wanneer na algen plaag vissen inzetten

S

seahorse

Guest
ik heb een hele hevig (baard)algenplaag nu vraag ik mij af als deze voorbij is wanneer kan ik dan de bewoners er inzetten (ben nog aan het opstarten)?
de bewoners worden A. Borelli, N. Beckfordi, O. Vitattus en C. Multidentata.
P.S het aquarium is 60x30x30 voor moesten jullie zich afvragen hoe groot hij is
 
Sinds wanneer staat de bak en wat doe je om van de alg af te komen?
 
om van de alg af te komen ga ik morgen gebruik maken van profito ze zeggen dat de planten daardoor heel hard gaan groeien en daarom de algen terugdringen ik heb de verlichting in men bak terug gebracht naar 8 u per dag en de bak draait van 09/11/2016
 
Staat al een tijdje dus en zou normaal gesproken al aardig in balans moeten zijn voor wat betreft de vissen.
Ze zeggen zoveel maar zal best kunnen wat betreft de profito hoor ;)
Weet je de waterwaarden,welk filter zit er in de bak en kan je een foto van de algen plaatsen?
 
de foto de filter zijn beide geen probleem maar de waterwaarden heb ik laten testen in de winkel maar morgen ga ik terug naar de winkel de filter is een aquael fan filter mini professional 260 liter/uur voor aquariums van 30 tot 60 liter hier is de foto
alg.jpg
 
smerig echt smerig om op te staan kijken
 
Lijkt eerder draadalg,zou iig zelf een testset kopen.
Kwam het advies van de winkel over de profito? zou zelf geen vloeibare middeltjes gebruiken want de planten die ik zover op de foto zie zouden hoogstens een lateriet tabletje bij hun wortels kunnen gebruiken bv.
 
het advies van profito kwam van het forum dus geen profito maar lateriet tablet of profito en lateriet?
 
Advies van het forum is een ander verhaal want die persoon hoeft zijn of haar kassa niet te vullen! ;)
Ik ben zelf helemaal anti vloeibare plantenvoeding dus vandaar mijn advies om enkel lateriet te gebruiken omdat ik uit ervaring weet dat het ook zonder kan en het sowieso verstandiger vind om het als beginner nog ff simpel te houden.
 
het advies van profito kwam van het forum dus geen profito maar lateriet tablet of profito en lateriet?

Omdat er geen plantenvoeding werd gebruikt heb ik aangeraden dat ook te gaan doen. Ik zie meer een vorm van bruinalg volgens mij maar echt draag of baardalg zie ik zo niet. Bruinalgen zie je vaak bij de opstart. Ik zou geen bakje laten draaien zonder plantenvoeding en voor de moerasplanten een voedingsbol bij de wortels.
Ik zou de waterwaarden ook weleens willen weten. Heb je een totaaltje van de bak?
 
hallo ik ga de waarden laten weten we gaan ze laten testen in de winkel spannend! maar nog een vraag mag ik nu al wat japonica garnalen meenemen want dan is er toch iets levend om naar te kijken en bovendien helpen ze nog mee om de algen te verwijderen
 
Zolang je geen nitriet of ammonium in de bak hebt kan dat wel maar je waarden moeten dus wel goed zijn.
 
dus wat moet ik gebruiken? alvast super bedankt
grtjes seahorse
 
Wees nou geduldig tot het echt zeker is dat je waarden goed zijn,is heel lastig dat weet ik maar anders is de kans groot dat je straks topics moet maken met help mijn vissen/garnalen gaan dood.
 
ja dus nog één of twee weken wachten voor ik de garnalen kan inzetten nog een week later de dithervis nog een week later de otocinclus en daarna de Apistograma Borelli
 
Ik zou inderdaad eerst de waarden laten meten en dan pas beslissen of het verantwoord is. Voor een goede plantengroei hebben planten sporenelementen nodig en die zitten in plantenvoeding dus plantenvoeding heb je haast altijd gewoon nodig voor een goede groei.
Maar ik zou inderdaad eerst kijken of het nu al verantwoord is om bewoners te plaatsen. Bruinalgen zijn vaak een opstartprobleem en een teken dat het nog niet in balans is.
 
Nog beter is om zelf te meten want we zien vaak dat ze in de winkel al snel zeggen dat de waterwaarden wel in orde zijn om je met handel de winkel uit te laten lopen.
Anders de waarden opschrijven en hier laten zien,beste is dat ze met druppels meten want als ze het met een stripje doen kan je er eigenlijk al vanuit gaan dat ze niet helemaal kloppen.
 
ja dus de waarden zijn goed de ph ligt rond de 7 en een gh van 5 tot 20 de kh kan ik nergens vinden weinig nitriet,nitraat en amoniak
 
ze doen het met een stripje dus eerst in de winkel laten doen en dan thuis en hier posten
 
dus gewoon te veel nitriet is er iets om die nitriet te laten zakken?
 
ja dus de waarden zijn goed de ph ligt rond de 7 en een gh van 5 tot 20 de kh kan ik nergens vinden weinig nitriet,nitraat en amoniak

John reageerde op bovenstaande maar is eigenlijk toch meer een vraag van je?

Nitriet moet nul zijn iig maar zoals ik eerder al aangaf heeft het eigenlijk weinig zin om het met een stripje te testen.
Ken je niet iemand in je buurt met een testkoffertje toevallig?
 
Nitriet piek is normaal en verdwijnt weer vanzelf.
Geef je plantjes de goede voeding en niet te lang Het ligt aan laten.

Ik heb destijds bij het indraaien elke week 15% water ververst.

Indraaien duurt gemiddeld 2 maanden ik heb destijds 3 maanden ingedraaid.

Hierna kan je een paar visjes in je bak doen.
Niet te veel tegelijk.
Met de visjes komen er weer bacteriën bij.
 
3 maanden?!
 
Terug
Bovenaan