Wat is er nieuw

Wanneer Anubia's in aquarium plaatsen?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb nu al voor de zoveelste keer dat bijna alle Anubia's na een week ongeveer beginnen te verslijmen en uiteindelijk compleet uit elkaar vallen.

In mijn Rio 240 heb ik gelijk in het begin wat Anubia's toegevoegd en in de weken erna.
Maar bijna alles verslijmde.

Nu ga ik binnenkort een Juwel Rio 125 opzetten en ik vroeg mij af of ik iets kan doen om te voorkomen dat ze gaan verslijmen.

Misschien pas later toevoegen?
Of in het begin geen plantenvoeding geven?
Of misschien teveel tabletjes in de bodem?
Nu komt de Anubia er niet direct mee in contact met de tabs, maar wie weet heeft het wel invloed?

Zowel Anubia's gekocht bij dierenwinkel als diverse online webshop, het gebeurd bij allen.
Ook bij een andere leverancier gebeurd het bij mij dat het fout gaat met de Anubia.

Dat ze zich aan moeten passen aan het water en daardoor blaadjes verliezen,snap ik.
Maar dat de rhizoom ook volledig oplost/uit elkaar valt, dat hoort niet zo.

Ik heb geen idee wat ik kan doen om te zorgen dat de Anubia's mooi blijven.

Er is wel een of andere bacterie die deze plant kan aantasten maar je hebt ze van diverse winkels. Ik weet niet of ze van dezelfde groothandel/kweker komen en wellicht dat je dat kan vragen.
Misschien is het een idee om via gevraagd op het AF eens te kijken of iemand wat voor je over heeft en dan zou het bijna goed moeten gaan.
Ik neem aan dat je ze ergens opbindt en niet dat de wortelstok in de bodem staat.

Nu komt de Anubia er niet direct mee in contact met de tabs, maar wie weet heeft het wel invloed?
Hoewel je een Anbias gedeeltelijk in de bodem kan plaatsen is het toch stukken beter om deze ergens aan vast te maken.
zoals steen en hout. Met een goede waterkolombemesting zouden ze het gewoon moeten doen.
Zorg dat de rhizoom goed van kleur is en mag niet zacht en week zijn. Hoe harder en groener de rhizoom des te gezonder de plant.
Melting is niet ongewoon, maar als de plant gezond is komt ie er vanzelf weer bovenop. Kan wel een lange tijd duren want het is een enorm langzame groeier. En het kan ook helpen om ze past toe te voegen als de bak goed is ingedraaid

Vreemd, ik vindt het toch een sterke plant, moet regelmatig knippen anders wordt die te groot.
Is de temp niet te hoog in bak misschien?

Misschien geplaatst op een (veel) te lichte plaats?

Het schijnt dat het iets besmettelijks is wat in de bodem leeft. Ik heb er ook een tijd last van gehad. Het rhizoom had ik boven de grond, maar de wortels in de grond. Ik heb een paar keer hele grote stukken plant weggesneden in de hoop dat ik het probleem daarmee opgelost had. Maar het bleef terugkomen. Op een zeker moment heb ik er een tegen de achterwand aan geplakt. Die bleef schoon. Toen had ik een ander probleem, hij groeide de bak uit.
Ik heb nu een kleinere soort en die heb ik op een kokosnoot vastgemaakt.

Misschien pas later toevoegen?
Of in het begin geen plantenvoeding geven?
Mijn ervaring is dat dit allemaal geen rol zou mogen spelen. Ik heb door de jaren heen altijd Anubias in de bakken gehad en zelfs bakken gehad met enkel Anubias. Nooit planten gehad die verslijmden of uit elkaar vielen.

Dat ze zich aan moeten passen aan het water en daardoor blaadjes verliezen,snap ik.
Zelfs dat niet. Ik heb nooit gemerkt dat ze zich aan moeten passen aan het submerse leven. Ook bloeien ze zelfs geheel submers.
Ik heb net als @aquatlantis splendid 100 de ervaring dat ze kunnen groeien als kool. Zelfs te hard voor een 60 cm bakje waar ik ze in had. Dat stond op een bepaald moment helemaal vol gegroeid met verschillende soorten Anubias.

Dit gezegd hebbende, ik heb geen flauw benul ervan waarom het bij jou steeds fout gaat. Bind je op? Lijm je vast? Bij mij maakte dat geen verschil maar wie weet moeten we het in die hoek zoeken.

Ik heb ze ook best lang zonder problemen gehad. En ineens begon dat verslijmen. Daarna was het een heel gedoe om er vanaf te komen.

bedoel je dat er algen op groeien of dat de plant echt oplost

je weet dat je de wortelstronk niet mag begraven?
is een van de makkelijkste planten

Ja, echt oplossen. En niet begraven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan