Wat is er nieuw

Wanneer bevalt deze guppy?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Neel S
  • Startdatum Startdatum
N

Neel S

Guest
Hallo,
Ik ben Neel. Ik heb sinds een paar weken een paar guppy’s 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. Zou er iemand weten wanneer de guppy op de foto zal bevallen? Ze gedraagt zich normaal alleen zit ze vaak op de steentjes te liggen. In de zwarte plek zie ik ook puntjes zijn dit de oogjes van de baby’s?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    263.2 KB · Weergaven: 389
  • image.jpg
    image.jpg
    263.7 KB · Weergaven: 283
Moeilijk precies te zeggen aangezien het per gup wat kan verschillen hoe groot de zwangere buik wordt. 🙂 Dit kan bij jouw vis best nog een paar weken duren.

Maar ze ligt dus veel op de bodem zeg je? Dit is geen goed teken, zwanger of niet. Haar vinnen staan ook niet in de happy-stand. Ze voelt zich dus niet geweldig.

Hoe lang doet ze dit al? Eet ze wel goed?

Net als Gino heb ik mn twijfels of deze zwanger is want ze is niet erg dik en oogjes kan ik zo niet zien maar het gedrag is niet goed te noemen.

Moeilijk precies te zeggen aangezien het per gup wat kan verschillen hoe groot de zwangere buik wordt. 🙂 Dit kan bij jouw vis best nog een paar weken duren.

Maar ze ligt dus veel op de bodem zeg je? Dit is geen goed teken, zwanger of niet. Haar vinnen staan ook niet in de happy-stand. Ze voelt zich dus niet geweldig.

Hoe lang doet ze dit al? Eet ze wel goed?
Al een weekje. Ze eet wel goed. Ze zwemt ook nog rond hoor maar soms zoals nu ligt ze op de grond.

Wat zijn de waterwaarden en heb je een totaaltje van je bak?

Hoi Neel,

Die donkere plek ('gravid spot' of 'zwangerschapsvlek') verschilt per gup, of het donker of licht, of groot of klein is, zegt niet persé iets over of ze zwanger is of niet. Maar laten we reëel zijn, zet een vrouwtjes gup en een mannetjes gup bij elkaar, en het is onwaarschijnlijk dat ze niet zwanger raakt. Afhankelijk van omstandigheden (waterkwaliteit, stress, temperatuur) kan een guppy elke 26 tot 31 dagen bevallen. Besef wel dat ze van één enkele paarbeurt het sperma kan opslaan, ongeveer een jaar lang kan bewaren en meermaals kan bevallen. Bij wijze van spreken kan een gup van één enkele paarbeurt, haar hele leven zwanger zijn. Bij stress kan ze voorbarig bevallen, of zwangerschap uitstellen. Als ze een dikke buik krijgt, en als je haar van voren bekijkt, een 'vierkant' uiterlijk heeft, is het een kwestie van enkele dagen eer ze bevalt.

Verre van een expert ben ik (dus anderen, verbeter mij vooral), maar dat ze veel op de grond ligt is niet normaal.
Haar ogen zien ook vrij zwart, wat ik met stress/boosheid associeer, of het kan aan de foto liggen. Wat zijn je waterwaarden?

Sowieso moet die nitriet 0 worden, want dat is giftig, dus dat wordt water wisselen. Ik gok er op dat je teststripjes gebruikt? Druppeltest zijn meer betrouwbaar.

Hoe lang draait je bak?

Sowieso moet die nitriet 0 worden, want dat is giftig, dus dat wordt water wisselen. Ik gok er op dat je teststripjes gebruikt? Druppeltest zijn meer betrouwbaar.

Hoe lang draait je bak?
Al 1 maand

Dat is wel kort. Waarschijnlijk heeft je bak niet genoeg tijd gehad om in te draaien voor je de vissen hebt toegevoegd, waardoor de goede bacteriën nog niet genoeg zijn om de afvalstoffen van je vissen goed te kunnen verwerken.
Ik zou beginnen met je water voor 50% te verversen, en morgen weer, en nog eens te testen op nitriet. In de tussen tijd je vissen niet voeren.

30 liter is trouwens weinig hoor, vooral gezien guppen zich enorm snel voortplanten. Dat gaat héél snel overbevolkt raken. 😕

Wat moet ik nu doen? Heeft mijn vis een ziekte?

Dat weet ik niet, maar de aanwezigheid van nitriet in het water is echt niet goed. Dus je moet dmv waterwissels en minder voeren (nu even geen eten geven) er voor zorgen dat de nitriet uit je water raakt.

Is deze vis de enige die zich zo gedraagt?

Totaal: 30l
Waterwaarden:
Chlorine: 0
Ph: 7,6
KH: 15
GH: >14
Nitriet: 0,5
Nitraat: 10

Is dit gemeten met strips? Ten tweede wil ik opmerken dat een Gup niet in een 30 liter gehouden moet worden en dat geeft een hoop stress met soms alle ellende van dien. Nitriet is bij 0,5 erg schadelijk dus als die waarde klopt dan moet je snel veel verversen en die waarde moet 0 worden. Als ik alles zo lees dan denk ik dat het een samenloop is van een te kleine bak en nitriet.

Op zich kun je een aantal guppen prima in een 30 liter bak houden. Het gaat meer om wat er na 1 or meerdere reproducties aan vissen rondzwemt of het dan te klein bevonden kan worden. Daarbij zorgen jonkies voor meer ammonia dan groten. Ze zijn nl. sneller. En het water gaat door de bak en verlaat tezamen met de nodige ammonia voor een hogere belasting van het water. Maar goed, daar zijn uiteraard wel weer trucs voor om dat nar beneden te werken.

Het vrouwtje binnen de topic kan zwanger zijn maar dan duurt het nog wel een flinke tijd eer er wat aan jongen komt gezien de bouw. Er is hier al het één en ander gezegd waar het eventueel aan kan liggen dat ze meer op de bodem vertoeft.

Op zich kun je een aantal guppen prima in een 30 liter bak houden

Ok, dat is dan weer anders dan je vaak leest want hier raad men vaak aan om geen vissen in een 30 liter te houden. Ik dacht ook dat een Gup wel een actieve zwemmer was en dat 30 liter te klein zou zijn.

Ok, dat is dan weer anders dan je vaak leest want hier raad men vaak aan om geen vissen in een 30 liter te houden. Ik dacht ook dat een Gup wel een actieve zwemmer was en dat 30 liter te klein zou zijn.
Valt mee hoor...
Kijk als je me een XL gup levert (wat wij vroeger de keizersguppen noemden... dus uit de kluiten gewassen exemplaren) en daar een paar van hebt,... Ja, dan zeg ik ook doe maar een grotere bak. Maar met een gemiddelde commerciële siergup als waaierstaart (kan triangel-, vlagge- of deltastaart zijn), kan het rustig. Maar ik heb in mijn vorige reactie wel gesteld dat het meer gaat om als er reproductie plaatsvindt om dan naar een eventuele grotere bak te gaan.

Ik lees hier ontzettend veel dingen ontzettend vaak en bij ontzettend veel van die dingen denk ik dan: 'Hmm. Of ik heb verschrikkelijk veel geluk, of het valt allemaal wel wat mee.'
Ik hou het op het laatste, want met andere zaken heb ik doorgaans ook niet zoveel geluk.
Maar als iets maar vaak genoeg gezegd en nageblerd wordt, wordt het vanzelf voor waar aangenomen.
(En zo loopt half Nederland nu bijvoorbeeld met zelfgemaakte mondkapjes in de veronderstelling dat die helpen tegen corona.😕. Maar dat terzijde)

Zo ook het 30 liter verhaal bij guppen.
Een gup, zo is mijn ervaring, wil zich gewoon lekker voelen en doet dat in een goed beplante bak die ook open zwemruimte heeft.
Goed filter erop, wekelijks goed het water verversen (ik doe 2/3 ) lekker (bevroren) watervlootje of groen voertje zo af en toe en ze gaan letterlijk jaren mee.
(Onlangs een mannetje gehad die bijna twee jaar is geworden, en de matriarch in mijn bak, het vrouwtje in mijn avatar, is deze zomer de 3 jaar gepasseerd.
Het kan allemaal best in een 30 litertje.
Het kost alleen misschien een beetje meer inspanning.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens dat guppen perfect gezond zijn te houden in een kleine bak. Ieder doet het verder op de eigen manier, en als ik íémand hier ervan verdenk goed voor z'n guppen te zorgen, dan ben jij dat wel. 😉

Toch zou ik ze zelf liever wat ruimer plaatsen hoor. Als een gup niet bijzónder langstaartig doorgefokt is kan die aardig wat (kilo)meters afleggen in water, mits daar de ruimte voor is.

Een van m'n oude guppenvrouwtjes mocht pensioneren in een tweemeterbak hier en die heeft daar nog lang en vrolijk haar ding gedaan, dan weer hier, dan weer daar, lekker rondfladderen. Mooi gezicht als dat kan. 🙂

Laatst bewerkt:
hahaha.
Dank voor het complimentje.

Tuurlijk,
Ik ben het ook met je eens hoor.
Bigger is better.
De zomerbak is een meter lang en dan zie je ze soms echt sprintjes trekken.

Alleen het wordt hier door velen voor waar aangenomen dat 30 cm te klein is.
En dat is niet waar.
Aan de kleine kant?
Ja.
Te klein?
Nee.

Ik vergelijk het wel eens met eenrecreatiehuisje van een bekend vakantiepark.
Is het klein?
Mwoah.
Niet groot in elk geval
Je kan er prima in leven.
Je kan allemaal zitten, iedereen heeft een slaapplek, er is verwarming en sanitair, er mist niets.
Ik heb me wel eens bedacht dat je er zou kunnen wonen.
Maar in een huis heb je wel meer ruimte.

Wel zo zie ik dit ook.

hahaha.
Dank voor het complimentje.

Tuurlijk,
Ik ben het ook met je eens hoor.
Bigger is better.
De zomerbak is een meter lang en dan zie je ze soms echt sprintjes trekken.

Alleen het wordt hier door velen voor waar aangenomen dat 30 cm te klein is.
En dat is niet waar.
Aan de kleine kant?
Ja.
Te klein?
Nee.

Ik vergelijk het wel eens met eenrecreatiehuisje van een bekend vakantiepark.
Is het klein?
Mwoah.
Niet groot in elk geval
Je kan er prima in leven.
Je kan allemaal zitten, iedereen heeft een slaapplek, er is verwarming en sanitair, er mist niets.
Ik heb me wel eens bedacht dat je er zou kunnen wonen.
Maar in een huis heb je wel meer ruimte.

Wel zo zie ik dit ook.
We zijn 't met elkaar eens... 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan