Wat is er nieuw

Wanneer filter omzetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerd
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerd

Guest
Goedemorgen allen,

Even een vraagje van huishoudelijke aard.
Aangezien mijn oude potfilter de geest had gegeven heb ik een nieuwe aangeschaft en met een lage belasting van het aquarium ook het interne filter maar eens losgehaald.
Het interne filter zit nog steeds wel in het aquarium maar moet uiteindelijk door een tweede potfilter worden vervangen.

Hoe lang raden jullie aan om het "oude" interne filter en nieuwe externe filter naast elkaar te laten draaien zodat er een goede bacteri�n cultuur in het nieuwe filter ontstaat en uiteindelijk het interne filter eruit kan en kan worden vervangen voor een tweede extern filter.

Huidig intern filter is een oud model van Juwel voor de Rio 240.
Nieuw extern filter is een JBL e901 green line.

Tweede extern en dus ook backup filter nog geen idee.

Alvast bedankt voor de feedback.

Probeer zoveel mogenlijk uit de juwel over te zetten, in de Jbl.
Zonder schoon te maken.

Ik zou het externe filter ongeveer 3 weken laten meedraaien en dan het interne filter verwijderen. Je kan het ook op Bertus zijn manier doen en de filtermaterialen uit het juwel filter halen en in het JBL filter plaatsen, alleen past dit allemaal niet zo goed ben ik bang.

Beide manieren kunnen en 3 a 4 weken indraaien is dan voldoende lijkt me hoor als je niks over zou zetten.
Zoals Ludger al aangeeft past dit niet zo goed denk ik en dan kun je de nieuwe laten meedraaien gedurende 3 a 4 weken.
er zijn meer wegen die hier naar Rome leiden dus 😉.

Dank jullie allen voor de inbreng.

Na het uitpakken en schoonmaken van het nieuwe filter al wat oud medium van het interne filter overgezet naar het nieuwe filter, de "vieze" filterwatten tussen de bakjes met schuimfilters gestopt en de helft van de spirox uit het oude filter uitgewisseld (en daardoor waarschijnlijk ook de brom).

Zal het filter een aantal weken laten meedraaien voordat het interne eruit gaat.

Kan nu dus ook met een gerust hard een tweede filter voor mijn Lido aanschaffen, misschien gooi ik de boel nog wel om en ga voor een grotere.

En de plannen zijn dus werkelijkheid nu, de kleinere externe pomp staat nu mee te draaien op mijn Lido 120 en de nieuwe grotere draait op de Rio 240.
Beide op het moment iets geknepen om de stroming te verminderen maar ook het laatste beetje lucht eruit te laten.

Merkte dat het ongevaarlijk 3 dagen duurt voordat de nieuwe pomp minder geluid gaat maken, maar daarna zijn ze echt heel stil, zelfs de juwel interne filters maken meer geluid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan