdens deze bezigheid spotte ik 2 baby crystal reds. Ik heb alles zeer zorgvuldig doorzocht op meer baby’s maar dit waren echt de enige.
Sinds de Galaxy’s wegzijn (japonica’s en otocinclus zijn er dus nog) heb ik de 2 baby’s regelmatig gespot. Vandaag zelfs tegelijk.
De rest is absoluut opgegeten. Vermoeden is wel sterk de galaxy’s. We gaan zien (inmiddels weer 2-3 zwangere cr) of dit echt zo is. Als de jonkies nu wel blijven dan zijn het wat mij betreft zeker de galaxy’s geweest.
 

Bijlagen

  • B99B0D7D-C6B5-4541-BB93-E9903EDAA7D9.png
    B99B0D7D-C6B5-4541-BB93-E9903EDAA7D9.png
    2.4 MB · Weergaven: 78
Galaxies hoe mooi ze ook zijn jagen op jonge garnalen (helaas ook zelf ervaren). Otocinclus gaat geen garnaal pakken, zal met zijn mond ook lastig zijn. Japonica's lees je wel meerdere verhalen over, zelf geen ervaring mee.
Helena slakken pakken wel garnalen (helaas ook uit ervaring mogen meemaken). Zodra de slakken op zijn gaan ze over op iets anders.
 
Galaxies hoe mooi ze ook zijn jagen op jonge garnalen (helaas ook zelf ervaren). Otocinclus gaat geen garnaal pakken, zal met zijn mond ook lastig zijn. Japonica's lees je wel meerdere verhalen over, zelf geen ervaring mee.
Helena slakken pakken wel garnalen (helaas ook uit ervaring mogen meemaken). Zodra de slakken op zijn gaan ze over op iets anders.
@DanielHoogland
 
Als een dier honger heeft, zal die alles opeten wat ie tepakken krijgt. Ook al is het niet z'n normale eetpatroon.
Omgekeerd, geef een dier genoeg eten en het zal z'n normale eetpatroon gerust achterwege laten. Een jagen kan zo gerust met z'n natuurlijke prooidieren samen leven.
Als een dier geen energie hoeft te verspillen aan jagen zal ie dat zeker niet doen.

Er is nog een andere mogelijkheid die nog niemand aangekaart heeft.
De filter... kan een moorddadig beest zijn voor jonge garnalen.
 
Als een dier honger heeft, zal die alles opeten wat ie tepakken krijgt. Ook al is het niet z'n normale eetpatroon.
Omgekeerd, geef een dier genoeg eten en het zal z'n normale eetpatroon gerust achterwege laten. Een jagen kan zo gerust met z'n natuurlijke prooidieren samen leven.
Als een dier geen energie hoeft te verspillen aan jagen zal ie dat zeker niet doen.

Er is nog een andere mogelijkheid die nog niemand aangekaart heeft.
De filter... kan een moorddadig beest zijn voor jonge garnalen.


Merethe hierboven had de filter al genoemd. Ik had daar ook op gereageerd dat die baby garnaal proof is gemaakt.

je verhaal kan ik ook wel inkomen.

inmiddels lopen er zo’n 15 jonkies in en ik zie ze in harmonie met de japonica’s. De japonica’s lopen soms over de jonkies heen zonder ze kwaad te doen. Of de japonica’s gewoon genoeg eten krijgen of gewoon niet kwaad van aard zijn weet ik niet. Maar in mijn geval kan ik wel 99% zeker stellen dat het de galaxy’s waren die de jonkies opaten.
 

Terug
Bovenaan