wanneer heb jij de verlichting aan ???

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe iedereen met zijn verlichting omgaat.

Ik zelf heb bij mijn aquaria de lampen ( T8 TL ) 10 uur aan.
Maar ik splits deze tijd. Ik heb s'morgens de lampen 2 uurtjes aan, dan kan ik mijn vissen voeren en even checken of alles er goed uit ziet in de bakken. Daarna gaan mijn lampen s'middags om 14:00u weer aan tot 22:00u.

Hoe zit dat bij jullie? :)
 
2 aquaria.. ongeveer 10 uur licht, met een lichtpauze van 3/4 uur.
 
laatste tijd verschillend eigenlijk. Ik of mijn vrouw zet het licht ergens tussen 08.00 en 10.00 en het gaat uit ergens tussen 20.00 en 22.00 uur. in de nacht staan er 4 blauwe leds aan.
Totaal geen alg of iets dergelijks. Ga er maar weer een schakelaar tussen zetten.
andere bakjes het zelfde. Behalve de garnalenbak , die gaat van 10 uur tot 20 uur.
 
Van 14.00 tot 22.30 uur
 
Bij ons van 13.00 tot 22.30 en geschakeld met een tijdklok.
 
Ik van 9-12 en van 2 tot 8 ongeveer dmv een schakelklokje.
 
Mijn verlichting:
12.00-12.30 rode ochtendgloed oplopend
12.30-21.00 dagverlichting
21.30-22.00 avond rood overlopend naar blauw
22.00-23.30 blauwe gloed
23.30-12.00 alles uit

Ik ga de verlichting veranderen,ik merk dat mijn cabomba zo rond 20 uur al begint te sluiten dus dan hebben ze genoeg licht gehad.En ik heb ,ondanks extra voeding en fosfaat,nog wat last van draadalg.
Dus denk dat ik hem smorgens 1 uur EERDER laat starten..en dan tussen 14uur en 16uur de verlichting terug zet naar 5%.
* alsof er een onweersbui van 2 uur boven hangt hahahaha*
totaal krijgen ze dan 1 uur minder licht per dag.

proberen proberen proberen...en na het opnieuw instellen weer 3 weken resultaat afwachten....langdurige hobby dit hahahaa (gelukkig wel)
 
om 10:30 doe ik m aan (naja wanneer ik wakker ben en uit mn bed ben nog rond 10:30 of 11:30 )

en ik doe m uit als ik naar bed ga om 0:00 of later max 01:00

mijn kamer is erg donker want de zon schijnt alleen heel even in de ochtend in mijn kamer en verder aan de andere kant van het huis. Plus heb de bak nu uit de zon gezet voor de algen.

als ik het licht uit heb in de middag is het super donker in de bak dus heb ik m gewoon altijd aan :)
 
verbaas me er weer over dat sommige van jullie twee verlichtingsperiode er op na houden
maar goed als het werkt waarom niet
zelf houd ik het bij 12,45 tot 21,45

groet
jaap
 
Bij mij middels een tijdklok van 10:30 tot 22:30.

Wat is het eigenlijk doel van die lichtpauzes in de middag die sommigen hebben?
 
Bij mij zodat ik na 9 uur de verlichting aan te hebben gehad na 6 uur de bak nog kan zien. Nu gaat dus om 8 uur het licht pas uit door de pauze van 2 uur.
 
Dat is bij mij ook de reden van die pauze....zodat ik savonds ook nog iets in de bak zie...nou kun je de lamp ook later aan doen maar hey...als ik de mogelijkheid heb,waarom niet.

Heb wel eens gelezen dat het gezond zou zijn voor de planten etc etc maar dat geloof ik niet...de zon gaat toch ook niet een paar uur uit buiten!?!?!?!
 
Van 11.45 tot 22.30
 
Smorgens om 07:00 vijf kwartier licht voor werktijd.
Zonsopkomst en een uurtje licht.

Dan 11:00 uur komt de zon nog eens op en die gaat pas om 01:00 weer onder voor nog 2 uurtjes maneschijn.
Voorlopig gaat dat zonder enig alg, maar dit aquarium draait pas 4 weken.
 
Van 13.00 tot 18.45 en van 22.00 tot 1.45 om reden dat ik dan tot mijn slapen gaan van mijn bak kan genieten, pauze omdat licht anders te lang aan is en ik heb ergens eens gelezen dat algen een hekel hebben aan lichtonderbreking, weet niet of het waar is hoor.
 
2 x 80 watt T5

11.00-15.00
17.00-21.30
 
ronrijn zei:
(..) en ik heb ergens eens gelezen dat algen een hekel hebben aan lichtonderbreking, weet niet of het waar is hoor.
Ik dacht dat het verhaal meer was dat tijdens de lichtpauze het co2-gehalte weer enigszins kan herstellen.. waardoor natuurlijk de kans op bepaalde algen weer wat kleiner is.
 
Volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat de co2 zich weer kan opbouwen in bakken waar weinig co2 aanwezig is.
 
Klinkt logisch, zal wel maar de helft van het verhaal onthouden hebben.
 
Bij mij staat de lamp van 12:30 tot 20:30 aan
 
14:45 tot 00:00
 
bij mij gaat de lamp om 12 uur aan en gaat rond 23uur weer uit.

de bak staat in de woonkamer waardoor ik een natuurlijke zonsopgang heb :D
 
Mijn aquarium staat ook vrij dicht bij het raam.In de bak valt in de ochtend gewoon daglicht.Vervolgens gaan er van 11.00 tot 23.00 slechts 2 Ledbuizen branden van 150 cm op een lengte van 220 cm. :D
 
Terug
Bovenaan