Wat is er nieuw

Waas in het aquarium.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Gisteren water ververst 50% vanmorgen gaat het licht aan en bemerk een lichte waas in de bak, lijkt een beetje op waterbloei bij opstartende bakken.

Filters draaien als normaal en zijn niet gereinigd
No2 = 0
No3 = 20
Po4 = 2
NH3/4/ = 0
Ph = 6.5
µS = 422

Verder niets aan de vissen te merken, ademen als normaal maar zijn wel wat schrikkerig en de manen scholen net of ze ergens van zijn geschrokken, dus is er wel wat aan de hand.

Voor nu maar even een extra luchtpompje erbij aangezet, je weet maar nooit of dat wat helpt.

Iemand een idee?
 
Ja dat is raar Ton als je niets met de filter of de bodem hebt gedaan. Is het erg die waas?
 
Een lichte waas meer niet maar wel erg vreemd.
 
Ja dat is zeker vreemd als je niets meer of minder hebt gedaan dan gewoonlijk. Ik zou ook niet durven te zeggen waardoor dit dan zomaar kan ontstaan.
 
Nee ik ook niet, eerst dacht ik vanmorgen dat het aan het laagstaande zonnetje lag, maar die is ondertussen ook weg, in een dun glas zie je niets ook geen neerslag van het een of ander, dus een raadsel.
 
De enige optie is nog dat er iets in het kraanwater heeft gezeten welke reageert, ze zijn hier nogal aan de wegen bezig, daarom heb ik ook niet meteen durven verversen, want dan zou je het probleem nog groter kunnen maken.
 
Ja dat zou wellicht kunnen al heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt. De chemie is soms onvoorspelbaar😉
 
Iets soortgelijks heb ik ook een keer gehad (wel met filter schoonmaak). Ik heb toen Filtermedium van EasyLife toegevoegd. Dag later was de bak weer helder.
Als ze met waterleiding bezig zijn geweest zou je eerder bruin water verwachten.
 
Hele basale vraag misschien, maar het filter staat nog wel aan?

Ben zelf eens na vakantie teruggekomen, en het hele aquarium was erg wazig. Bleek dat vrouwlief de pomp had losgehaald vlak voor vertrek om de iPhone op te laden.... Wonder boven wonder geen enkele vis verloren. Blijkbaar scheelde het dat het aquarium al 3 jaar draaide.

Maar foto's zeggen vaak meer dan 1000 woorden 🙂
 
Haha, ja allebei de filters staan aan en werken naar behoren.
Een foto wil niet lukken, deze corrigeert de keur.
 
Is misschien je bril beslagen Ton:S😀😀
 
Dat was de eerste controle welke deed John.
 
Het lijkt wat minder te worden, dus afwachten maar.
 
Heb je na het verversen ook nog plantenvoeding toegevoegd?

Soms kun je ook een vertroebeling krijgen door reacties met fosfaat.

Als ze met de watleiding bezig zijn, kan er wat ijzer mee komen. Als het water echt bruin ziet, dan weet je het zeker.
Maar een paar ppm extra, dat zie je niet.
Maar kan wel icm fosfaat een neerslag geven.
 
Ik heb idd plantenvoeding toegediend Nitraat, Fosfaat en csm+b dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
 
Nitraat, Fosfaat en csm+b
Moet je CSM+B niet pas de dag na het fosfaat toevoegen? Deze combinatie kan toch neerslag veroorzaken of niet? Misschien veroorzaakt dat de waas?
Of is wat ik nu veronderstel een gevalletje “de klok horen luiden”?
 
Ik geef het met de EI al jaren samen en heb nergens last van. Hangt ook met de ph samen dacht ik en met de gebruikte chelaten.
 
Ik voeg de csm+b een uurtje of 6 later pas toe dan is alles eerst goed verdeeld in de bak en heb je geen concentraties op elkaar, althans dat is mijn gedachte erachter.

Edit,
Ik voeg de csm+b overigens dagelijks een 7e deel van het totaal toe.
 
Dat moet dan wel goedgaan Ton lijkt me zo. Ik voeg het in 2x toe.
 
Vandaag niets meer aan de hand, water is weer helder en de vissen doen weer hun eigen vissen dingen als voorheen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan