Waarom gaan altijd mijn drijfplanten naar de planten hemel??


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
68
Leeftijd
48
Hallo,

Waarom gaan altijd mijn drijfplanten dood?? De rest doet het goed... Zie ik wat over het hoofd?? Waterwaarden zijn oke.

Bedankt Vincent
 

Bijlagen

  • IMG20240627181900.jpg
    IMG20240627181900.jpg
    4.8 MB · Weergaven: 20
  • IMG20240627181903.jpg
    IMG20240627181903.jpg
    6.7 MB · Weergaven: 21
De rest ziet er inderdaad perfect uit.
Misschien vallen er condens druppels op? Meen mij te herinneren dat de meeste drijfplanten dit niet waarderen.
 
Dat zou kunnen idd, heb een gesloten bak..
 
Maarja, die kappen kunnen we ook wel af ja. Dit toch enkel voor verdamping van water en voor vissen die hun avontuur buiten de bak zoeken toch? Op internet zie je erg veel aquariums zonder kappen
 
Hallo,

Waarom gaan altijd mijn drijfplanten dood?? De rest doet het goed... Zie ik wat over het hoofd?? Waterwaarden zijn oke.

Bedankt Vincent
Herkenbaar probleem. Ik heb ook kikkerbeet in de bak die het niet best doet, ondanks de perfecte waterwaarden. Maar inderdaad, ook hier een gesloten bak, en ik denk dat ze de intense ledverlichting niet waarderen.
 
Mijn verlichting staat op 60% standaard aqualantis easy led.. maar kan best nog teveel zijn...
 
Hier een Fusion met gesloten kap en het groeit de bak elke 2 weken uit. Je hoort wel vaker dat ze soms niet willen zonder duidelijke reden maar condens en fel licht is vaak geen goede combi.
 
Idd op wat ingelezen te hebben schijnt het nog wel eens uit een lopende factoren te kunnen zijn. Ik denk dat ik even ga puzzelen met condens, de licht sterkte op 60 % heb ik gewoon nodig voor mijn balans voor de planten groei.
 
Ik heb Limnobium gehad die niet goed aansloeg, op een gegeven moment deden er een paar planten het heel goed en toen had ik elke paar weken een overschot. Nooit wat veranderd in de tussentijd. Het is een Aquatlantis aquarium met dichte kap, de bijgeleverde led-verlichting op 70%.
Pristia’s doen het bij mij ook heel goed in een andere gesloten bak, wel wat gele blaadjes door condensdruppels. En de planten blijven klein, maar dat schijnt met de temperatuur te maken te hebben volgens de LFS. Led-balk van Fluval-plant.
Ik denk dat je met zulk soort planten geluk moet hebben.
 
Ik vermoed dat de warmte die van de lampen afkomt icm condensvorming de boosdoener is. Ik heb 2 bakken: een juwel, daar doet de limnobium het matig tot slecht en een zelfbouwbak, en daar doen ze het erg goed in. Maar de afstand tot de lampen is daar minstens dubbel zoveel als bij de juwel.
 
Toch zit er in de led van de Fusion tuusen oppervlak en led ook maar zo n 5-6 cm ruimte en daar groeit het mega snel.
 
Dan zal er een een andere reden zijn waarom het het in de Juwel niet en in de 2m wél doet.
 
Toch zit er in de led van de Fusion tuusen oppervlak en led ook maar zo n 5-6 cm ruimte en daar groeit het mega snel.

Bij mijn Sublime (ik veronderstel ook bij nieuwere Aquatlantis modellen) zit er maar 3,5 cm tussen onderzijde lamp en wateroppervlakte (gevuld tot Max maatstreep).
Had hiervoor heel veel Valisneria-giganta en groeide met zeker 1 meter per week met licht maar op 25%, bladeren tot 3 cm breedte en soms zo dik dat het meer weg had van een Sanseveria. Het “snoeien” (oudere eruit en alleen jonge uitlopers terugplaatsen) was elke maand nodig.

Uiteindelijk besloten deze Valisneria-giganta eruit te halen en herinrichten met andere planten op 30% lichtsterkte (2 lampen)
Moest wel wennen aan een bladvrij oppervlakte m.u.v. enkele Echinodorus bladeren die ook regelmatig moet verwijderen omdat ze aan oppervlakte wat alg krijgen en optisch niet meer heel mooi zijn, gelukkig groeien nieuwe bladeren harder dan ik aangetaste bladeren moet verwijderen.

Als ik bovenstaande bijdragen lees dan zijn voor mij drijfplanten ook geen optie?
 
Ik durf je niet de oorzaak te benoemen. Hier zit er dus iets meer ruimte tussen de waterspiegel en de led. Maar volgens mij is wat minder ruimte ook niet erg als de led flink is gedimt en de bladeren niet nat worden.
 
Ik heb de afgelopen week de kleppen van mijn Juwel bak openstaan ivm de warmte. Ben benieuwd of de kikkerbeet het nu beter gaat doen.
 

Terug
Bovenaan