Wat is er nieuw

Wanneer en hoe vaak filter schoonmaken tijdens opstart

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ilona
  • Startdatum Startdatum
I

ilona

Guest
Zoals t onderwerp al zegt,hoe vaak en wanneer moet het filter worden schoongemaakt tijdens de opstartfase van het aquarium?
 
nooit schoonmaken tijdens opstart, anders heeft het opstarten geen zin. De bacteri�n moeten juist in het filter gaan nestelen... ook het water niet verversen. Filter hoeft sowieso nauwelijks schoongemaakt (afhankelijk van soort filter). Mijn filter maak ik 1 a 2 keer per jaar schoon.
 
Goldie83 zei:
nooit schoonmaken tijdens opstart, anders heeft het opstarten geen zin. De bacteri�n moeten juist in het filter gaan nestelen... ook het water niet verversen. Filter hoeft sowieso nauwelijks schoongemaakt (afhankelijk van soort filter). Mijn filter maak ik 1 a 2 keer per jaar schoon.

Zou je toch moeten weten al vanaf 2009 lid van het forum 😉
 
Na hoeveel weken kan het filtermateriaal voor het eerst schoon gemaakt worden?

En ik hoorde dat je 3x per week 50% waterwissel moet doen of elke dag 10% Maar dit lijkt me erg veel
 
wat voor vissen/bak/filter?
 
ilona zei:
Na hoeveel weken kan het filtermateriaal voor het eerst schoon gemaakt worden?

En ik hoorde dat je 3x per week 50% waterwissel moet doen of elke dag 10% Maar dit lijkt me erg veel

PAS als de uitstroom minder wordt.
Dan alleen de witte laag schoonmaken.

3 x per week 50%?????
Dat doe je 1 x in de 14 dagen,met zwakke bezetting.
Met veel vis 1 x in de week.
 
met jonge sluiers misschien wel zo vaak verversen.....

Ik ververs mijn bak 1 keer per week.
 
Goldie83 zei:
Goldie83 zei:
nooit schoonmaken tijdens opstart, anders heeft het opstarten geen zin. De bacteri�n moeten juist in het filter gaan nestelen... ook het water niet verversen. Filter hoeft sowieso nauwelijks schoongemaakt (afhankelijk van soort filter). Mijn filter maak ik 1 a 2 keer per jaar schoon.

Zou je toch moeten weten al vanaf 2009 lid van het forum 😉

Met 25 berichten???
 
Zo dikwijls water verversen doe je niet eens met jonge discussen(2 keer per week 50%)
voor de rest ga ik met Bertus en Goldy83 mee.

Gr. Rob.
 
Een filter moet je eigenlijk zo min mogelijk schoonmaken, het beste doe je dit pas als de stroming te min wordt. Ik zelf doe het zo'n 2 keer per jaar (Externe filters).

Verversen hangt inderdaad heel veel van je bestand af. Bij sommige vissen is het noodzakelijk om heel veel te verversen, bij andere is veelal niet zo noodzakelijk.
 
Slangen schoon houden,is belangrijker.
Willen wel dichtgroeien.
 
Regelmatig schoonmaken doe je alleen bij binnenfilters, omdat je anders alle rommel die er verzamelt is, weer terug in de bak gooit, bij het eruit trekken van de cassette.
Binnenfilters vind ik sowieso ondingen, vooral bij grotere bakken.(juwel)
Het omslagpunt vind ik bij bij een bak van 100ltr. liggen, daarboven ben je m.i. aangewezen op een potfilter of bioloog.
Sorry voor het afdwalen.

Gr. Rob.
 
Bertus zei:
Slangen schoon houden,is belangrijker.
Willen wel dichtgroeien.

Ben ik roerend met je eens.

Gr. Rob.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan