Om 12:15 de co2 aangedaan, vanaf 13:15 gaat de verlichting langzaam aan.
Rond een uur of 1430 was de dropchecker nog blauwig. Tikje aan naaldventiel gedaan.
Nu kom ik net thuis en heeft de dropchecker deze kleur.
Vind hem zelf te geel. Maar kan ook aan mij liggen
🙂
Op hoeveel bellen ik nu zit geen idee. Die bellenteller die bij de drukregelaar zit gaat super snel. Bij de 80 cm was het zo dat 2 /3 bellen bij de drukregelaar 1 bel was bij de co2 ladder.
Als die te geel is dan kijk ik morgen weer hoe die is rond 1430. Als die dan nog blauw is maar s'avonds te geel moet ik iets minder bellen geven maar misschien wat eerder starten.
Gelukkig heb ik nog 2 weken om te prutsen
🙂
Bekijk bijlage 275385Bekijk bijlage 275386
De "beste"/"makkelijkste"/"meest precieze" methode om je co2 af te stellen (schakelmoment én bpm) is op basis van een ph-profiel.
Met behulp van een (bij voorkeur kwaliteitsvolle, kalibreerbare) digitale ph-pen kan je perfect je ph-drop (en het ph-verloop) doorheen de dag in beeld brengen.
Je bepaalt eerst je "start-ph", d.i. de ph van je water zonder toegevoegde co2.
Door je water te testen op het einde van de donkere periode, net voor je co2 opstart. Of je kan een waterstaal nemen dat je 12-24 uur laat staan zodat het volledig ontgast en echt alle aanwezige co2 uit het water is verdwenen.
Dit is dan je ph-startwaarde.
Vervolgens meet (en noteer) je elk half uur de ph vanaf de start van de co2-toevoeging tot het einde van de lichtcyclus. (Je doet dit dus op een dag dat je thuis bent gedurende de ganse lichtcyclus...)
Aan de hand van deze resultaten kan je beoordelen:
-hoe snel je ph daalt (dus hoe efficiënt je manier van toevoegen is)
-in hoeverre je co2 vroeg genoeg opstart (dus hoeveel je ph dropt voor de lichten aan gaan)
-in hoeverre je al dan niet genoeg co2 toedient om de beoogde ph-drop te bereiken
-hoe stabiel je ph blijft tijdens de ganse lichtcyclus (dus in hoeverre het verbruik gelijkloopt met de toevoeging)
In een high tech bak met veel planten wordt veelal gemikt op een ph-drop van 1 punt.
Concreet:
Stel je startwaarde = ph 7,5 en je beoogde ph-drop = 1.
Dan probeer je dus te zorgen dat je ph dropt naar 6,5 vòòr de lichtcyclus begint om vanaf de start het ideale co2-level te garanderen.
Vanaf de start tot het eind van de lichcyclus moet je ph constant op 6,5 blijven (dus niet meer dalen en/of stijgen tijdens de cyclus), dan weet je dat je levels ook stabiel zijn tijdens de lichturen.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de aankoop van een ph-pen een optie is, een kwaliteitsvolle pen (met vervangbare elektrode) kost wel iets en zo vaak ga je ze misschien niet gebruiken...
En het afstellen van de co2 kan effectief ook mbv de dropchecker natuurlijk.
Het is met andere woorden geen essentiële aankoop maar het werkt wel handig en je kan veel preciezer afstellen met iets minder risico's (tov een "trage" dropchecker" waarbij het beoordelen van de kleur ook iets meer "giswerk" is....).
ps:
Gedimde lichten bij start en einde is zeker een optie maar doorgaans kan je er van uit gaan dat je planten vooral gedurende de eerste lichturen (de eerste helft ruwweg) het actiefst groeien/aan fotosynthese doen.
Dit impliceert dat de 'ideale omstandigheden' (licht/co2 op peil en stabiel) vooral tijdens de eerste helft van de lichtcyclus essentieel zijn.
Dus dit betekent eigenlijk ook dat je (het dimmen tijdens) de zonsopgang best niet te lang rekt.
Je kan met andere woorden beter een langere dimperiode inlassen aan het einde van de cyclus ipv tijdens het opstarten...
😉
Op hoeveel bellen ik nu zit geen idee. Die bellenteller die bij de drukregelaar zit gaat super snel.
Je kan je bellenteller filmen gedurende bvb 30 seconden en vervolgens in slowmotion afspelen om je bellen te tellen.
😉
Door dat een paar keer te doen kan je zien hoe stabiel je bpm is.