waardes leidingwater

K

Kakafonie

Guest
Heb even m'n leidingwater getest:

KH: 12
GH: 17
PH3-10: 7
PH 6-7.6: 7,2
O2: 8
NH4: 0,2
NO2: 0,05
NO3: 10
FE: 0,02
SiO2: >6,0
PO4: <0,02
CU: <0,1

Zijn deze waarden goed om binnenkort m'n aquarium mee te vullen?
 
Ja, zijn prima waarden.
Kan je ,eenmaal ingedraaid wel bij sturen.
 
Ik vond volgende waardes nogal aan de hoge kant:

KH: 12
GH: 17
NH4: 0,2
NO2: 0,05
NO3: 10
SiO2: >6,0

Hoe stuur je deze dan bij eenmaal de aquarium is ingewerkt?

ps. Ik heb 1 filter gevuld met standaard filtermateriaal dat er bij zat, en 1 filter met siporax en UV-C. Ik ga ook co2 toevoegen. Plantenvoeding ga ik toevoegen van aquariumbemesting.nl volgens de EI-index.

Ik plan na het indraaien dus elke week 50% waterwissel te doen. Gaan deze waardes dan niet te hard schommelen bij elke waterwissel?
 
Hoe geschikt deze waardes zijn is eigenlijk best wel afhankelijk van wat je straks in het aquarium wilt huisvesten.
 
1 soort kleiner blijvend scholenvisje zoals bv de neon tetra of bijlvisje. Dacht eerst ook garnaaltjes, maar las dat het om deze optimaal te houden je ze best gescheiden houdt van vissen.

Wil ook vooral veel planten (verschillende mossoorten, paar bodembedekkers, kleine anubias, en dan iets sneller groeiende planten die goed te snoeien zijn). Van deze heb ik al een hele lijst gemaakt met optimale waterwaardes om ze te houden. Deze ga ik ��nmaal m'n hardscape en bodem erin liggen, bekijken en uiteindelijk de plantjes kiezen en bestellen.

Maar wou vooral effe wachten op m'n waterwaardes.

Alle tips qua soorten planten en vissen zijn natuurlijk welkom, maar zou graag eerst m'n water goed hebben.
 
Deze waterwaardes zijn ideaal voor rifmeervissen of midden-amerikanen, voor Amazone of Azi� vissen is het water te hard. Ik denk dat je moet gaan denken aan osmosewater om toe te voegen. Ik ben geen plantenman maar volgens mij willen ook de planten liever iets zachter water.
 
Heb vandaag een osmose apparaat besteld. Als ik dat dan meng met mn leidingwater zal ik beter bepaalde waardes kunnen astreven.
 
Terug
Bovenaan