Wat is er nieuw

Wanneer planten voor het eerst snoeien/opknappen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter VisValk
  • Startdatum Startdatum
V

VisValk

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben vorige week gestart met mijn aquarium, dus ben nog redelijk nieuw hier. Ik heb mijn aquarium ingericht en zit dus nu op de eerste week van de 3/4 weken indraaien.

Nu beginnen mijn planten fors te groeien en zitten er al ook her en der gele en dorre blaadjes.

Nu mijn vraag: wanneer kan ik beginnen met het snoeien van mijn planten? En moet ik nu al de dode blaadjes weghalen of kan ik ze laten zitten tbv het opstarten van mijn aquarium?

En tot slot, ik maak gebruik van een voedingsbodem. Moet ik mijn planten nog bijvoeren in de opstartfase?

Ik zie graag jullie reacties te gemoed 🙂

Ik heb hier een foto van het geheel:

638543visvalk_0_82_wp_20140313_14_15_09_pro.jpg

Hier is een foto van wat geel blad
453879visvalk_0_82_wp_20140315_17_25_25_pro.jpg

Hier is nog een foto van de rechterkant van het aquarium
222472visvalk_0_82_wp_20140315_17_25_01_pro.jpg

En een foto van de linkerkant van het aquarium
885196visvalk_0_82_wp_20140315_17_25_18_pro.jpg

VisValk zei:
Ik ben vorige week gestart met mijn aquarium

Nu beginnen mijn planten fors te groeien en zitten er al ook her en der gele en dorre blaadjes.

Nu mijn vraag: wanneer kan ik beginnen met het snoeien van mijn planten? En moet ik nu al de dode blaadjes weghalen of kan ik ze laten zitten tbv het opstarten van mijn aquarium?
veelal zijn aquariumplanten gekweekt boven water (emers) en moeten zich nog aanpassen naar de onderwatervorm (submers) hierbij gaat de emerse vorm afsterven of bealgen dit is een volledig normaal proces .

hier en daar een dor blaadje is geen probleem een teveel ervan zorgt voor problemen en verwijder je best.

snoeien zou ik pas doen als tegen het wateroppervlak komen zo krijg je veel plantenmassa waar je later gezond stekmateriaal kan van nemen.

VisValk zei:
En tot slot, ik maak gebruik van een voedingsbodem. Moet ik mijn planten nog bijvoeren in de opstartfase?

normaal voorziet een voedingsbodem van voldoende voeding bij de start toch zou ik je aanraden om te starten met halve aanbevolen dosis plantenvoeding om vroegtijdige uitputting van je bodem te voorkomen en de waterkolom te voorzien van enige plantenvoeding

VisValk zei:
Hallo allemaal,

Ik ben vorige week gestart met mijn aquarium, dus ben nog redelijk nieuw hier. Ik heb mijn aquarium ingericht en zit dus nu op de eerste week van de 3/4 weken indraaien.

tijdens de opstart niet te lang verlichten max 8uur en matig starten met plantenvoeding en de no3/po4(nitraat/fosfaat) net meetbaar houden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan