Wat is er nieuw

Waarom zijn guppen zo zwak?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hein30
  • Startdatum Startdatum
H

Hein30

Guest
Ik heb begrepen dat guppen altijd 'makkelijke' vissen zijn om mee te beginnen? maar er zijn er inmiddels echt al veel gestorven...
de een word krom en gaat dood, de ander gaat dood na een bevalling, en een ander is helemaal uitgemergeld en eet niks meer en gaat ook dood.. ik heb het medicijn Omnipur vorig week gebruikt en mn tempratuur opgeschroeft richting de 28/29 graden en door deze actie zijn er weer 3 guppen dood gegaan.. onvoorstelbaar hoe zwak deze diertjes eigenlijk zijn.


ik heb naast guppen kardinaal tetra's, zwaarddragers en een algeter en een visje waarvan ik de naam ben vergeten maar geen een hiervan is dood gegaan maar zwemmen vrolijk rond en schijnen de temp verhoging zelfs 'leuk' te vinden.

ik heb deze aquarium al ruim een jaar met dit zelfde bestand.
-guppen gaan dood en de rest niet?
 
Ik weet dat er veel inteelt plaats vind onder guppen, dit heeft er wel wat mee te maken dacht ik.
 
Dat komt door de inteelt,die bij deze visjes enorm is.
Al zou je in 5 verschillende winkels in het land guppen kopen,kunnen ze 98 % verwant aan elkaar zijn.

Worden ZOVEEL gekweekt, eh, kapot gekweekt.
 
Guppen uit de winkel zijn geen beginners visjes meer! Wat wil je na heel veel generatie's inteelt en bij de kwekerijen vaak in enorm zuur water opgegroeit.

Wat tips.

- Temperatuur 26/27 graden.
- Zeer schoon water 1x per week 50% verversen of2x 30% is wenselijk.
- Plantaardige voeding. Speciale Guppyvoeders of nog beter sprirulina vlokken en af en toe wat dierlijk diepvriesvoer.

Wil je makkelijke Guppen dan moet je marktplaats afspeuren. kweekjes van particulieren zijn vaak veel sterker alleen minder mooi.
 
Wel knap om een vis van zo

Wsg_Moqdlf90wQMIUXsbXnXTuQ1n7ugT.jpeg


Naar zo te kweken.
sky-blue-albino-guppy.jpg
 
Ja, daar zit wel wat werk in.
 
Het vreemde is dat je niks aan de guppen kan zien.. de meeste zien er gezond uit en zwemmen vrolijk rond en van het een naar het ander moment zwemmen er eentje minder rond en de eetlust word minder.. er is geen redden aan, water verversing doe ik elk week minimaal 30%

achjaa ik ga denk ik stoppen met de guppy als vis want laatst ondekte ik er eentje die volgens mij al een week dood was tussen de planten aan het rotten.. de gup is idd een groot risico geworden worden de rest van mn aquarium!
 
Ik zeg voeding en toch teveel vervuiling.
 
Guppen zijn toch alles behalve zwak. Heb endler's en dat bakje word echt niet zo bijgehouden als de Rio. Ze hebben zelfs maanden op kouder dan 18 graden gezeten. Niks om trots op te zijn maar het is nu eenmaal zo. Ze waren trager. paste zich aan de temp aan. maar aten goed en plantte zich zelfs voort. nu zitten ze op 27 graden. krijgen ze gevarieerd voer en is er meer aandacht voor de bak. In al die tijd nog geen gup gestorven. Zelfs niet nadat ik de hele bak opnieuw heb zuiver gemaakt ivm een slakkenplaag. Dus om nu te zeggen guppen zijn zwak, dat valt reuze mee. Merk wel dat nu op 27 gradende vrouwtjes kleur in de staart krijgen en de mannetjes andere kleur variaties dan de standaard oranje groen zwart laten zien 🙂
 
Ik denk dat het een flink verschil maakt of je Endler's of van die doorgekweekte guppen als op de foto van Botia hebt. Endler's staan nog heel dicht bij hun wilde soortgenoten.
 
Endlers en Guppen zijn appels met citroenen vergelijke.

1 - Het zijn 2 verschillende soorten,
2 - De huidige zuivere strains zijn pas ontwikkelt vanaf 2004.
 
waar staat of de Ts een appel of een citroen heeft.

kan ook gewoon heel ergens anders aan liggen.

Denk eens aan waterwaarden , voeding , verversingen. Is toch niet normaal dat ze ZO snel dood gaan.
 
Bij een Gup ga ik uit van ene Gup demeeste mensen kennen inmiddels wel het verschil. Ik geef eerder al aan in dit topic waar het ws aan ligt. Zware inteelt,te lage temperatuur, verkeerde voeding en te weinig waterverversen.

Endlers zijn veel sterker (hebben ook minder last van inteelt nog in de strains). Ik hou me al met Endlers bezig sinds 2001 toen de meeste mensen geen idee hadden wat een Endler was, en ik heb nooit problemen gehad met deze visjes.
 
ik heb guppen tussen mijn schildpadden zitten en gaan pas dood als ze opgevreten worden. Er zwemmenal 7 maanden guppen bij. Als guppen over leven bij schildpadden wat enorme viespeuken zijn, kan je best stellen dat het sterke vissen zijn. Ik heb ze wel zelf gekweekt. Guppen heb ik bij 2 verschillende kwekers gekocht. Geen incest in mijn huis 😛
 
Guppen zijn hele sterke vissen! Ze gaan niet zo maar dood...
Door te hoge nitriet gehalte krijgen opgroeiende babies kromme ruggen, terwijl bij inteelt worden maar een paar van een hetzelfde worp krom.
Verder bestaat er een dodelijke ziekte Guppy disease (Tetrahymena).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan