Wat is er nieuw

Waarom groeien er zoveel wortels uit mijn planten?

AquaElv

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Er groeien een hoop wortels uit mijn planten. Als ik kijk op internet zie ik dit niet zo voorbij komen. Is er te weinig zuurstof?
Of is dit zoals ze horen te zijn?

Bijlagen

• IMG_2424.JPEG
    IMG_2424.JPEG
    582.1 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2131.JPEG
    IMG_2131.JPEG
    513.1 KB · Weergaven: 20
  • IMG_2130 (2).JPEG
    IMG_2130 (2).JPEG
    604.6 KB · Weergaven: 20
Luchtwortels zijn een wortelvariant die niets opnemen, maar op zoek zijn naar plaatsen waar dat wel kan. Als een luchtwortel de grond raakt (bij een (kamer)plant) ontstaat vanaf dat punt vaak een nieuw wortelpunt, en begint een nieuwe plant.

Bij mijn weten kunnen waterplanten op veel meer punten gewone wortels (inclusief haarwortels) vormen, omdat de opname van voedingstoffen ook vaak gewoon via water kan. Een bekend punt is een breuk of scheurtje, waardoor de stengel boven dit punt geen goede sapstroom meer krijgt. Er ontstaan dan (net boven deze interruptie) nieuwe wortels, en de plant deelt zich feitelijk in tweeen. Als het zwakke stuk doorrot, groeien beide delen verder op eigen kracht.

Daarnaast hebben snelgroeiende planten (Cabomba en bijvoorbeeld Waterpest) de neiging om bij te lang wordende stelen dit mechanisme ook in werking te stellen. Bij onbeschadigde planten zie je zo'n 10-20 cm boven het grind ook wortels komen. Kennelijk is de sapstroom in de stengel dan te arm, waardoor ook wortelvorming halverwege ontstaat.

Zelf gebruik ik dit vaak als teken dat de plant gedeeld wil worden. Net onder de wortel doorknippen en terug planten 🙂

Oke, dan ga ik zondag tijdens de waterwissel dat knippen onder de wortel eens doen 🙂
Kijken wat er dan gebeurd.

Ik weet dat @benvo het ook ooit ergens heeft uitgelegd maar ja waar is de vraag.

In het algemeen aquariumplanten gebruiken luchtwortels ook om voeding uit het water te halen. Je kan ze zien bij met name stengelplanten soorten. Maar meerdere soorten stengelplanten vormen ook wortels om andere redenen. Zoals in dit geval; je hebt Egeria densa? Dat is een waterpest soort dit het niet lang in warmer water volhoudt. Op zo'n moment zal ze zeker meer als normaal wortels aanmaken, geen luchtwortels trouwens. Ze maakt zich namelijk klaar om een betere plek te vinden om te groeien. Dat zal in je bak niet meevallen natuurlijk maar in de natuur zouden de wortels van de plant zwart worden en loslaten. De plant kan op die manier wegdrijven. Maar mogelijk heb je wel een waterpest soort geschikt voor een tropisch aquarium zoals Eloda canadensis. Die soort kan ook wortels vormen en doet dit ook maar bij overvloedige wortelvorming krijgt ze mogelijk niet genoeg voeding binnen. Omdat het snelgroeiers zijn vragen ze ook meer voeding.

Oh dus dit is eigenlijk een waterpest vorm die niet in 23-24 graden kan? Eigenlijk heeft de plant nu dus moeite met 'overleven'. Dat wist ik niet.
Weet je nog andere planten die veel zuurstof leveren maar wel in warmer water kunnen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan