Wat is er nieuw

wachten op eerste tekenen van leven

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
61
Beste mensen,

Ik lees het topic hieronder over salmiak en opstarten, maar het duizelt mij inmiddels een beetje. Ik snap dat als je het echt goed wilt doen dat je ook moeite moet doen om de materie te begrijpen, dus schiet mij aub niet meteen af, ik ben geen chemicus. Ik verbaas mij echter over hetgeen ik aantref in mijn bak die sinds anderhalve week draait.
Na anderhalve week, meet ik nog geen enkel teken van welke verandering dan ook. Zuurstof is nog gelijk aan kraanwater, nul amonium, nul nitriet, Ik heb er plantjes in staan, ik heb sporenelementen toegevoegd, ik heb water uit een ingedraaide bak gewisseld, ik heb filters uit m'n bestaande bak uitgeknepen in de bioloog van de nieuwe, ik heb visvoer er in gegooid in de hoop dat het gaat rotten, HEL, ik heb afgelopen weekend zelfs een handvol Pleco-stront uit m'n bestaande bak in de nieuwe gegooid.
NULL, nada niks. Mijn nieuwe bak is gewoon nog steeds gewoon kraanwater.
Ik ga nu twijfelen aan mijn meetmateriaal. Je zou met zoveel opzetterlijke vervuiling toch wel iets van bacteriengroei op gang moeten krijgen? Of ben ik te ongeduldig, en moet ik het nog een week of twee langer laten gaan.
Ik durf er iig nog geen guppie in te zetten nu.

gr

Mark

Mark, dit is precies de reden waarom die salmiak methode zo interessant is. Het lijkt allemaal gecompliceerd maar dat is het niet. De 'stap' waar jij nu op aan het wachten bent sla je over door het direct toedienen van de ammoniak. Nu wacht je dus door de stront en voer gaat rotten (heterotrofe bacterië zijn hier voor nodig) en dan pas gaat het indraaien echt beginnen.

Ik denk dus dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Vooral ammoniak (NH3/4) in de gaten houden en nitriet (NO2). Die zullen na verloop van tijd gaan stijgen waar ammoniak de eerste zal zijn.

Ik ben het met Daniel eens en ik zou gewoon geduld hebben. De natuur lekker zn ding laten doen dus.

Je mag dan geen chemicus zijn maar uit je tekst te lezen begrijp je in ieder geval wel wat het indraaien inhoudt en waar op te letten!

Het kan overigens ook zo zijn dat door het uitknijpen van sponsjes je toch al een soort mini stikstofcyclus hebt opgebouwd die de afvalstoffen die ontstaan zijn direct verwerkt hebben. Dan zou je dus ook moeten kijken of je nitraat (NO3) omhoog gaat. In dat geval is er dus wel degelijk al iets aan het gebeuren alleen kun je dit niet meten aan de NH3/4 en NO2.

Dank jullie in ieder geval voor een normaal antwoord, Daniel en Jessica.

Ik begrijp een beetje, maar niet helemaal, wat er in het salmiak topic wordt beschreven. En ook andere zoektochten op dit onderwerp geeft als resultaat vaak pagina's discussie, die het voor mij als relatief leek alleen maar moeilijker maken. Ik denk dat ik de basic's begrijp, ik heb geen haast, ik wacht gewoon tot eea dusdanig gaat rotten dat er iets gebeurt met de bacterieen huishouding. Dat hoeft dan niet persé meteen iets goeds te zijn, als ik maar wat kan meten zodat ik weet dat er een process in gang is en van daaruit verder kan handelen.
Als ik het hier in de buurt navraag, dan zeggen ze dat het vanzelf goed komt en kan ik de vis er nu gewoon in gooien.
Dat lijkt me echt niet de bedoeling, ik wil wel iets meer weten van mijn water voordat ik daar toe over ga.

gr

Mark

En over "Geduld" gesproken.
Morgen komen mijn mangrove zaden/lobs binnen…. weten jullie hoe lang dat duurt eer dat er echte wortels met planten zijn ontstaan :koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie:
Daarbij vergeleken, is wachten op een nitrietpiekje, een "bus gemist bij de halte"

gr

tnx, fijne avond,

Mark

En over "Geduld" gesproken.
Morgen komen mijn mangrove zaden/lobs binnen…. weten jullie hoe lang dat duurt eer dat er echte wortels met planten zijn ontstaan :koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie::koffie:
Daarbij vergeleken, is wachten op een nitrietpiekje, een "bus gemist bij de halte"

gr

tnx, fijne avond,

Mark
In goede omstandigheden zou dit een kwestie van enkele dagen tot max 2 weken mogen zijn.

In goede omstandigheden zou dit een kwestie van enkele dagen tot max 2 weken mogen zijn.

ECHT waar joh !! Ik ging uit van een halve centimeter per dag, als ze überhaupt aan willen slaan. Ze moeten toch 50 cm afleggen, ik had rekening gehouden met meer dan twee maanden.
Het zal mij benieuwen. Ik vraag me dan wel af, dat als dit zo snel gaat, dat niet veel meer mensen levende mangrove gebruiken ipv al dat nepspul dat je kunt kopen. Levend is toch uiteindelijk veel leuker, vind ik.

gr

Mark

Dan zou je dus ook moeten kijken of je nitraat (NO3) omhoog gaat

Gevonden, de NO3 test. Ik heb de aquarium overgekocht van iemand die zwaar in de hobby zat, ik heb werkelijk een vuiliszak met chemicalien en testen erbij gekregen. Maar ook deze test geeft hetzelfde als kraanwater.
We wachten geduldig af.

gr

Mark

Staat er een houdbaarheidsdatum op die flesjes?
Shit Daniël,
Die no3 is van 2013. Sjeezus wat stom van mij zeg. Misschien is de prijs op de ammonium nog wel in guldens .
Ik schaam me dood. Morgen eerst maar eens wat nieuwe tests kopen.
Tnx
Ik kom er op terug in dit topic.
Gr
Mark

Bijlagen

• IMG_2018[2479].JPG
    IMG_2018[2479].JPG
    73.5 KB · Weergaven: 106
ECHT waar joh !! Ik ging uit van een halve centimeter per dag, als ze überhaupt aan willen slaan. Ze moeten toch 50 cm afleggen, ik had rekening gehouden met meer dan twee maanden.
Het zal mij benieuwen. Ik vraag me dan wel af, dat als dit zo snel gaat, dat niet veel meer mensen levende mangrove gebruiken ipv al dat nepspul dat je kunt kopen. Levend is toch uiteindelijk veel leuker, vind ik.

gr

Mark
Ow, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je doelde op het moment dat ze wortel schieten en de eerste bladeren komen.

Ik heb de mijne nu bijna 1 jaar en die zijn max een 20cm gegroeid.

Beste mensen,

Ik lees het topic hieronder over salmiak en opstarten, maar het duizelt mij inmiddels een beetje. Ik snap dat als je het echt goed wilt doen dat je ook moeite moet doen om de materie te begrijpen, dus schiet mij aub niet meteen af, ik ben geen chemicus.

Geef aan waarin ik niet duidelijk ben in het artikel, wat maakt het moeilijk om t begrijpen....wellicht dat ik dan iets kan aanpassen zodat het nog duidelijker wordt.

Geef aan waarin ik niet duidelijk ben in het artikel, wat maakt het moeilijk om t begrijpen....wellicht dat ik dan iets kan aanpassen zodat het nog duidelijker wordt.
Hoi Jan,
Nou dan heb ik me niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt, sorry.
Jouw tekst is wel helder hoor, het is wel veel wat je moet doen, en toch wel een precies werkje. Daar ben ik al niet zo goed in. Als ik verder lees wat er in het topic nog meer aan bod komt, ineens komt PH, hardheid, etc. aan bod, dan wordt het teveel omdat ik niet weet hoe dat ingrijpt op het amonium-nitrite-nitraat verhaal. Komt bij dat de moed me ook wel een beetje in de schoenen zakt als ik lees welke enorme hoeveelheden waterwissel er bij komt kijken. Ik heb nog niet alle goeie spullen, lekker bezig met m'n emmertjes in die enorme bak. HaHa.
Toch wou ik wel dat ik het artikel eerder had gelezen. Ik heb ook een bypass vanuit de bioloog weer terug, als ik op dat idee was gekomen, dan was ik ook gaan indraaien op uitsluitend de bioloog en had ik de grote bak lekker met rust en leeg kunnen laten.

gr

Mark

Nou mensen,

Na een minimale verkleuring naar licht oranje van de nitrietmeting, is er daarna wederom een week lang niks veranderd in m'n opgestartte bak. Afgelopen weekend nogmaals filters van de bestaande bak uitgeknepen in de bioloog van de nieuwe, temperatuur nog ietsje verhoogd omdat ik verwacht dat hogere temperature tot snellere aanwas van bacteriën leiden, maar niks joh. Misschien is de piek al geweest en heb ik em gemist, misschien heeft mijn lfs gelijk dat de oude bioloog nog niet dood was toen ik alles aanschafte en dat er dus nog steeds een oude cultuur is blijven bestaan, ik weet het niet.

Ik ben al wel sinds een week begonnen met het stapsgewijs verhogen van de hardheid van het water (KH), deze is hier in Schiedam erg laag, rond de 3, ik wil em wel graag een paar punten hoger hebben. Tevens, omdat de bak uiteindelijk brak moet worden, ben ik ook al zachtjes steeds wat reefer crystal aan het bijmengen, om al een beetje zoutniveau te krijgen.

Zouden deze twee laatst genoemde acties (in minimale hoeveelheden hé) het op gang brengen van de stikstofcyclus in de weg staan soms, dat jullie weten?

gr

Mark

Nee, en is al beter dat je het nu doet.
Een goed gerijpte biofilm kan veel hebben hoor, zelfs dagen droog staan.
wil je proef op de som dat je de nitriet piek hebt gemist.....voeg zoveel huishoudammonia toe dat je 1 ppm ammonium meet.....vervolgens meet je om de 4 uur nitriet.
Als je na 24 uur uur nog ammonium meet weet je dat de biofilm toch de zeep om is.

Tnx Jan.
Al dat soort tips, wie wéét dat nou allemaal :book:.
Voor mij nu te laat. Mijn buurman wilde zich op brute wijze van zijn Molly’s ontdoen. Ik heb ze genomen en in mijn bak gelaten. Het zijn sterke diertjes, of ze helpen mij de cyclus op gang te brengen , of ze zijn er gewoon , en dat is het dan. Het is niet mijn keuze vis, maar als ze het redden mogen ze lekker blijven en worden ze beloond met een fijn leven in een mooie omgeving. Anders waren ze nu al dood geweest.
ik vind het niks hoor, deze werkwijze, maar het is ff niet anders nu.
Gr
Mark

En.... dat vergat ik nog te zeggen . Molly’s vinden brak water ook prima, dus het is zeker dat ze wel in mijn langere termijn plan passen

Ik ben al wel sinds een week begonnen met het stapsgewijs verhogen van de hardheid van het water (KH), deze is hier in Schiedam erg laag, rond de 3, ik wil em wel graag een paar punten hoger hebben.
Hoi Mark, ik woon ook in Schiedam, de kh uit de kraan is 5 (evides), ik heb een kh van 9 in mijn rio180, maar daar staan een hoop kalkhoudende seiryu stenen in. Die zou je ook kunnen gebruiken.

Hoi
image.jpg
Mark, ik woon ook in Schiedam, de kh uit de kraan is 5 (evides), ik heb een kh van 9 in mijn rio180, maar daar staan een hoop kalkhoudende seiryu stenen in. Die zou je ook kunnen gebruiken.
Tada !!! Ik heb er twee van deze jongens in staan , Huip. Met hulp van de marine - carbo - plus . Gaat prima !

Ik weet trouwens ook nooit of je de eerste druppel die je er in doet om het blauw te kleuren, ook mee moet tellen in het aantal druppels tot het geel kleurt . Scheelt toch 1 hardheidspunt.

Ik weet trouwens ook nooit of je de eerste druppel die je er in doet om het blauw te kleuren, ook mee moet tellen in het aantal druppels tot het geel kleurt . Scheelt toch 1 hardheidspunt.
Nee, die hoef je niet mee te tellen

Ik ben met salmiak aan de gang gegaan en heb heel duidelijk al nitriet kunnen meten na een paar dagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan