waarom zijn discussen zo duur?


B

Bastiaan121

Guest
Hallo,
Ik was gister in de dierenwinkel en er waren discussen die waren ongeveer 20 euro voor redelijk jonge maar waarom zijn grote discussen opeens tussen de 130 en 160?
zijn ze zo moeilijk qua opvoeding of iets?
gr Bastiaan
 
Ja, ze vergen veel tijd en voeding voordat ze mooi groot worden. De toekomstige gezondheid en volgroeidheid valt of staat met de juiste voeding en de juiste waterverversingen.

Grote, mooi uitgegroeide dieren zijn dus erg duur, omdat iemand hier al veel tijd en geld in gestoken heeft. Jonge dieren zijn pas slechts korte tijd verzorgd, waardoor ze goedkoper zijn.

Er is heel erg veel te vinden over het houden van discusvissen, google maar eens :)
 
Jonge discusvissen...moeten zo'n 5 keer per dag eten...als ik me niet vergis..dus dat ga je wel merken in je portomonee..zeker te bedenken dat en levens of diepvries voer bijkomt naast vlokken voer of speciale discusvoer.
De wat grotere...a 10 cm (ongeveer 40 a 50 euro) kunnen met twee keer voeren vaak wel af...
En ze kunnen natuurlijk behoorlijk groeien en dus ook oud worden als alles goed gaat :)
 
Ik gaf mijn jonkies 7 tot 8 keer per dag te eten en ververste de bak om de dag. Inmiddels zijn we een jaar verder, en zijn mijn babies uitgegroeid tot formaatje schotel. Bloed , zweet en tranen zat er in maar ow wat was het het waard!
 
@bastiaan121:

Om te kunnen kweken met discussen moet je een koppel selecteren uit een groep. Je moet dus eerst een groep jonge discussen laten opgroeien en hopen dat er later een koppel tussen zit. Dit is erg veel werk. Of je koopt een koppel voor een flinke prijs.
Neem je wildvangdiscussen dan zijn die duur vanwege de transportkosten vanuit Zuid Amerika met het vliegtuig. Ze worden in tempexboxen verstuurd en er passen nu eenmaal minder grote vissen in vergeleken met kleine vissen.

Discussen van Stendker worden massaal nagekweekt zijn en daardoor wat goedkoper dan wildvang.vissen die erg gewild zijn zijn vaak duurder dan vissen waar minder liefhebbers voor zijn. Hoe beter de kwaliteit, hoe duurder de vis.

Om discussen te laten opgroeien heb je niet alleen een groot aquarium nodig maar die zal ook verwarmd moeten worden. Een groot aquarium verwarmen tot 28 , 29 of 30 graden is duur. Omdat discussen flinke eters zijn moet je vaak water gaan verversen en zoals hierboven staat vaak voeren. Mijn discussen krijgen minimaal vijf keer per dag voer, ook als ze groter zijn dan 10 cm.

Mijn eerste nest discussen deed er drie maanden over om 5 cm te worden. Voor grotere discussen is de kweker dus nog meer tijd en geld kwijt voordat ze verkocht kunnen worden. Dan heb ik nog niets gezegd over de deskundigheid die een kweker moet hebben, ziekte en sterfte want ook bij een kweker worden niet alle vissen groot. Een gedeelte sterft tijdens het opkweken.
 
Ennnnnnnnn....dat is mijn mening..... Het zijn de aller mooiste vissen om te houden...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=xyLj_wYv67k[/video]


Hier kan ik dus urennnn naar kijken :D
 
Nou heb je daar ook wel een pracht van een zwembad in dat filmpje hoor! 1700 liter! Ik wou dat ik daar plek voor had in de huiskamer ( en portemonnee)
 
Aquariaan1967 zei:
Ennnnnnnnn....dat is mijn mening..... Het zijn de aller mooiste vissen om te houden...
Als je nu Heckels had laten zien... ;) :D





Gewoon even tussendoor:
EUR 45 p/s voor S. discus (WV) van 8 a 10 cm. Ben ik nu gek als ik dat een bijzonder aangename prijs vind?

~ Ivo
 
Nee, dat is een mooie prijs, zeker in die maat. Ik heb voor mijn nakweek meer betaalt.
 
Ik vind de bak gewoon erg mooi....qua inrichting...qua maat...qua verlichting...hoe de vissen reageren als ze het water ingaan...niks wegduiken..weinig tot geen stress dus ;)

En wat voor soort,merk of type discus er in rond zwemt...achhh

Ik kan het ook niet kwijt hoor...hooguit 1 meter 50 :)
 
Je moet van Heckels houden; ikzelf ben er niet een heel groot fan van. Geef mij de aequifasciatus of de tarzoo maar,

Maarrr, wat Ivo zegt..... weet waar ze zwemmen en de kwaliteit is wederom weer uitstekend te noemen.
 
discus ... snap niet dat iemand die dingen heeft :! :iloveyou:
 
wij hebben stendkers,ja ze kosten wel wat lo. maar ze zijn prachtig ik heb ze nu een jaar maar krijgen 5 x per dag te eten en groeien goed.(2x voor 10 cm is in mijn ogen veel te weinig voer) ook ik voer granulaat en vlokken dat lusten ze echt niet meteen. en voor de rest elke maaltijd wat anders
hier zijn ze allemaal handtam.geweldig.
en het blijft een feestje om naar te kijken.
 
Ligt het aan mij of niet, ik vind 130-160 euro nog goedkoop voor discussen???
 
Ik vind het schandalig duur,als kweker en liefhebber van deze vissen zou je ze juist heel goedkoop moeten aanbieden zodat ze voor meer mensen betaalbaar zijn! ;)
 
Er was vroeger een amateur kweker in mijn buurt, die zij dat ze heel veel moeite kosten om te kweken, in verhouding met, weet niet of het waar is. Ik zie genoeg discus te koop in winkels en ze zwemmen een tijd rond voor verkoop. Dus de aanbod is genoeg.
Als men ...euro over heb voor iets, wordt het voor dat bedrag verkoop. Denk dat het voornamelijk is.
Zou het eens vragen aan een verkoper, kijken wat hun antwoord is.
 
Zolang ze eea kunnen verkopen voor die prijs wordt eea vanzelf in stand gehouden.
Eerlijk gezegd vallen de prijzen van de aquarium vissen me nog mee. Ik heb dan wel geen discussen (aquarium te klein :-( )

Dure visjes
 
Ik heb zelf 12 discussen gekocht van 7-9 cm.
Nu bijna een een jaar verder zijn er van de 12 vissen 10 mooi mee gegroeid en hele mooie bijna volwassen vissen geworden.
Hier heb ik echter wel veel voor moeten voeren (8x per dag), water verversen (2x perweek 300L) en het aquarium moet op 30 graden worden gehouden.
Conclusie is om mooie volwassen discussen op te laten groeien kost dus best wat tijd, geld en arbeid.
Voor een kweker dus ook daarom ook logsich dat deze vissen duurder zijn dan de wat "normalere" vissen die wat minder voer en waterverversingen nodig hebben.
 

Terug
Bovenaan