Waarom gaan onze guppen dood? Tips zijn welkom


Torilion

New member
Lid geworden
3 juli 2024
Berichten
3
Leeftijd
44
Hallo,
Wij zijn beginners die ongeveer een half jaar een wandaquarium hebben voor onze kids. Daarin hebben we meestal ongeveer 4 tot 8 vissen - 2 platy's en de rest guppen. Allemaal mannetjes. Helaas gaan de guppen steeds binnen een aantal weken tot een paar maanden dood. Wij weten niet hoe dit komt, hebben jullie een idee?

Het aquarium is 120 cm breed en ongeveer 40 liter. Zand op de bodem, een filter erin, een zuurstofpompje en veel plantjes. Ik ververs ongeveer 3x per maand een kwart (10liter) water en reinig de filter eens per maand denk ik. Soms reinig ik de bodem met een stofzuigertje. De filter staat 24 uur per dag aan, het licht 12 uur per dag op tijdschakelaar. Geen algen, vrij donkere plek, wel slakjes.

De waterwaarden heb ik regelmatig gemeten en lijken oké: nitrate 25, nitriet 0, GH 8-10, , KH 5-8, Ph 7, chlorine 0. Temperatuur ongeveer 23 of 24 graden.

Voordat de guppen doodgaan, zonderen ze zich af en lijken hun staarten te knijpen. De sluierstaart wordt dan steeds smaller. Dat is bij elk visje steeds hetzelfde.

Denken jullie aan een ziekte, slechte watersituatie, of iets anders? Eén platy is de baas in het aquarium en pest mogelijk andere vissen. Is dood door stress een mogelijkheid door die platy? We zien soms wat beschadigingen in de staartjes...

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    160.1 KB · Weergaven: 35
Sowieso worden guppen niet heel oud. Tegen de tijd dat ze in je aquarium zitten kunnen ze zo al de helft van hun leeftijd gehaald hebben..

40 liter op 120 cm, wat zijn de rest van de maten? Het komt niet erg geschikt over voor vissen.. (elke 40liter bak is dat denk ik niet echt)
 
Ik denk aan 120x33x10 , kun je 20 kardinaaltetras in doen.
 
Hallo, Bedankt voor het meedenken.
Ik heb het even gemeten. De binnenmaten zijn:
breedte: 112cm, hoogte: 28cm diepte: 10cm (ivm wandaquarium). Door die kleine diepte is het ook minder liter dan je zou verwachten bij deze breedte.
Ik heb begrepen dat hier wel een groepje kleine visjes in zouden moeten kunnen, niet teveel en niet te grote vissen.
Met 4 tot 8 vissen, hebben ze volop zwemruimte...
 
Omschrijf eens wat nader ook met eens per maand filter reinigen. Wat voor filter is het, welk filtermateriaal.

Ik vermoed dat het een rol kan spelen. Probeer wat ik ook moet doen.... zo veel mogelijk het filter met rust laten.
Zuinig zijn op belangrijke bacteriën.

Dit is een vertaling van aquariumscience.org door aquainfo.
 
Laatst bewerkt:
Omschrijf eens wat nader ook met eens per maand filter reinigen. Wat voor filter is het, welk filtermateriaal.

Ik vermoed dat het een rol kan spelen. Probeer wat ik ook moet doen.... zo veel mogelijk het filter met rust laten.
Zuinig zijn op belangrijke bacteriën.

Dank voor de reactie. Ik heb er niet zoveel verstand van als beginner. Mij is gezegd dat ik af en toe de interne filter los moet maken en openen en in een teiltje water (uit het aquarium) de openingen die dichtslippen schoonmaken en de blurrie uit het filtermateriaal. Bij mij zit er een soort grijs schuim in. Vorige keer is bij het reinigen inderdaad veel bruin spul eruit gekomen en dat heb ik weggespoeld. Ik denk dat het niet de beste filter is. Het is een met het aquarium meegeleverd dingetje.

Verder valt me overigens op ik het gevoel heb (weet het niet zeker) dat de visjes juist vaker aftakelen na een waterverversing en ook misschien als er weleens plantenvoeding (een heel klein beetje floracarbo meststof met koolstofbron op advies van winkel) bij gedaan wordt. Ik dacht zelf dat bij verversen van water en misschien gifstoffen uit het zand opstuiven in het water, maar dat is misschien ook flauwekul :p
 
Woel je echt in de bodem? Want dan loop je dat risico idd. Bij een beetje af hevelen zou dat niet de oorzaak moeten zijn.

Je kan een paar uur en een dag na een wissel eens nh4 en no2 meten..

Ik vraag menig af of je filter wel voldoende capaciteit heeft om de hele lengte van het bakje in beweging te krijgen / te filteren
 
Mocht er wat te veel bodem opstuiven dan zou ik je aanraden om een vergiet te proberen hoe dat bevalt. Kracht van water wordt dan wat gebroken.

40 liter is wat krap. Misschien is het een optie om een ander aquarium te kiezen.
 
40liter is erg weinig en door de afmetingen is dit aquarium imo eigenlijk niet geschikt voor vissen.
Daarnaast zijn (mannetjes) guppen die je in een winkel koopt over het algemeen vrij zwak. Ze komen over het algemeen allemaal bij kwekers vandaan die ze enorm snel opkweken tot fenotypische volwassenheid, hierdoor zijn ze zwakker en gaan ze ook nog eens sneller door hun levenscyclus..

De guppen die ik uit de winkel heb gekocht zijn allemaal relatief snel overleden, terwijl hun nakomelingen elke volgende generatie sterker worden en langer leven.
 

Terug
Bovenaan