Wat is er nieuw

Waarom geen potgrond in aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met emers kweken van verschillende planten, dit gaat fantastisch. Maar nu vraag ik mij af, waarom kan je geen potgrond gewoon in het aquarium hebben? Dat je een laag potgrond hebt, en daarover een laag met grind. Zodat de planten alsnog voedingsstoffen uit de potgrond kunnen halen. Wat is het verschil tussen potgrond en een speciale voedingsbodem?

Groetjes,
Eline

Google eens naar Walstadt aquarium 😉

Dat werd vroeger veel gedaan.
Nadelen zijn dat het soms sneller uitgewerkt is, en de samenstelling niet altijd ideaal is. Als er als stikstofbron vooral ammonium en urea word gebruikt, kan het een linke zaak worden.

Mascha&Ivo, heb ik gedaan. Maar ik krijg daar ook niet echt veel antwoorden uit...

Backplay@
Hoe kan je weten of er een stikstofbron in zit? Op het moment ben ik niet tevreden hoe mijn aquariumpje er nu bij staat. Dus dit wil ik gaan veranderen. En aangezien ik begonnen ben met emers kweken en dit heel goed werkte, dacht ik: Waarom kan potgrond niet gewoon in het aquarium? Als je over die potgrond nog een behoorlijke laag grind doet, is het dan schadelijk?

Het heeft teveel nadelen, en er zijn vooral veel betere alternatieven op de markt.
Tropica, ADA, GlasGarten,... hebben goede producten op dat vlak.
Of als je het plaatselijk wil doen kan je iets als Osmocote gebruiken.

Voor de stikstofbronnen zal je bij de producent moeten zijn.

Ok� dankjewel voor je antwoord.
Heeft 1 van jullie ook ervaring met plantenpracht? Of met kleibolletjes die je in de grond stopt?

Als je echt goed spul wil, zijn er betere alternatieven voor plantenpracht. Kijk maar eens naar de plantenvoeding van Drak of Tropica.
Kleibolletjes werkt ook wel, maar dat is soms een gedoe als je een plant verplaatst. Vliegt het door heel het aquarium.

Hey Eline,

Je kan gewoon potgrond gebruik voor je aquarium! maar zorg ervoor dat het niet bemest is (koeienmest bijv)
Dus biologische potgrond zonder chemische toevoegingen.

Een dikke laag potgrond aanbrengen, daarop een laagje kiezel van een paar mm. Op die manier houd je de potgrond op zijn plek.

Je moet dan uiteraard wel planten zoals Echinodorus of Cryptocoryne planten. (echte wortel planten)
Bij bijv waterpest heb je er geen ene **&^ aan.

Wat Mascha&Ivo al aangaf.
Walstad methode!

Werkt prima en fantastisch.
Maar voor alles geldt. leer, lees en begrijp.

Wel je aquarium gewoon zonder vissen 2 weken laten indraaien met een flinke beplanting!

moet jij eens kijken hoe geweldig jouw bak dan wordt 😉

backplay zei:
Als je echt goed spul wil, zijn er betere alternatieven voor plantenpracht. Kijk maar eens naar de plantenvoeding van Drak of Tropica.
Kleibolletjes werkt ook wel, maar dat is soms een gedoe als je een plant verplaatst. Vliegt het door heel het aquarium.
Tropica zou ik persoonlijk niet gebruiken. zo geconcentreerd is het niet als dat ze zeggen. In voorbeeld bakken van tropica gebruiken ze vaak 2 tot 11 keer zoveel de normale dosis.
Producten van Festal of Aquariumbemesting.nl zijn betere alternatieven.

Het probleem is alleen, dat het gaat om een ingedraaid aquarium. Ik ben niet tevreden hoe hij er op het moment bij staat, ondanks dat ik totaal geen last heb van algen is de planten groei toch niet je van het. Dus als ik hem ga veranderen heb ik geen kans om hem in te draaien... Dus dat wordt dan elke dag verversen.

Waar kan ik trouwens biologische potgrond vinden?

RiseOfinformation zei:
Ok� dankjewel voor je antwoord.
Heeft 1 van jullie ook ervaring met plantenpracht? Of met kleibolletjes die je in de grond stopt?

Kleibolletjes bij de planten in de grond stoppen die dat nodig hebben doen heel veel mensen.
Als ik het zo lees waarschijnlijk ook een uitkomst voor jouw bak.

lekkie0104 zei:
Tropica zou ik persoonlijk niet gebruiken. zo geconcentreerd is het niet als dat ze zeggen. In voorbeeld bakken van tropica gebruiken ze vaak 2 tot 11 keer zoveel de normale dosis.
Producten van Festal of Aquariumbemesting.nl zijn betere alternatieven.

Het gaat hem mij niet over de concentratie, maar vooral over de chelaten die gebruikt worden en de manier van bewaren. Tropica, Drak en Festal gebruiken ongeveer dezelfde (betere) chelaten.
Aquariumbemesting en Festal steken die in een doorzichtige fles. Die fabrikanten zouden ondertussen al wel moeten weten dat licht de chelaten kapot maakt.
En juist in een aquarium met een hogere alkaliniteit en pH, is het belangrijk om beter chelaten te gebruiken. Mits de TS goudvissen heeft neem ik aan dat er niet teveel ingegrepen word en het puur kraanwater is.

Backplay,

Ik heb twee bakken. ��n bak inderdaad met goudvissen, en ��n bak tropisch. Ik heb het moment voornamelijk over de tropische bak. Hierin wil ik een mooie plantenbak van hebben.

Ik zou binnenkort eens opzoek gaan naar biologische potgrond. Wie weet kan dat wonderen doen 🙂 Of misschien toch kijken naar kleibolletjes, die zorgen voor minder troep in het water. Hmmm.

In dit geval zou ik echt de KISS (Keep It Simple S****d) regel toepassen.
Neem gewoon een normale voedingsbodem, soil, klei,... Zo maak je het jezelf veel makkelijker.
Misschien is Akadama een optie, of desnoods kattezand. Dat is ook goedkoper als je heel de bodem wilt vervangen en er tegelijk voor zorgt dat er voldoende voedingsstoffen beschikbaar zijn.

Als je geen algen hebt dan zijn er waarschijnlijk geen tekorten en dan zou ik zelf eerst eens kleibollen proberen.
Je kan bij aquariumbemesting.nl prima ingredi�nten daarvoor kopen zodat je goede bollen krijgt.
ik weet niet of het beter is om naast de kleibollenmix ook nog iets als ijzer of leem of wat dan ook eraan toe te voegen, maar dat kunnen de experts hier misschien wel vertellen.
Zo krijg je goede en goedkope bollen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan