Waardes veranderen


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Mijn bak draait nu ongeveer 6 weken.
Na 2 weken draaien waren de waterwaardes dit:
ph= 7.5
gh. >7
kh = 15

Nu zijn mijn ph en kh nogal gedaald.

Ph = 6.5
Kh= 5

Kan dit kwaad? En komt dit door het kienhout wat erin zit?
Of ergens anders door?

Voor de diertjes is het volgens mij wel fijn. Alleen moet de ph niet veel verder gaan dalen.
 
Wat voor bodem gebruik je? Je moet wel erg veel kienhout hebben wil dat meetbaar zijn. Wat zijn de waarden van je kraanwater dan?
 
Waar meet je mee?
Gebruik je turf?
 
Ik meet met druppels en strips.
Ik gebruik geen turf.
Kraan water is ph rond de 7.5 en kh rond 15
Ik heb een stuk kienhout van 30x15 cm ongeveer. En dan dan door tweeen gezaagd.
Bodem is kwartsgrind van aquatic nature.
Er zit wel wat eikenblad in.
 
Hoeveel liter is de bak? hoevaak en hoeveel ververs je? en hoeveel bladeren zitten erin?

Heb je voor de zekerheid nog eens met druppels getest?
 
Bak is bruto 54 liter. Er ligt 1 eikenblad in denk 7x3 cm.
Ph is met druppels getest en kh met strips.
Ik heb van die colombo strips en sera testje voor nitriet en ph.

Ik ververs zo'n 20%-30% per week.
Heb nu 2 x ververst. Tijdens het indraaien niet.
 
Ik zou alles wat met strips is gemeten maar vergeten want die zijn erg onbetrouwbaar en ik zou alles eens met druppels laten meten.
 
Bij mij LFS meten ze dus ook met strips.
Ik zal wel eens op zoek naar een hele testkoffer. Dan kan ik voortaan alles goed meten.
Iemand tips welk merk koffer t beste is?
 
Een hele koffer is weggegooid geld, 3/4 daarvan gebruik je hooguit 1x en staat daarna te verinteresten, kun je beter losse sets kopen, scheelt boel geld
 
Welke zouden dan echt moeten?
GH, kh en no3?
 
Zou dan wel de tests van Colombo nemen betreffende d eKh en Gh daarbij is d everkleuring het duidelijkst zichtbaar t.o.v andere testsets
 
Top dankjewel! Ga ik daar eens voor kijken
 
Ik zou ook geen hele reeks aan testjes kopen hoor,neem aan dat je niet allemaal plantenvoedingsmiddeltjes toevoegt bv?
Gewoon wekelijks verversen en zolang je geen filter of bodem wisselt kan er niks voor schokkende veranderingen zorgen.
Kijk naar je garnalen en als die lekker hun dingetje doen en voor nakweek zorgen is het allemaal prima want zou zonde zijn dat je allemaal ingrepen doet terwijl dat helemaal niet nodig is.
 
Een kh van 15 uit de kraan is vrij zeldzaam in Nederland. Zeker in combinatie met een pH van 7,6. In België komen kh van 15 wel voor weet niet of je daar woont.

Kh kan wel dalen maar dit is wel heel drastisch.

Andere optie is om de water waarden van de leverancier te kijken. Zij geven de kh aan vaak in mg per liter. 1 kh is 21,8 mg per liter. Dus aangegeven mg per liter aangegeven door je leverancier delen door 21,8.

Dat zal je kh dan ongeveer zijn.

Een kh tussen 4 en 8 is oké. Ligt er maar net aan wat de eisen zijn van de vissen die je houden wilt.
 
Is het mogelijk dat de KH de GH overstijgen kan? KH is een onderdeel van de Gh.

In dit geval dus kh 15 , gh is dan 8.

Ik durf zelf niet met zekerheid te beweren dat het zo is. Gelukkig zijn hier een aantal leden die het wel weten?
 
Volgens mij kan dat want onze testen meten alle carbonaten maar ik zou dat even moeten nazoeken.
 
Van Aquainfo:

KH groter dan GH, kan wel of kan dat niet?
Het kan wel, de KH die we meten kan wel degelijk groter zijn dan de GH.

De verwarring wordt dus vooral veroorzaakt door de definities

De definitie van de KH zegt: ” De KH is het aantal bi(carbonaat) ionen gekoppeld aan de aanwezige aardalkali-ionen.”
En volgens die definitie zal de KH nooit groter zijn dan de GH.
Maaaaarrrr….een testsetje meet ALLE bi(carbonaat) ionen en niet alleen die gekoppeld zijn aan een aardalkali-ion. (Hoe moet zo’n setje dat ook weten?)

Het probleem zit hem dus in het feit dat een testsetje ALLES meet en dat dat vervolgens de KH wordt genoemd. Volgens de definitie is de KH echter een kleiner deel.

Eigenlijk kunnen we ook beter de naam KH laten vallen, omdat we die niet meten. We kunnen beter spreken over het zuurbindend vermogen. Want dat is wat het KH testsetje meet. Er wordt bepaald hoeveel H+ ionen er nodig zijn om de (bi)carbonaten af te breken, dus hoeveel zuur het kan binden. Helaas is het begrip KH zo vast ingeburgerd dat het nog wel een tijd zal duren voor het begrip Zuurbindend vermogen is ingeburgerd. Als het al ooit zover komt.
 
Het blijft lastig die eenheden van de hardheid. Maar er zit wel wat in in dit verhaal.

De stof in het water die het zuurbindend vermogen bepaald is voornamelijk kalk.

Dus stel er komt een kh van 8 uit de kraan en de gh is zeg maar 10. We gooien er een schep kalk in. Dan kan die wel de gh dus overschrijden.
Omdat het zuurbindend vermogen dan groter is??

Als dit voorbeeld klopt dan is misschien duidelijker. Tenminste dat is mijn visie.

Maar is even los van het topic heeft er min of meer wel mee te maken

Toch een bijzonder wezen een vis, daar ze soms veel eisen hebben op dit gebied.
 
Die koffer kende ik nog niet. Om de laatste topics samen te vatten omtrent de waardes.

Gaan we er vanuit dat het opstart waardes waren. Dus vanuit de theorie dat de kh zo gezakt is kan het zijn dat je iets gebruikt hebt wat gigantisch kalk afgegeven heeft in het begin.

Daarom is het zeer interessant wat er uit de kraan komt. Komt er zeg maar kh 8 uit de kraan en na een week is die op 15 is het iets kalkhoudend wat het omhoog schroeft.

De kh 5 en pH 6,5 die je nu hebt zijn niet zorgwekkend. En pH met de druppen....

Deed het hier ook wel es met druppels 4 gezinsleden hadden een verschillende mening over de uitslag. Dus ik zeg 7 mijn zoon zegt 6,8.

Voeg je ook co2 toe?? Is er nog niet vermeld.
 
Ik voeg geen CO2 of iets anders toe.
Heb in het begin wel profito toegevoegd. Maar lijkt me niet dat dat de kh beinvloed.

Ik dacht dus ook dat de gh niet lager kon zijn dan de kh. Maar miss dat de teststrips hiervoor gewoon niet duidelijk zijn.

Hoop dat de waardes nu niet meer onwijs gaan dalen.
 
Dat ligt eraan wat de Kh is waarmee je ververst. Komt er een Kh van 15 uit de kraan en daalt weer naar 5 is er wat aan de hand. PH verlagende bodem of iets dergelijks.

Kienhout is zuur maar kan me niet voorstellen dat de Kh dan zo snel daalt.

Als er Kh 5 uit de kraan komt is er niks aan de hand. Ben er zelfs jaloers op. Prima waarde.
 
Profito heeft inderdaad geen invloed op de kh en gh.
 
Bij mij LFS meten ze dus ook met strips.
Klopt dat doen de meeste. Maar dat zegt niet dat dit nauwkeurig is.
De reden dat ze het gebruiken is dat het snel is.
Als ze het met druppels moeten kost dat als snel 15 min per test daar hebben ze geen tijd voor.
 
Klopt dat doen de meeste. Maar dat zegt niet dat dit nauwkeurig is.
De reden dat ze het gebruiken is dat het snel is.
Als ze het met druppels moeten kost dat als snel 15 min per test daar hebben ze geen tijd voor.

Ik bedoelde ook dat het dus niet zoveel nut heeft om mijn water bij de LFS te laten testen.
Ik kan beter zorgen dat ik zelf druppels heb, alleen moet ik daar even mee wachten tot volgende maand haha.
 
Ik bedoelde ook dat het dus niet zoveel nut heeft om mijn water bij de LFS te laten testen.
Ik kan beter zorgen dat ik zelf druppels heb, alleen moet ik daar even mee wachten tot volgende maand haha.
Dat klopt ja.
 

Terug
Bovenaan