Waarom kom ik niet van mijn baardalg af


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag allemaal,

waarom kom ik niet van mijn baardalg af?
Overal hoor je dat baardalg gerelateerd is aan een co2 die erg schommelt.
Mijn co2 wordt geregeld d.m.v. Een computer met een elektrode dus van schommelingen is geen sprake.
Mijn dropcheckers zijn alle 3 lichtgroen, maar eerder geel dus genoeg co2.
Nu heb ik onlangs mijn licht feller gezet omdat mijn planten kaal begonnen te worden aan de onderkant, maar het lijkt wel dat de baardalg hier beter bij gebaat is omdat de planten nog steeds kaal zijn en de baardalg groeit als een malle.
Zit nu wel een beetje met mijn handen in het haar, planten groeien niet meer, maar de baardalg des te meer.
Ik volg de EI index dus planten voeding genoeg.
Als het niet beter wordt overweeg ik ermee te stoppen ik vindt baardalg zo lelijk.
Heeft iemand de gouden tip?
De baardalg was er ineens had vroeger nooit last van baardalgen.
 
Het klopt dat wanneer je de lichtsterkte verhoogd er meer baardalg (schijnt ?) te komen. Je hebt de relatie licht CO2 ontdekt. Wanneer je ten opzichte van je lichtsterkte te weinig CO2 toevoegt ontstaat er een tekort. Je kan je CO2 toevoer verhogen. Om eerst even zeker te zijn zou je de CO2 waarde kunnen controleren middels meting met een druppeltest. Of beter nog middels je electrode. Ga niet alleen uit van je dropcheckers. Is trouwens e.e.a. juist geijkt? Hou verder eventuele rottingsprocessen in de gaten én hou de voedingsdriehoek in de gaten, dus hou je voeding in balans.

Eigenlijk moet je beginnen om je lichtsterkte in balans te brengen met de lichtsterkte vraag van je planten die je gedurende 8 uur biedt, exclusief eventuele dimtijden. Daar wordt dan vervolgens je voedingsvraag, inclusief dus je CO2, op aangepast.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ben,

Alles is geijkt, dat doe ik elke maand.
Zag net wel dat mijn meter op mijn fles op nul stond, maar er kwam nog wel co2 uit.
Ga morgen een nieuwe fles halen en heb nu mijn reserve fles er op gezet.
De dropcheckers zijn nog wel mooi licht groen/geel.
Ph is volgens de computer en de elektrode 6,6.
Zou de ”lege” fles een oorzaak kunnen zijn?
Ik kan ook het licht wel weer dimmen, maar dan blijven de planten(vooral achterin de bak)kaal onderin.
Ik krijg de stroming ook niet optimaal vindt ik want achterin de bak bewegen de planten nauwelijks.
Ik gebruik toch een spraybar over de gehele breedte van de bak.
Nu is mijn bak wel vrij breed, 50 cm.
De pomp zou het toch moeten kunnen hebben(eheim 600 pro 3e)al zit er wel een cerges reactor tussen.
 

Bijlagen

  • 46058EE8-59C8-4D9D-B511-5F126F0814B9.jpeg
    46058EE8-59C8-4D9D-B511-5F126F0814B9.jpeg
    527.5 KB · Weergaven: 80
  • 80EF7DD6-9895-4A31-B88C-E2D0EDE30A7D.jpeg
    80EF7DD6-9895-4A31-B88C-E2D0EDE30A7D.jpeg
    529.6 KB · Weergaven: 78
Baardalg tast de planten aan wanneer de planten niet in de juiste omstandigheden leven. Zo kan je tekorten hebben maar ook een teveel aan dingen. Zoals teveel licht of de onjuiste instellingen de baardalg een voordeel bied ten opzichte van de plant. Verder kan baardalg altijd wel eens ontstaan in een bak. Maar je planten horen er normaalgesproken niet door aangetast te worden. Het probleem begint over het algemeen bij de planten. Baardalg op zichzelf is een normaal verschijnsel. Maar ook erg hardnekkig soms.
 
Staan je gaatjes ietsje naar beneden gericht? 50 cm breed moet geen probleem zijn voor je pomp. De combinatie licht omhoog geschroefd en minder CO2 door een lege fles kan de trigger geweest zijn voor meer baardalg. Zo op het oog vind ik je bak er nog vrij goed uitzien trouwens. Nieuwe fles CO2 idd en je licht laten staan op je laatse instelling zou ik zeggen.
 
Als de dc nog de gewone kleur heeft dan zal de fles nog niet lang leeg zijn want als er geen co2 meer wordt toegevoegd dan kleurt die binnen enkele uren vaak donker.
 
ik was gestopt met mijn planten (anubias) te voeren, ik dacht anubias groeit zo wel en de valisneria die staat in een voedingsbodem , maar langzaam aan bijna onmerkbaar kwijnden de planten wat weg en plots had ik baardalg over vrijwel geheel de bak, het is een bak van 1800 liter dus ik heb er geen co2 installatie op (wou ik ook niet). ik was eerlijk gezegd ook wat achterstallig in onderhoud en heb het filter goed gekuist en mijn 2e potfilter terug aangesloten die ik had afgekoppeld om wat energie te sparen , ik heb dus wel wat geleerd uit mijn fouten ,,,,
ik heb er 9 mollie's in gezet en flink wat plantenvoeding. in enkele dagen zag je nieuwe anubias bladeren verschijnen, en begon de valisneria op te veren, echt zichtbaar op enkele dagen. de mollies die ik vroeger maar ordinaire visjes vond die waren drie dagen in shock, ze staan er ook bekend om om erg te reageren op nieuwe ervaringen, , ik dacht zelfs dat ze gingen sterven en eentje deed dat ook . echter ze zijn nu aangepast en zijn werkelijk heel de dag druk in de weer met baardalg plukken, het is al duidelijk zichtbaar, ze poepen ook lange zwarte slingers uit. ik ben deze cleaners dan ook erg gaan waarderen. hun gedrag is mooi om te zien, ze zijn steeds dicht bij elkaar en knippen alle baardalg weg. ik dacht eerst aan siamese algeneters maar ik vind dit lelijke vissen en ze worden groot en kunnen agressief worden,
 
ik was gestopt met mijn planten (anubias) te voeren, ik dacht anubias groeit zo wel en de valisneria die staat in een voedingsbodem , maar langzaam aan bijna onmerkbaar kwijnden de planten wat weg en plots had ik baardalg over vrijwel geheel de bak, het is een bak van 1800 liter dus ik heb er geen co2 installatie op (wou ik ook niet). ik was eerlijk gezegd ook wat achterstallig in onderhoud en heb het filter goed gekuist en mijn 2e potfilter terug aangesloten die ik had afgekoppeld om wat energie te sparen , ik heb dus wel wat geleerd uit mijn fouten ,,,,
ik heb er 9 mollie's in gezet en flink wat plantenvoeding. in enkele dagen zag je nieuwe anubias bladeren verschijnen, en begon de valisneria op te veren, echt zichtbaar op enkele dagen. de mollies die ik vroeger maar ordinaire visjes vond die waren drie dagen in shock, ze staan er ook bekend om om erg te reageren op nieuwe ervaringen, , ik dacht zelfs dat ze gingen sterven en eentje deed dat ook . echter ze zijn nu aangepast en zijn werkelijk heel de dag druk in de weer met baardalg plukken, het is al duidelijk zichtbaar, ze poepen ook lange zwarte slingers uit. ik ben deze cleaners dan ook erg gaan waarderen. hun gedrag is mooi om te zien, ze zijn steeds dicht bij elkaar en knippen alle baardalg weg. ik dacht eerst aan siamese algeneters maar ik vind dit lelijke vissen en ze worden groot en kunnen agressief worden,
Je hebt al mollies, maar mocht het wat zijn heb ik nog jonge wildkleur hoogvinkarpers in de aanbieding. In een bak van 1800 liter zouden die prachtig opgroeien. De mannen kunnen in het wild tot wel 30cm groot worden, met een reusachtige zeilvin. En het zijn mollies, dus vraatzuchtige algeneters. Ik probeer ze al een tijdje te slijten, want ik heb er veel.

Je mag ze bij mij thuis in gorinchem gratis ophalen. :)
 
Deze vissen zullen best bijdragen aan het weghalen van de alg maar het opheffen van de oorzaak is ook erg belangrijk want anders zul je algen blijven houden.
 
Hoi Ben,

Alles is geijkt, dat doe ik elke maand.
Zag net wel dat mijn meter op mijn fles op nul stond, maar er kwam nog wel co2 uit.
Ga morgen een nieuwe fles halen en heb nu mijn reserve fles er op gezet.
De dropcheckers zijn nog wel mooi licht groen/geel.
Ph is volgens de computer en de elektrode 6,6.
Zou de ”lege” fles een oorzaak kunnen zijn?
Ik kan ook het licht wel weer dimmen, maar dan blijven de planten(vooral achterin de bak)kaal onderin.
Ik krijg de stroming ook niet optimaal vindt ik want achterin de bak bewegen de planten nauwelijks.
Ik gebruik toch een spraybar over de gehele breedte van de bak.
Nu is mijn bak wel vrij breed, 50 cm.
De pomp zou het toch moeten kunnen hebben(eheim 600 pro 3e)al zit er wel een cerges reactor tussen.
Een wisselend CO2 level kan een mede oorzaak zijn voor een blijvend baardalg probleem. Een minder goede waterdistributie eveneens. Dit laatste wordt duidelijker wanneer het baardalg probleem zich aanvankelijk op bepaalde plekken voordoet en vervolgens uitbreidt naar de rest van de bak. Ook vervuiling kan een probleem zijn. Maar de grondoorzaak ligt toch in een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Baardalg is hardnekkig en denken dat het altijd volledig verdwijnt is een illusie. Maar het moet geen algprobleem worden.
 
Het kan al heel veel doen als je een beetje co2 toevoegd. Je hoeft het niet perse op de bak af te stellen. Denk dat je genoeg co2 voor een 100l toevoegen al héel ver komt
 
aanpakken/oorzaak baardalg
co2 stabiel houden continu test groen/geel is ruim voldoende
organische belasting beperken/ verwijderen/ oxideren
maandelijk 1/3 oude bladeren verwijderen
Er zeker van zijn dat je plantenvoeding voldoende hoog is in de waterkolom/bodem van macro's en sporenelementen
alg op hardscape of filterleidingen behandelen met peroxide of carbo
 

Terug
Bovenaan