Wanneer hebben jullie het licht aan

W

Wittewit

Guest
vraag me af vanaf wanneer jullie het licht aan hebben.?
Ik heb twee t5 led lampen, een nature en day lamp.
En een led strip die ook nog een tijdje brand als de t5 lampen uit zijn.
Heb de verlichting nu ingesteld dat t5 brand van 10.00 uur tot 20.00uur. En de led tot 00.00uur en morgens rond 05.00uur weer aan gaat.
Is dit iets persoonlijks of zeggen jullie ervaring leert.........?
 
Alles op tijdklokken, met half uur verloop.
1 om 7 uur. 2 half 8. 3 ,4,5 om 8 uur.

6,7 om 9 uur. krijgen genoeg van de andere.
gaan dan om 13 nm. uur aan.

Om 20 uur alles uit.
 
Hier brandt de hoofdverlichting van 09.00 uur tot 21.00 uur, de led verlichting neem de ochtend en avond als zon op en ondergang voor zijn rekening, maar de hoofdverlichting is wel is waar 50% gedimd en ik heb ook veel drijfplanten en makkelijke planten, voornamelijk Echidorus.
 
Hier gaat het van 09.00-12.00 an en dan een pauze tot 14.00 uur en daarna gaat alles om 20.00 uit. Ik denk dat de led s nachts geen meerwaarde heeft. Hoeveel liter is je bak?
 
Zonsopgang begint hier om 09:00 tot 12:00 (led)
12:00 gaat de Tl aan en om 18:00 weer uit, dan neemt de Led het weer over en loopt langzaam terug tot 23:00
 
Ene bak van 13.15 tot 22.15 andere van 14.00 tot 22.30.
 
Hier gaat alles aan om 10 uur, uit om 20.00
 
Bij ons staan de bakken gelijk en op een tijdklok. Rond 12 uur gaan ze aan, rond 20.00 uur gaan ze uit.

Wij hebben geen aparte verlichting erbij om schemering na te bootsen. In onze beleving is het licht voornamelijk voor de planten. De vissen liften mee op de zonsopgang en bij avond op de overgang van aquarium licht naar onze verlichting tot we gaan slapen.

Wij moeten er altijd om lachen dat onze vissen op het moment dat het aquariumlicht uitgaat, allemaal naar de kant zwemmen waar een vrij bont gekleurde schemerlamp staat.

De tijd hebben we gekozen terugtellend vanaf de 20.00 uur tot we aan 8 uur totaal komen.

We vinden het prettig voor in de avond nog te kunnen kijken in het aquarium, voeren, controleren en eventueel onderhoud doen terwijl het verlicht is. Maar vooral ik (Marjan) vind het erg ongezellig licht, dus ik wil het op tijd weer uit hebben :)
 
wij werken overdags. dus overdag licht hebben wij geen plezier van. hij gaat om 15.30 aan en 23.30 uit. langer zorgde voor algen groei, dus dit is goed voor deze bak. planten doen het goed imo.
 
Bij mij begint de ochtend schemering rond 9:00 in de ochtend.

Rond 11:00 zwelt het licht aan naar "volle" sterkte en rond 19:00 zakt het weer naar de avond schemering.

Dan gaat het laatste licht rond 23:45 uit

Oftewel ik kan gewoon naar de bak kijken als ik daar zin in heb
 
In de Home brandt het licht maar 8 uur. Van 14 - 22 uur. Geen zonsopkomst/ondergang. Is met dit bakje niet mogelijk.

In the Fusion ging het als volgt:

9.30 - 10.30 1%
10.30-11.30 2%
Dan in een uur naar 47%
Tot 19.30 op 47%
Dan in een uur terug naar 2 en de laatste 5 minuten 1 % tot 23.00 uur.

Het gedimde licht gebruikte ik oa zodat de vissen minder schrikken als het licht aan of uit gaat en zodat ik 's avonds nog iets in de bak kon zien. Vooral dat minder schrikken was goed merkbaar.

Makkelijke, trage groeiers.
 
In de Home brandt het licht maar 8 uur. Van 14 - 22 uur. Geen zonsopkomst/ondergang. Is met dit bakje niet mogelijk.

In the Fusion ging het als volgt:

9.30 - 10.30 1%
10.30-11.30 2%
Dan in een uur naar 47%
Tot 19.30 op 47%
Dan in een uur terug naar 2 en de laatste 5 minuten 1 % tot 23.00 uur.

Het gedimde licht gebruikte ik oa zodat de vissen minder schrikken als het licht aan of uit gaat en zodat ik 's avonds nog iets in de bak kon zien. Vooral dat minder schrikken was goed merkbaar.

Makkelijke, trage groeiers.
Neem aan dat we voor zonsopkomst en ondergang na bootsen bepaalde lampen nodig zijn?
of is daar iets anders voor te koop, voor mijn bestaande lampen.
 
Neem aan dat we voor zonsopkomst en ondergang na bootsen bepaalde lampen nodig zijn?
of is daar iets anders voor te koop, voor mijn bestaande lampen.
Nee ik heb maar 1 lamp en gebruikte een TC420 om het licht te dimmen en voor de zonsondergang/opkomst.

Mijn bak heeft dus ook LED verlichting, de standaard verlichting die komt bij de Aquatlantis Fusion.

Jij hebt een Juwel? Ik heb geen idee hoe het zit met het dimmen van deze LED's.
 
Ik heb een juwel 180.
 
Ik heb een juwel 180.
In dit topic of in een nieuw maar eens een lijntje uitwerpen of het bij de Juwel LED mogelijk is een dergelijke dimmer te gebruiker. Er staat me iets bij dat het niet mogelijk maar ik kan er heel goed naast zitten. Neem het dus maar met een flinke korrel zout.
 
Verlichting gaat hier van 1000-2200
Eerst 2 uur opbouwen en vanaf 2000 weer terug naar 0%

Ik ben saai en lig meestal wel rond 2200 in bed dus hoeft het licht dan ook niet meer te branden, en in de weekenden is het een wonder als ik voor 1000 m’n bed uit ben dus dat komt ook goed uit
 
Dus je laat hem twaalf uur aan, las steeds dat 10 uur branden het max is.?
 
Bij mij begint de ochtend schemering rond 9:00 in de ochtend.

Rond 11:00 zwelt het licht aan naar "volle" sterkte en rond 19:00 zakt het weer naar de avond schemering.

Dan gaat het laatste licht rond 23:45 uit

Oftewel ik kan gewoon naar de bak kijken als ik daar zin in heb

Dat klinkt mooi! Ik heb ook bewust gekozen voor LED verlichting met een timer. Ik wilde perse zo'n zonsopgang en -ondergang simuleren.
Ben straks alleen benieuwd naar de juiste afstelling voor de planten, daar moet ik nog even induiken t.z.t.
 
Dat klinkt mooi! Ik heb ook bewust gekozen voor LED verlichting met een timer. Ik wilde perse zo'n zonsopgang en -ondergang simuleren.
Ben straks alleen benieuwd naar de juiste afstelling voor de planten, daar moet ik nog even induiken t.z.t.

En welke set is er dan voor een juwel 180 met dezelfde mogelijkheden, of is het universeel voor alle afmetingen?
 
@Wittewit
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 'time-controller set' van LEDstripkoning. Deze kan je op maat bestellen en aanvullen zoals jij graag wilt.
Uiteindelijk ben ik daar uitgekomen omdat het betaalbaar was en alle functies had die ik zocht, maar sommige mensen zijn op zoek naar sterke lampen. Ik weet ook niet of er specifieke sets voor Juwel beschikbaar zijn, ik vermoed van wel.
Je zult zelf even moeten kijken hoe dat zit met het aansluiten van zo'n controller. Maar meestal kan je deze er wel op aansluiten.
 
13:00 begint de opkomst, 00:00 is die weer uit.

Avondmens :juggle:
 
Neem aan dat we voor zonsopkomst en ondergang na bootsen bepaalde lampen nodig zijn?
of is daar iets anders voor te koop, voor mijn bestaande lampen.
Voor een antwoordt op je vraag is een precieze omschrijving van je huidige verlichting nodig; merk, type e.d.
 
@Wittewit
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 'time-controller set' van LEDstripkoning. Deze kan je op maat bestellen en aanvullen zoals jij graag wilt.
Uiteindelijk ben ik daar uitgekomen omdat het betaalbaar was en alle functies had die ik zocht, maar sommige mensen zijn op zoek naar sterke lampen. Ik weet ook niet of er specifieke sets voor Juwel beschikbaar zijn, ik vermoed van wel.
Je zult zelf even moeten kijken hoe dat zit met het aansluiten van zo'n controller. Maar meestal kan je deze er wel op aansluiten.
Nou, als je werkelijk iets betaalbaars zoekt kun je beter NIET naar deze koning gaan. Controllers en ledjes van een vergelijkbare kwaliteit zijn hier veel goedkoper!

https://nl.aliexpress.com/item/New-...d5-4474-b4a2-292ecbfcf601&transAbTest=ae803_4
 
Nou, als je werkelijk iets betaalbaars zoekt kun je beter NIET naar deze koning gaan. Controllers en ledjes van een vergelijkbare kwaliteit zijn hier veel goedkoper!

https://nl.aliexpress.com/item/New-...d5-4474-b4a2-292ecbfcf601&transAbTest=ae803_4

Die had ik ook al gevonden inderdaad. Maar de juiste LEDstrips kan ik daar niet vinden. Daarbij is het mij het risico niet waard. Ze moeten waterbestendig zijn en dan had ik toch liever een gerenommeerd bedrijf met degelijke klantenservice dat ook garantie bied. Maar goed, dat is een persoonlijke afweging natuurlijk, maar neem dit wel mee in je afweging.
En wel een pluspunt vond ik dat ik nu dus alles in 1 heb, de Led's, adapter en alle andere benodigdheden om aan te sluiten inclusief handleidingen en software.
 
En wel een pluspunt vond ik dat ik nu dus alles in 1 heb, de Led's, adapter en alle andere benodigdheden

Dat is waar, maar wel een pittig prijsje zeg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden dit soort strips doorgaans afgeraden naar met is mijn terrein niet.

Oa @tuinkabouter is hier erg goed in thuis.

Zou zeggen, open er een topic over ;)
 
Volgens mij worden dit soort strips doorgaans afgeraden
Voor de hoofdverliching zijn ze minder geschikt idd, tenzij de bak niet al te diep is en je er genoeg boven hangt.
 
Bij mij begint het in de Fusion rond 9 u ook voorzichtig en bouwt dan op tot ca50/60% vd sterkte. Anders kunnen de vissen met lasbrillen zwemmen denk ik. Savonds loopt het vanaf een uur of 2100 tot 23.30 weer langzaam terug naar 0.
 
Dat scheelt nogal een beetje dan, zit er alleen mee als beginner.
Welke strip moet ik hebben (kleur, en wat nog meer) en is het dan te realiseren.
Zelf zou ik niet aan de strips van deze Koning beginnen. Het is een kwaliteit die er voor gaat zorgen dat je binnen korte tijd een verlangen krijgt naar iets nieuws. Mijn advies; bespaar je dit het ga direct voor iets goeds. JMB is een voorbeeld of HVP Gold maar er zijn meerdere mogelijkheden.
 
Terug
Bovenaan