Wat is er nieuw

Waarschijnlijk de zoveelste variatie op een bekende vraag...

K

Kakera

Guest
Hallo allemaal! Zoals de titel al aangeeft ben ik bang dat dit ook weer een variant op het bekende liedje is. Ook ik ben er helaas pas na het aanschaffen van een aquarium achter gekomen dat, wacht, een goudvis kan wel 30 cm worden... Juist. 20 liter aquarium dus. Omdat de eigenaar van de dierenspeciaalzaak waar ik al jaren kom ontzettend veel weet over katten, was ik zo na�ef om te denken dat hij mij ook wel verantwoord kon informeren over aquaria. Niet dus. 20 liter is veel te klein voor goudvissen, ik weet het.

Van wat ik tot nu toe heb gezien ben ik er nog steeds niet over uit of 100 liter nou wel of niet genoeg is voor 2 vissen, en of het ook nog afhangt van de soort of niet, maar goed. 100/150 liter wil ik zeker op den duur aanschaffen. Mijn vraag nu is daarom: kan ik voor nu twee goudvisjes in het 20L aquarium houden nu ze nog klein zijn, en dan over een tijdje overplaatsen naar een 100L of meer bak? En zo ja, welke soorten zouden het meest geschikt zijn? Ik neem aan dat zeker als je vissen 30cm worden, zelfs 150L bij lange na niet genoeg is?

Voor gewone goudvissen is dat veel te klein. Zij zijn op hun plaats in een ruime vijver.

Sluierstaarten kunnen in aquaria vanaf 120 cm. met minimaal 50l. per vis, maar naarmate ze groter worden hebben ze meer nodig.

Juist als vissen nog klein zijn hebben ze voldoende ruimte nodig om goed te kunnen groeien, dus het is van belang dat de goudvissen zo snel mogelijk een groter verblijf krijgen.

Nu moet je dus zo veel mogelijk verversen, en je vissen zo snel mogelijk kwijt zien te raken. (uiteraard naar een beter verblijf)

Je aquarium is voor vrijwel geen vis geschikt, maar je kunt er altijd nog garnalen in houden wat ook erg leuk is!

Thanks voor de antwoorden! Nou ja, het goede nieuws is dat ik dus nog geen vissen heb. En vrijwel geen enkele vis... Boraras zijn dus ook een no go?

Ja, goed dat ik je er voor waarschuwde.Kakera.

Inderdaad, mooie garnalenbak,is het.

Dat hij dat vertelde, Tja, die man wil ook zijn winkel draaiend houden.
ER gaan er al teveel kapot,door de hoge lasten.

Tijdelijk goudvissen in een kleine bak doen lijkt me geen goed idee. Nou juist in de eerste paar maanden groeien ze ontzettend hard. En als je vissen wil met en gezonde groei dan hebben ze veel schoon water nodig, goed voer en de ruimte om te groeien. Eigenlijk kun je in alle drie deze voorwaarden in een kleine bak niet voldoen. Doordat het water snel vervuild (het zijn echt varkens) hebben ze gewoon veel liters nodig om het nitriet level laag te houden. Ze goed voeren (jonge goudvissen worden soms wel vijf keer per dag gevoerd) kan ook niet want dat zou het water nog meer vervuilen.

Ik zou goed nadenken over wat voor vissen je wil. Goudvissen (enkelstaart) zijn leuk voor in de vijver, sluierstaarten kunnen in een aquarium gehouden worden maar zijn bepaald geen beginnersvissen. Ze hebben veel ruimte nodig, een goed filter systeem en als sluierstaart houder blijf je bezig met verversen (minimaal 50% per week). Mensen denken al snel dat sluierstaarten makkelijke vissen zijn maar de realiteit is dat ze gigantisch door gefokt zijn en daardoor vrij zwak zijn. De verzorging van deze beestjes is nou eenmaal niet te vergelijken met tropische vissen, dus wees gewaarschuwd 😉

Als je leuke visjes wil zou ik proberen dit kleine 20 liter bakje proberen in de ruilen tegen een groter aquarium. Op dit forum kun je heel veel informatie vinden over de eisen die bepaalde vissoorten stellen aan hun huisvesting.

Voor nu is het advies van homines zeer terecht. Zoveel mogelijk verversen o.a.

De rest van je vragen is o.a. afhankelijk van hoe snel je die grotere bak kan regelen. Staat er over een week iets van 100+ liter bijvoorbeeld (waarbij je tot die tijd bijv. dagelijks zeker 50% ververst en ook met die grotere bak goed blijft verversen) en niet veel later een mooie maat bak voor ze, dan heeft het geen nut om je vissen nu weg te doen naar iemand waar ze mogelijk slechter af zijn (qua bakmaat of verzorging). In zoverre ben ik het dus niet eens met Laura dat het per s� niet tijdelijk even kan. Of het tijdelijk kan is geen ongenuanceerd antwoord op te geven.

~ Ivo

Kakera zei:
Thanks voor de antwoorden! Nou ja, het goede nieuws is dat ik dus nog geen vissen heb. En vrijwel geen enkele vis... Boraras zijn dus ook een no go?

Mascha&Ivo zei:
Voor nu is het advies van homines zeer terecht. Zoveel mogelijk verversen o.a.

De rest van je vragen is o.a. afhankelijk van hoe snel je die grotere bak kan regelen. Staat er over een week iets van 100+ liter bijvoorbeeld (waarbij je tot die tijd bijv. dagelijks zeker 50% ververst en ook met die grotere bak goed blijft verversen) en niet veel later een mooie maat bak voor ze, dan heeft het geen nut om je vissen nu weg te doen naar iemand waar ze mogelijk slechter af zijn (qua bakmaat of verzorging). In zoverre ben ik het dus niet eens met Laura dat het per s� niet tijdelijk even kan. Of het tijdelijk kan is geen ongenuanceerd antwoord op te geven.

~ Ivo

Er wordt dus gezegd dat er nog geen goudvissen zijn (ook ik heb het niet goed gelezen). Er is dus ook geen noodzaak. Nu vissen aanschaffen zou dan echt niet verstandig zijn.

Overigens vind ik niet dat sluierstaarten geen beginnersvissen zijn. Er moet dan stevig ververst worden, en er moet een stevige bak aanwezig zijn, de verzorging valt erg mee doordat de handelingen vrij simpel zijn. Je hoeft niet erg op waterwaarden te letten, de temperatuur hoeft (in woonruimten) niet geregeld te worden. Ik denk dat je voor een (beetje) simpel tropisch bakje al meer moet weten/doen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat voorkennis ook bij sluierstaarten belangrijk is.

En nee, ook Boraras' zijn in dit aquarium niet aan te raden. De meeste visjes houden wel van een beetje zwemmen. Daarnaast is dit ook nog eens een scholenvisje, terwijl in dit aquarium geen ruimte is voor veel visjes.
Nogmaals, garnalen zijn erg leuk. Kijk maar eens wat voor leuke soorten/varianten er zijn. Als er iets makkelijk te houden is, zijn het wel garnalen (Neocaridina soorten).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan