Wat is er nieuw

Waarom geen zout met jodium?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Deze vraag hoort misschien niet onder het hoofdstuk ziekten maar een andere toepasselijke plek kon ik ook niet vinden. Steeds als ik hier op dit forum lees dat je zout in je water moet doen wordt er altijd met klem bijgeschreven dat het geen keukenzout mag zijn omdat daar jodium inzit want dat schijnt heel slecht voor de vissen te zijn. Nu heb ik tetravital gekocht omdat het belangrijke vitamines zou toevoegen voor mijn vissen. Tot mijn grote verbazing zit daar ook jodium in. Het ruikt naar jodium en het water kleurt bruingelig zoals jodium dat doet. Hier raak ik toch wel van in de war. Is het nu wel giftig voor vissen of niet?

Ik neem aan dat als het van tetra is dat er zo n dosis in zal zitten dat dit geen gevaar oplevert voor je vissen.
Een beetje jodium kan geen kwaad denk ik want anders zat dit er echt niet door hoor.

Zou het dan ook echt een beetje zijn? Als ik aan de fles ruik dan ruik ik vanalles maar vooral ook de jodium. Als het in het aquarium gaat kleurt de hele bak direct heel geel. Op de fles staat ook "verrijkt met vitamine B en jodium" alsof jodium juist goed is voor vissen.

Alleen al omdat het van Tetra is ga ik ervan uit dat het geen schadelijke hoeveelheden bevat voor je vissen.
Dat is wel een gerenommeerd merk hoor.
Ik heb er ook nog nooit iets over gehoord verder. Op zich is zout ook voor mensen slecht maar een beetje heb je nodig en kan geen kwaad.
Ik denk dat dit ongeveer net zo is als bij wat jij nu gebruikt.

Zout is geen medicijn, het helpt enkel je vis doordat de vis minder moeite moet doen om zijn zoutgehalte te verminderen waardoor hij meer kracht krijgt om zijn ziekte uit te zieken.

Jodium in het zout irriteert echter de ogen en het slijmvlies van de vissen, dus dat wordt afgeraden.

Dan vraag ik me toch af waarom een bedrijf als Tetra dat wel door de Tetravital doet.
Persoonlijk zou ik denken dat dit dan wel hoeveelheden moeten zijn die geen hinder voor je vissen zullen opleveren.

Ik meende dat het geen fluit uitmaakt,maar de precieze onderbouwing ?

jessicapilon zei:
Dan vraag ik me toch af waarom een bedrijf als Tetra dat wel door de Tetravital doet.
Persoonlijk zou ik denken dat dit dan wel hoeveelheden moeten zijn die geen hinder voor je vissen zullen opleveren.

Tetra vital wordt toch niet gebruikt bij zieke vissen?

Vissen die ziek zijn hebben minder weerstand, als daar dan ook nog eens jodium in het zout zit dan denk ik dat dit meer kwaad dan goed doet.

Ik weet niet hoeveel verschil van % er zit in keukenzout versus tetra vital

Ik gebruik Keukenzout van het Basic merk van AH en die bevat geen jodium.

Op de fles tetravital staan geen ingredienten dus ook geen hoeveelheden. Het is geen medicijn maar extra vitaminen en mineralen om de vissen gezond te houden. Nu durf ik alleen niet meer te gebruiken ivm het jodium dat er inzit. Doordat de geur ervan erg sterk aanwezig is lijkt het mij dat er meer inzit dan in keukenzout.

De stelling dat ik keukenzout jodium zit vind ik eigenlijk best raar, of in ieder geval ontbreekt de nuance.

Keukenzout is de triviale naam (lees: geaccepteerde NL naam) voor natriumchloride. Een zout opgebouwd uit natrium en chloride. Dat in 'keukenzout' jodium zou zitten is dus helemaal niet af te leiden uit de naam keukenzout, want dat kan dus ook slaan op louter natriumchloride. Oftewel - ook gezien de bemerkingen van Henk - het ene 'keukenzout' is misschien het andere 'keukenzout' niet in de zin dat er toch soms (kleine?) toevoegingen van jodium worden gedaan. Dat zou je moeten kunnen terugvinden bij de ingredi�nten. En dan komen we bij 'JOZO': "Ter preventie van schildklierhypertrofie wordt aan keukenzout een kleine hoeveelheid van een jodide toegevoegd. Dit zout wordt jozo, jodiumhoudend zout genoemd. Er is echter ook nezo, om mensen de keus te geven zout zonder jodium te kopen."

Verder is het misschien juist niet raar dat jodium in zo'n product zit. Jodium is een sporenelement, wij mensen hebben dat nodig. Wie weet vissen ook. Is alleen de vraag om welke verschijningsvorm het gaat dat wij mensen het nodig hebben. Ik weet dat niet.

Yilleke zei:
Doordat de geur ervan erg sterk aanwezig is lijkt het mij dat er meer inzit dan in keukenzout.
Die geur hoeft helemaal niets te zeggen. Een zout dat je oplost in water valt uiteen in negatief geladen ionen en positief geladen ionen. De chemische eigenschappen daarvan kunnen verschillen met het zout toen het nog gewoon in de ons bekende vorm was. De geur zegt dus niet per s� iets.

~ Ivo

Daar heb je ook weer gelijk in Ivo. Ik heb tetravital ook wel eens gebruikt hoor en de vissen leven nog steeds dus het zal geen kwaad kunnen maar het werd voor mij wel verwarrend toen jozo niet goed bleek te zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan