Wat is er nieuw

walnotenboom blad

Helenah

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2012
Zijn er meer mensen die hun garnalen walnotenboom blad geven??
Mijn garnalen zijn er gek op, als er een blad in ligt eten ze verder niks anders.
Ik pluk ze nu van de boom en droog ze en daarna doe ik een blad in de bak.

Ja, als ik een walnotenboom had wel, ja. 😀
Maar ,ik heb er geen. :stom:
Kan geen kwaad ,hoor.

Walnotenboom.. past niet in me vensterbank 😉
Dat ze dat eten verbaasd me niks, die diertjes zijn dol op blad, zelf geef ik catappablad, vinden ze ook best.

Onder een walnoot groeien meestal geen andere planten, want uit het blad van de boom komt juglon dat met regenwater op de grond drupt en de bodem ongeschikt maakt als groeiplaats voor andere planten.

Verfstof
De walnoot wordt zonder fixeermiddel als verfstof voor textiel gebruikt. De bladeren geven een beige-bruine kleur en de groene schillen zorgen voor een licht- tot donkerbruine kleur.
De schors geeft verschillende tinten bruin en de eetbare noten geven een donkerbruine kleur.

Ook het haar werd vroeger bruin geverfd met een aftreksel van de groene schillen en de bladeren van de walnoot.

Bron: http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/pr ... lnoot-.php

Ik heb ook geen walnotenboom, maar er staat er een in de gemeente tuin 😀
Gratis voer
Ik geef ook Catappa blad en beukenblad, maar als er een walnootblad ligt dan zitten ze daar op.

Had je ook een GROTE tuin moeten hebben,he.

WEl mooi,dat hij daar staat.

Je vensterbank kan ook hoor Bertus 😉

Dit is ook een Walnotenboom.
ePmXxiin90JCvqRq6EWApBDlqXFQYpI1.jpeg

Van veel bomen kan je een Bonsai maken. Zelf heb ik een Es van 16 jaar oud en 25cm hoog.

Zo, dat is mooi gedaan,zeg.

Gelijk in de groei snoeien. Leuk.

Ik heb ze destijds gedroogd gekocht en ze zijn er gek op hoor.

Helenah zei:
Ik pluk ze nu van de boom en droog ze en daarna doe ik een blad in de bak.

Hoe lang laat je ze drogen?

Juglon wat uit het blad komt wordt gebruikt als herbicide. Dat kan nooit goed zijn voor je garnalen ook al zijn de concentratie's laag.

Zo begrijp ik het ook ja.. zou dan wel gaan om met name de zwarte walnoot? Is mij niet helemaal duidelijk.
Of het schadelijk is.. misschien op de lange duur? Lijkt weinig/niets over bekend als ik zo rond lees.
Op zich wel reden tot voorzichtigheid zou ik dan denken.

Neemt niet weg, walnootblad word door vele garnalenhouders/kwekers toch gewoon gebruikt..
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=106&t=18243

Edit: Je kun ook overal 'walnootstiks' ed kopen, dus men gaat er vooralsnog blijkbaar vanuit dat het niet schadelijk (genoeg) is.

Bij de zwarte noot is de concentratie Juglon hoger dan bij de gewone Walnoot maar ik zou er toch mee uitkijken.

De zwarte noot heeft trouwens keiharde noten die bijna alleen met een motorkettingzaag te kraken zijn. 😉

Hier vinden ze walnotenblad heerlijk en ligt er ook dus altijd wat in alle bakken
Ik pluk het zelf en droog het.
Wel groen plukken .
442885erna_esmeijer_0_82_sam_1028_2_2.jpg

Mijn voorraad van vorig jaar 😀
Ga deze week weer nieuwe plukken.
Achter de walnoten hangt hazelnotenblad.
Dat is ook lekker voor ze.

169199erna_esmeijer_0_82_p1020595.jpg

Heb nu zelf ook een zwarte moerbei struik gekocht.
Die bladeren vinden ze ook heerlijk.

Het word tot de nerf toe helemaal opgegeten .

296295erna_esmeijer_0_82_sized_br_015.jpg

Ik zie al een kaalgeplukte walnotenboom voor me 😀

Door deze topic te lezen kwam ik tot het besluit dat ik zo een boom in de tuin heb staan, TOP!

Dan ben je voordelig uit Niels 😉

jessicapilon zei:
Dan ben je voordelig uit Niels 😉

Echt leuk 🙂
Hoelang moet je de bladeren laten drogen?

Het moet echt goed droog zijn.
Als het takje knapt als je het wilt breken waar het blaadje aan zit is het wel goed.
Bewaar ze in een oude schoenendoos oid .
Als het toch niet helemaal droog is kan het ademen.

Heb je al een bramen blaadjes geprobeerd? Erna?
Van bramenstruik?

Erna Esmeijer zei:
Het moet echt goed droog zijn.
Als het takje knapt als je het wilt breken waar het blaadje aan zit is het wel goed.
Bewaar ze in een oude schoenendoos oid .
Als het toch niet helemaal droog is kan het ademen.

Ze liggen nu in mijn veranda waar het constant 35 graden is omdat daar de motors staan om onze diepvriezers in onze winkel te koelen.
Hopelijk knakt dat takje morgen dan al vanzelf. 🙂
Mijn grootmoeder zei het tussen keukenrol te leggen dus heb ik dat maar gedaan en er iets licht opgezet zodat het plat blijft.

Waarom moeten ze plat blijven?
Dat oogt al snel zo gemaakt / klinisch.
Plus als zE wat gekruld zijn is er altijd wel een afdakje als schuilplek voor de garnaaltjes.

Erna Esmeijer zei:
wel groen plukken
Waarom moeten deze groen?
Herfstbladeren als eik en beuk worden juist bruin geplukt of althans dat wordt aangeraden.

Je kan ze ook op de lichtbak van je bak drogen omdat die warm is. Zo doe ik het wel met brandnetel.

Ik heb een vraagje over bladeren.
Ik heb op balkon een vijgenboom, olijfboom en druivenstruik.
Die moet ik binnen kort weer snoeien , kan ik van die bomen of struik bladeren drogen en in mijn aquarium doen zonder dat al mijn garnalen er mee stoppen?
O misschien ook wel kruiden die heb ik ook

Tj5Yqt0kWAIYQ7uYaBko50pXHIHlSo_z.jpeg

Dit blad zit er nu 2 uur in en het krijgt van deze bruine vlekken, is dat erg?

Bertus zei:
Heb je al een bramen blaadjes geprobeerd? Erna?
Van bramenstruik?

Braam is toch familie van de moerbei?.... zo kom ik er op om eens blaadjes van onze bramenstruik te proberen.

Is dit veilig voer voor mijn garnalen/TB's?
En moet je dit ook eerst drogen of kan je er heet water over gooien en daar 10 minuten laten weken v��r het bruikbaar is ?

Dat is een goede vraag en ik heb geen idee. Ik zou vooral met de TB geen risico nemen en goed informeren hiernaar. Misschien dat je dat aan Erna Esmeijer zou kunnen vragen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan