Wat is er nieuw

Waaraan ramirezi doodgegaan?

bien1989

New member
Lid geworden
2 september 2025
Leeftijd
35
Hallo, ik heb sinds een zo'n driekwart jaar een 125L aquarium en heb al een aantal maanden o.a. een koppeltje ramirezis erin die prima deden. Nu sinds 2 weken een betta erbij en heb ze al die tijd niet zien vechten oid. Nou zagvik gister ineens het mannetje ramirezi stilletjes achterin op de bodem hangen en zag meteen dat er iets mis was. Plots kreeg hij een soort van aanval (het leek wel epilepsie ofzo) wat ik gelukkig heb kunnen filmen. Hierna stortte hij weer naar benden waar hij stil kwam te liggen en vervolgens kreeg hij weer zo'n aanval waarna hij meteen dood was. Wie herkent dit en weet waaraan hij zo plots is overleden??

Bijlagen

• 20250901_185956_1.mp4
    21.4 MB
Ter info:

Nitriet 0, 25 mg
Nitraat 18 Mg
Gh 4
Dh 3
Ph 7
Chloor 0

Overige bewoners:
2 kleine ancistrus
3 otocinclus arnoldi
7 japonica garnalen
9 Kardinaal tetras

Jbl proscan strips. Bij de nitriet staat indd in het oranje dus nog net niet levensgevaarlijk volgens jbl. Maar op de een of andere manier geeft hij deze waarde altijd bij al m'n scans terwijl ik dan net een waterverversing heb gehad. Ik doe het 1xbper 2 weken ongeveer 25 tot 35 %
Ammoniak geen idee daar test deze niet op.
Is daar een aparte test voor? Wanneer krijg je ammoniak in het water dan? Maargoed al m'n andere vissen doen het nog steeds heel goed...dus het lijkt me niet aan het water liggen. Temperatuur is overigens 25,5 graden.

0.25 aan nitriet zou ik al een 50% waterwissel adviseren.
Investeer in een koffer druppeltests van colombo, die strips zijn onbetrouwbaar.
Test gelijk je kraanwater eens op nitriet.

Overigens de vis nog gecontroleerd op verwondingen?

Ik ga gelijk morgen 50% water wissel doen. Heb even gelezen over ammoniak in het water en voel me nu stom dat ik daar geen test voor heb...ga er morgen achteraan en eventueel iets halen om het ammoniak te neutraliseren.
De vis had geen verwondingen en vinnen waren ook nog mooi intact.
Ik las ook net dat het door het water schieten typisch is voor een ammoniak gerelateerde sterfte.. dus dit zou het verklaren... bedankt voor de tip

Ik ga gelijk morgen 50% water wissel doen.

Zou niet wachten tot morgen.

eventueel iets halen om het ammoniak te neutraliseren.
Water wissel om te verdunnen is goedkoper.
Dat geld gebruiken voor een druppeltest set is een betere besteding.

Zou nog niet met zekerheid iets zeggen of het door ammoniak komt, meestal vallen garnalen dan als eerste om namelijk al hoeft dat niet.
Eerst de test resultaten daarvan hebben.

Maak verder nog even een totaalplaatje van je bak.
Recent nog wat veranderd of toegevoegd?
Wat doe je aan filter onderhoud?
Maak je gebruik van co2?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan