Wat is er nieuw

Wanneer CO2 inschakelen bij LED time controller?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart smeets
  • Startdatum Startdatum
B

bart smeets

Guest
Hallo,

Ik heb een bak waarbij ik CO2 toevoeg, nu nog met T5 verlichting. Hierbij is het duidelijk wanneer je de CO2 met schakelklokje in en uitschakelt (uur voor de verlichting aan/uit gaat).

Echter krijg ik binnenkort mijn nieuwe LED verlichting met time controller binnen, oftewel het licht zal langzaam intensiever worden en ook langzaam weer doven, maar over een langere periode. De grenzen zijn dus een stuk minder duidelijk.

De mensen die hier ervaring mee hebben, hoe pakken jullie dit aan? Gebruik tevens wel een ph-controller maar die staat nu s'nachts ook uitgeschakeld met tijdklokje.

Alvast bedankt🙂

Bart

Als je een PH controller gebruikt die de CO2 aan en uitschakelt dan heb je GEEN tijdklokje nodig watsoever!

Alleen moet je er rekening mee houden dat je de PH met besturing zo ongeveer o.6 punten kunt bijsturen bij een KH van 4-6.

Snachts daalt de PH omdat er dan geen verbruik plaatsvindt van de CO2 en er wel CO2 wordt toegevoegd door de vissen en de planten.

Voorbeeld: Mijn 340 liter bak begint smorgens als het licht aangaat op PH 6.7.
De controller is zo ingesteld dat deze CO2 begint toe te voegen als de PH 7.0 bereikt.
Dat is na een belichtingsduur van ongeveer 3 uur met alles aan ( vanaf 10 uur, dus om 13,00 uur) Er komen ong. 60 bellen per minuut, de ph blijft echter stijgen en wel zo dat tegen 18.00 uur uur de PH op 7.3 staat.
De lampen beginnen dan weer af te schalen (heb 4 T5) en de ph gaat nu redelijk snel dalen,
als om 21.00 uur alleen nog een wat rode kijklamp brandt is de PH alweer terug op 6.9 en is de CO2 toevoeging gestopt. Om 22.00 uur gaat de laatste lamp uit en is er alleen wat LED moonlight tot 24.00 uur. Tegen die tijd staat de PH weer op 6.8.

Deze cyclus blijft zich herhalen, ik schakel de CO2 dus NOOIT uit. Kom 4-5 maanden uit met een fles van 500 gram.

Greetzz BigSmoke

@Bart
Een stabiel CO2 gehalte tijdens de verlichtingsperiode is aan te raden.
Ik zou het gewoon zo laten zoals het nu is.
Dus voor voordat het licht aangaat pH controller inschakelen. Uur voordat het licht uitgaat uitschakelen.

BigSmoke zei:
Als je een PH controller gebruikt die de CO2 aan en uitschakelt dan heb je GEEN tijdklokje nodig watsoever!
Als je er van uit gaat dat de pH 's nachts daalt wel. Maar ik denk eerder dat jouw bak dan in de categorie uitzonderingen hoort.

BigSmoke zei:
Snachts daalt de PH omdat er dan geen verbruik plaatsvindt van de CO2 en er wel CO2 wordt toegevoegd door de vissen en de planten.
Door gasuitwisseling gaat er een hoop CO2 verloren 's nachts.
De meeste bakken hebben 's nachts juist een pH verhoging te maken door CO2 verlies door gasuitwisseling/stroming.
Daarom wordt de pH controller ook een uur voordat het licht aangaat ingeschakeld om de pH weer te doen dalen. Een soort inhaalrace zeg maar.
Deze zorgt dat er een stabiel CO2 gehalte in het water aanwezig is gedurende de gehele lichtperiode.

Ook zie je in jouw voorbeeld dat het CO2 gehalte erg instabiel is. Met een kH van 5.
Vind dat niet iets om te gaan aanbevelen.
Code:
's morgens pH 6.7 - 30ppm CO2
's middags pH 7 - 15 ppm CO2
's avonds pH 7.3 - 8 ppm CO2 (na 7 uur CO2 toevoeging)

Voorbeeldje: Een bak begint 's morgens voor het licht aangaat op pH 7.3
De controller is zo ingesteld dat deze CO2 begint toe te voegen als de pH groter dan 6.7 is.
Een uur voordat het licht aangaat schakelt de pH controller in, en als het licht aangaat is de pH 6.7.
de pH blijft 6.7 gedurende de gehele verlichtings periode. (no flame plox)
Als de lampen uitgaan gaat de controller ook uit, en door CO2 verliest door gasuitwisseling stijgt de pH weer naar 7.3.
Code:
's morgens pH 6.7 - 30ppm CO2
's middags pH 6.7 - 30 ppm CO2
's avonds pH 6.7 - 30 ppm CO2
's nachts pH 7.3 - 8 ppm CO2

Beiden bedankt voor de reactie!

Over het algemeen heb ik 't idee dat mijn ph s'morgens wat hoger ligt inderdaad, dus in dat opzicht is 't wel fijn als de co2 'n uurtje eerder wordt ingeschakeld.

Echter wil ik dadelijk met die time controller zorgen dat de verlichting op bijvoorbeeld 10% begint, en langzaam steeds sterker wordt en dat deze om 14:00 op maximaal zit. Maargoed een bepaald percentage bepalen vanaf waar de planten assimileren / co2 nodig hebben lijkt me vrij lastig. Dus dan is 't denk ik handig om hem evengoed vroeg genoeg aan te zetten.

Mijn kh zit meestal op 6, maar heb het idee dat ik mijn ph niet verder als 7 moet laten zakken voor mijn maanvissen, lijkt net of ze naar lucht gaan happen dan.

En de ph controller is maar 'n knommel heb ik 't idee, zo'n milwaukee. Erg onnauwkeurig in te stellen dus dat weerhoudt me ervan om 'm snachts aan te laten.

Bart

bart smeets zei:
Over het algemeen heb ik 't idee dat mijn ph s'morgens wat hoger ligt inderdaad (...)
Het idee hebben klinkt mij nu niet bepaald zeker in de oren. Dat is toch heel simpel na te meten? Doe dat eens een paar dagen met een druppeltest (want je vertrouwt je controller niet) 's ochtends en 's avonds, dan weten we tenminste zeker waar we het over hebben.

Ik moet zeggen dat hier in de bakken de pH juist lager ligt 's ochtends en bij mijn weten is dat ook de algemeen aanvaarde theorie.

~ Ivo

Ik heb zojuist even gemeten(lampen gaan bij mij pas om 15:30 aan), druppeltest gaf 7,5 (die van sera dus tot op 0,5 nauwkeurig), ph controller gaf 7,3.

Ik zal de eerst komende avond dat ik thuis ben ook even meten, net nadat de lampen uit gaan? Dan is de co2 toevoeging namelijk al een uur gestopt en weet ik met welke waarde 'de nacht' begint.

Kan het zijn dat bij jullie de ph s'morgens lager ligt omdat de controllers s'nachts ook aan blijven staan? Haha ik weet het niet hoor, ben pas net begonnen met het co2 toevoegen dus nog niet zo'n goed idee van de schommelingen van waarden.

Bart

@bart
Als je 's nachts gaat toevoegen kost het je uiteindelijk alleen maar geld.
Nogmaals ik zou het gewoon zo laten, ookal kan je de verlichting dimmen.
Een constant CO2 gehalte gedurende gehele verlichtingsperiode is een goed streven.

@Ivo
Als er via de drukfles CO2 toevoegt doelt men vaak op 30mg/l CO2 voor optimale plantengroei.
Als deze toevoeging 's nachts wordt uitgeschakeld zal er in de meeste gevallen een hoop CO2 verloren gaan.
CO2 zal vervliegen en de pH zal stijgen.
De CO2 die de planten en vissen 's nachts aan de bak weer toevoegen niet in verhouding met de 30mg/l die de drukfles voorziet.
Misschien is deze 'natuurlijke' CO2 productie in jouw (waarschijnlijk CO2 loze met lage KH) bak wel genoeg om de pH te laten dalen.

Daarom wordt ook vaak aangeraden om een uur voordat de verlichting aangaat de CO2 toevoer te starten.
Zodat wanneer het licht aangaat er weer genoeg CO2 in het water aanwezig is.

Lang geleden dat er hier iets gepost is, maar toch een vraag. Stel dat je geen PH controller hebt. Wanneer moet ik dan starten met CO2 toevoegen, als ik met een dimmer werk.

Stel dat ik een zonsopgang creëer van 11 tot 12 uur, dan de lichten aan voor 8 uur en een zonsondergang van 20 tot 21 uur, waarna de lichten volledig doven. Ik lees overal dat je je CO2 moet opstarten, 1 a 2 uur voor de lichten aangaan, afzetten 1 uur voor de lichten uitgaan. Moet ik daarbij rekening houden met die dimfases? Zo ja, wanneer zouden jullie dan de CO2 opzetten/afzetten in bovenstaand fictief voorbeeld?

Ik liet het zo n 1,5 uur voor het licht aangaat starten. Ik hield geen rekening met de dimfase eigenlijk. Het is even uitproberen en het mooiste is dat de co2/ph op peil is als het licht aangaat.

Tja... Ik kan bij elke vraag een nieuw topic starten, maar weet niet of dat wenselijk is. Ik ga in eerste instantie op zoek in bestaande topics, maar als ik het antwoord niet kan vinden, stel ik de vraag in een aanleunend, bestaand topic... Is om de wildgroei aan gelijkaardige vragen tegen te gaan 😉.

Maar, uiteraard, als jullie het handiger vinden dat ik met mijn vragen steeds een nieuw topic start per onderwerp, dan doe ik dat met plezier hoor. Wat jullie het liefst hebben 😇😇

Het was al een oud topic en als de vraag eigenlijk hetzelfde is dan is dat geen probleem hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan