Waas op het water

H

Hippocampus

Guest
Hey,

Ik heb sinds afgelopen week een soort groen/grijze substantie op het oppervlak drijven. Deze substantie vormt bellen als ik er met mijn hand doorheen ga of erover blaas. In het aquarium zelfs is niets aan de hand, de bak is erg helder en draait al 11 maanden. De waterwaarden zijn goed, maar ik zou niet weten waar dit vandaan komt.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Er plakken tevens ook groene belletjes tegen de ruiten (aan het wateroppervlak) dezelfde belletjes die je ziet als je er aan komt.

Gr Timo

Edit: Ik neem aan dat het een soort alg is.
Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
Indien nodig topic verplaatsen.
 
Kaamlaag? vellen keukenrol op het water leggen.

Uitstroom filter omhoog zetten.
 
Dat vermoedt ik ook Bertus.
Foto misschien????
 
Zal is even een foto maken.
Kan hem morgen pas uploaden.

Vellen keukenrol?
Moet je die er gewoon opleggen.
 
Hippocampus zei:
Zal is even een foto maken.
Kan hem morgen pas uploaden.

Vellen keukenrol?
Moet je die er gewoon opleggen.

Klopt,en niet laten zinken. Opleggen je ziet ze volzuigen,en afhalen.
 
Je kunt ook met een klein bakje het oppervlakte water afhevelen. Dan stroomt dus de kaamlaag in het bakje omdat je deze wat schuin in het water houdt.
Maar met keukenrol gaat het ook prima hoor. Die zuigt direct vol zoals Mondeo al zegt.
 
jessicapilon zei:
Je kunt ook met een klein bakje het oppervlakte water afhevelen. Dan stroomt dus de kaamlaag in het bakje omdat je deze wat schuin in het water houdt.
Maar met keukenrol gaat het ook prima hoor. Die zuigt direct vol zoals Mondeo al zegt.

Bedankt voor de tip allen.
Ben gisteravond al even gaan proberen met de keukenrol.
Zometeen nog even doen, je ziet meteen dat de keukenrol groen word. :p
 
Hoi,

Wellicht is de Eheim Skim 350 ook een idee. Deze is rond de 30 euro en icm een tijdklok een ideale oppervlakte water verschoner.

Gr. Hans
 
Vriesha zei:
Hoi,

Wellicht is de Eheim Skim 350 ook een idee. Deze is rond de 30 euro en icm een tijdklok een ideale oppervlakte water verschoner.

Gr. Hans

Bedankt voor de tip, maar ik had volgensmij nog ergens een of ander pompje liggen wat ik nooit heb gebruikt.
Wellicht dat ik die is moet gaan zoeken. :p
 
Zuurstofpompje ,en de stroming omhoog zetten,dan gaat de laag zich mengen,met het water,en wordt het filter ingezogen.
Kaamlaag is overschot bacterie ,he.
 
Ik hield het vorig jaar ondanks dat de uitstroom van de interne Juwel filter omhoog stond gericht. En opeens was het toch na een lange tijd weg.
 
Ja, het filter in.
 
Ja dat zou kunnen Bertus, maar daarvoor kon ik afhevelen wat ik wilde maar het was na enkele uren terug.
Heb de oorzaak nooit achterhaald.
 
Net even het water ververst, en met wat keukenrol het oppervlak schoon gemaakt.
Ik zie alleen nog wat hele kleine stukjes waas.
Maar hoop dat dit vanzelf weg zal gaan. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit!

Bedankt voor de hulp. :p
 
Wellicht is het morgen weer terug. Ik heb er ook tijden last van gehad maar uiteindelijk gaat het wel weg.
 
Zijn bacterie-en uit het filter.
Vandaar de olie?laag.
En met zuurstofsteentje krijg je een opwaartse stroming ,die het weer met water vermengt.
 
Bertus zei:
Zijn bacterie-en uit het filter.
Vandaar de olie?laag.
En met zuurstofsteentje krijg je een opwaartse stroming ,die het weer met water vermengt.

Ik heb altijd begrepen dat een zuurstofsteentje niet optimaal was voor de planten. En aangezien ik net nieuwe planten heb wil ik deze toch wel even behouden.

Correct me if i'm wrong.:sorry:
 
Een steentje jaagt de co2 wat uit de bak en daarom adviseerd men vaak om geen steentje te gebruiken in de bak.
Zover als ik weet zijn er meerdere oorzaken van een kaamlaag maar hou me dat ten goede.
Ik zou het gewoon dagelijks met een bakje afhevelen totdat het weg is.
ik deed het ook weleens om de dag hoor.
 
Misschien het visbestand recent uitgebreid? Dit is bij mij wel eens een oorzaak geweest. Moest het toen iedere dag afhevelen, maar binnen 24 uur was het weer terug. Pas toen er een visje stierf(ouderdom gelukkig), werd het weer minder. Overigens was de laag bij mij meer wit dan groen.

Laag onder controle inmiddels?
 
Hier een mooi verslag over de kaamlaag waar je last van hebt, heb hier zelf ook een hele tijd mee geworsteld, bij mij was de oorzaak duidelijk de toevoeging van tropisch wortelhout en dragonstone

Het onderstaande verslag Is erg interessant
http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
 
Oja ik heb het opgelost door de pompcapaciteit omhoog te brengen en een stromingspomp vlak onder het oppervlak te plaatsen, water blijft kraakhelder en kaamlaag is verdwenen

Succes
 
Terug
Bovenaan