Wat is er nieuw

Waardes fluctueren enorm

  • Onderwerp starter Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum Startdatum
B

beginner124

Guest
Allereerst heb ik al enorm veel bijgeleerd op het forum.

Nadat mijn 60 l bak was opgestart heb ik deel per deel vissen toegevoegd. Nadat mijn waardes een anderhalve week mooi stabiel bleven heb ik er een ancistrus, betta en 6 kleine schoolvisjes bijgedaan. Ik overvoeder niet en zie of ze alles netjes opeten.

Plots zie ik dat de no2 en 3 enorm gestegen zijn. Is dit normaal? Vooral de betta lijkt hier enorm last van te hebben (zie een andere post van me)

Dus opnieuw 60% water vervangen, aquatan, toxivec en nitrivec toegevoegd. Ben ik te streng voor mezelf en moet ik het allemaal iets meer tijd geven of is het echt alarmerend dat de waarden zo schommelen als je er nieuwe visjes bijzet?

Huidige bezetting:
3 corydora
Koppel minigoerami
1 algeneter
1 betta
6 kleine schoolvisjes
1 ancistrus

Er draaien nu ook twee filters, de originele superfish 200 en eentje die nu enkele dagen indraait (cristalprofi i80 met extra cartridge, de bedoing is hiervan een biofilter te maken)
 
Hoe hoog waren die waarden dan? Misschien toch iets te snel de vissen toegevoegd.
 
No2 was 0 las ik en de no3 was 15. dat is prima hoor.
 
In het begin was dit idd 0 en 15.

Nu no2 5 en no3 50.

Begrijp niet wat ik fout doe... Ververs elke week water, geef niet teveel eten, nergens een dode vis, niet teveel eten.
 
Ik denk dat de bak nu zijn NO2 aan het maken is en je er te vroeg vis hebt ingezet, een bak indraaien duurt in de praktijk ongeveer weken en geen anderhalf.
 
No2 moet 0 zijn en ik denk dat je toch misschien te snel de vissen hebt toegevoegd waardoor de bacteriecultuur hier nog niet op berekend was.
Bij een no2 van 0 zeker flink verversen gaan.
 
TonHageraats zei:
Ik denk dat de bak nu pas zijn NO2 aan het maken is en je er te vroeg vis hebt ingezet, een bak indraaien duurt in de praktijk ongeveer weken en geen anderhalf.

Helemaal mee eens dus.
 
mijn bak draait al van medio december hoor.

Krijg je dan elke keer je vis bijzet een nitraat en nitrietpiek?
Maw gewoon laten draaien en het zou zichzelf herstellen?
 
Inderdaad de bacteri�n in het filter moet nog stabiel worden om de vervuiling op te lossen, dus nu niets meer doen dan water verversen en spaarzaam voederen, dat is even het beste, dan zal je zien dat over 2 a 3 weken de bak stabiel blijft draaien en de waterwaarden navenant.
 
Tnx voor de tip.
Wat is de frequentie van verversen dan? Elke dag, om de dag?
Ik moet toch nog wel nitrivic toevoegen dan? Of zouden jullie dit ook afraden?

Ik heb een hoop gelezen over nitraat en nitriet, moet ik in die periode vrezen voor mijn vissen of overleven ze dit een korte periode wel?
 
Ik zou om de dag verversen en blijven meten, mits nodig meer of vaker verversen, als je goed blijft verversen zullen de vissen er waarschijnlijk niets aan overhouden en blijven ze echt wel in leven.
Nitrivic kan wel moet niet, baad het niet dan schaad het niet!
 
Ga ik doen en hou jullie op de hoogte 🙂
 
beginner124 zei:
Tnx voor de tip.
Wat is de frequentie van verversen dan? Elke dag, om de dag?
Ik moet toch nog wel nitrivic toevoegen dan? Of zouden jullie dit ook afraden?

Ik heb een hoop gelezen over nitraat en nitriet, moet ik in die periode vrezen voor mijn vissen of overleven ze dit een korte periode wel?

Dat varieert van de grootte van je bak, de kwantiteit �n soort van vissen, veel of weinig planten, hoeveel voer je geeft, de capaciteit van je filters, etc...

Ik heb 3 bakken. Bij A is het elke week 50%, bij B elke week 30% en bij C zo'n 25% elke maand.

De meeste verversen zo'n 30% per week, maar hiervan afwijken mag en moet soms.

Je nitriet is echt wel gevaarlijk hoog. Dit is een waarde die potentieel dodelijk kan zijn voor je vissen of ze permanente schade kan berokkenen.

Elke dag 50% water verversen tot die nitriet niet meer meetbaar is. Toxivec of gelijkaardig toevoegen helpt ook.

Je nitraat is ook hoog, maar minder erg. Mag zeker zakken.

Ook hier helpt water verversen. Snelgroeiende planten toevoegen en minder voederen helpt zeker ook.

Hoe meet je trouwens je waterwaardes?
 
Ik heb de sera teststrips en ook van jbl met smartphone.

Recent ook de sera koffer met druppeltests bijgekocht, maar redelijk ingewikkeld te gebruiken 🙂 moet ik nog even aan wennen
 
Water testen dat gaat wel lukken dus. Ik zou zoals al gezegd flink verversen tot de no2 acceptabel is.
 
Even een update van de waardes:
PH 7.0
GH 10
KH 7.0
NH4 0
NO2 0.5
NO3 10
PO4 0
FE 0.1

NO2 en NO3 nog lichtjes te hoog, maar (ik denk) niet alarmerend 🙂

Verversen en nitrivec toevoegen werkt dus wel.

Ondertussen komt mijn betta ook al eens af en toe piepen
 
No3 is prima hoor. Planten hebben nu eenmaal no3 en po4 nodig. Je po4 lijkt me dus laag maar wellicht heeft de bak het net verbruikt en produceert deze zelf genoeg.In mijn 60cm bakjes hoef ik ook geen nitraat en fosfaat toe te voegen. Je hebt daar ook weinig licht en dus weinig vraag naar voeding.
Mooi dat het nu de goede kant opgaat.
 
beginner124 zei:
Ik heb de sera teststrips en ook van jbl met smartphone.

Recent ook de sera koffer met druppeltests bijgekocht, maar redelijk ingewikkeld te gebruiken 🙂 moet ik nog even aan wennen

Ach het valt wel mee, die ingewikkeldheid. Da's gewoon omdat je het wellicht nog niet gewend bent. Over een halfjaar ga je er mee om als een laborant met 50 jaar ervaring. 🙂

Probleem met test-strips, incluis de JBL Smartphone test, is dat ze compleet onbetrouwbaar zijn.

Soms gaat een waarde in 'alarm'. Meet je het na met druppels, blijkt dat er niks aan de hand is.

Erger is wanneer de test-strip geen problemen aangeeft en na het testen met druppels er wel degelijk een probleem is.

Wat mij betreft kan je evengoed een dartsbord ophangen, vakjes met waterwaardes er op prikken en dan maar gooien met het pijltje.

Is quasi even betrouwbaar. 🙂

Gelukkig heb je ook die Sera koffer. Even doorbijten, het is echt niet moeilijk. En je moet ook niet elke week alles-alles-alles meten.

Als je de pH, ammonium, nitriet en nitraat meet, dan cover je bijna alles. De andere waardes kan je meten wanneer er problemen zijn, of gewoon af en toe eens als steekproef.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan