Wanneer purigen nog naar bleek ruikt


Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Berichten
284
Leeftijd
46
Hoi,
Heb nu ongeveer n week geleden mijn purigen behandeld maar je ruikt nog heel mild de geur van bleek.
Is dit veilig om te gebruiken of liever niet?

Ik twijfel enorm
 
Heb je de purichem na het schoonmaken met bleek ook een tijd geweekt in Seachem Prime?
 
Daarna kun je het het beste even een dagje in een bak water gooien en desnoods een scheutje natuurazijn erbij. Azijn laat de chloor heel snel verdampen.
 
Als het nog naar bleek ruikt nooit doen.
Ik leg het 24 uur in dunne bleek, goed uitspoelen en dan nog een halve dag in een bakje water.
Nooit problemen mee gehad.
 
Daarna kun je het het beste even een dagje in een bak water gooien en desnoods een scheutje natuurazijn erbij. Azijn laat de chloor heel snel verdampen.
Wel goed luchten als je dat doet, chloorgas is niet echt gezond.
 
Wel goed luchten als je dat doet, chloorgas is niet echt gezond.
Klopt maar ja als je het uit het water haalt dan kun je het het beste even onder de kraan afspoelen en dan in een bakje water met een scheutje azijn en dan komt er zo goed als niks meer af hoor. Desnoods zet je het even op het balkon of de tuin maar ik laat het gewoon in de vensterbank staan.
 
Dank voor de reacties!
Ik heb geen prime gebruikt en heb in eerste instantie t zakje zo'n 12uur in de bleek gezet. Alles was weer mooi wit dus t leek me voldoende. En nu zit t al bijna een week in n bakje met water, uiteraard spoel en ververs ik dagelijks maar t blijft maar ruiken. Heel licht maar toch aanwezig.

Wat is wijsheid? N prime achtig product gebruiken of wat azijn? Niet gebruiken?
 
Welke bleek heb je gebruikt? De dikke of dunne?

Je kan proberen om het wat meer af te spoelen en op de verwarming laten drogen.
 
Nou dikke bleek, dezelfde waarmee ik mn diffusor schoon maak. T grappige is dat ik daar dan weer niet onzeker over ben maar met mn purigen toch wel.
 
Nou dikke bleek, dezelfde waarmee ik mn diffusor schoon maak. T grappige is dat ik daar dan weer niet onzeker over ben maar met mn purigen toch wel.
En terecht!

Dunne bleek is het juiste product hiervoor. Dit bevat enkel water en natriumhypochloriet. Dikke bleek bevat nog andere stoffen. Hangt een beetje van het merk af maar er kan bv zeep in zitten en sodium laureate.

Over alternatieven voor Prime . Ik herinner me nog géén Tetra Aquasafe te gebruiken. Kan het niet meer motiveren.
 
Ik gebruik wel dikke bleek maar verdun dat met water. Met goed spoelen en weken haal je dan de andere stoffen er wel uit.
 
Ik heb dat ook ooit geprobeerd. Maar vond persoonlijk de moeite van regeneren niet opwegen tegen de kosten. Je kan behoorlijk lang doen met een kleine hoeveelheid, dus dan kan je de aanschafkosten mooi spreiden over meerdere maanden tot wel een jaar.
 
Dat regenereren is toch amper werk want je legt het er een dagje in en dan ff uitspoelen en naweken. Dit moet je normaal zeker om de paar maanden wel doen.
 
Ik bleef helaas ook hetzelfde probleem houden als de topicstarter. Na de tweede keer langere tijd bleekvrij krijgen vond ik het welletjes. Kreeg de geur er ook niet goed uit.
 
Met een scheut natuurazijn is die geur er heel snel af hoor.
 
Ook geprobeerd. Miss een gevoelige neus ;p

Maar gebruik het al jaren niet meer btw. Ooit gebruikt met een bruinalgplaag. Buiten dat zie ik niet veel meerwaarde op dit moment voor mij.
 
Ik heb het er ook niet meer in hoor. Maar hier ook jaren gebruikt.
 
Voor mij is t exact de reden waarom ik t nu nog wil gebruiken. Ik was serieus n anderhalve week na t plaatsen al toe aan regenereren want t was al helemaal donkerbruin.

Maar die truc met t natuurazijn.. haalt dat enk de geur weg of doet dat ook nog wat met t restant bleek?
 
Stel je zou na het regenereren en daarna na paar dagen weken nogsteeds iets wat van chloor ruiken.. zou dat dan ook daadwerkelijk kwaad kunnen als je dat weer in je filter plaatst?
 
een beetje azijn of citroenzuur door het water en die geur is er zo af.
 
Dank voor de reacties!
Ik heb geen prime gebruikt en heb in eerste instantie t zakje zo'n 12uur in de bleek gezet. Alles was weer mooi wit dus t leek me voldoende. En nu zit t al bijna een week in n bakje met water, uiteraard spoel en ververs ik dagelijks maar t blijft maar ruiken. Heel licht maar toch aanwezig.

Wat is wijsheid? N prime achtig product gebruiken of wat azijn? Niet gebruiken?
Wat ik persoonlijk altijd doe:
Haal de purigem uit mijn filter en spoel dit even onder de kraan
Maak een bakje klaar met 50% dunne bleek en 50% water en laat dit circa 24u staan en schud af en toe even
Na die dag gooi ik de verdunde bleek weg en spoel ik het zakje purigem na
Ik heb een tweede bakje waarin ik de Prime oplos in water en doe hier mijn zakje purigem ongeveer een week in*
Na de week spoel ik mijn purigem nogmaals na met water en leg ik het zakje klaar voor de volgende keer
Ik werk met twee zakjes en wissel deze iedere 3-4 maanden ongeveer
Na al het regenereren ruik ik nog wel een klein beetje een chloor lucht, maar naar mijn ervaring heeft dit geen gevolgen voor je filter/aquarium

Dit tip van het citroenzuur ga ik de volgende keer zelf ook eens testen :)

*Volgens mij heeft een week weken in Prim geen zin, maar ik vergeet het gewoon weg te werken
 
Nou t heeft er nog geen twee weken in gezeten en t water werd er idd super helder van maar ik kan t nu alweer regeneren. Iemand die dit zou kunnen toelichten? Waarom t zo snel gaat? Dat was bij mijn vorige bak zeer zeker niet zo iig.
Ik keek bewust ff want ik wil gewoon mn interval leren kennen maar t was al helemaal bruin geworden.

Nu wel zo slim om t in een oplossing van bleek te zetten btw 😁
 
Heb je nu misschien meer hout in je bak? Of dieren die aan je hout zitten zoals algeneters. Hout kan ook na inweken nog jaren je water blijven verkleuren. (Wel geleidelijk steeds minder.)

Offff.... ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe snel eventuele kleurstoffen in vissenvoer worden afgebroken. Ook nog een mogelijke bron anders.

Edit: andere mogelijkheid is als je meer planten hebt staan dan eerst, dat stoffen die van dode bladeren vrijkomen zoals koolhydraten, zorgen voor extra voedsel voor bacteriën. Die bacteriën hechten op een plek met veel stroming, dus o.a. aan de purigen, en maken het bruin. (Met "zichzelf" of met hun afvalproducten.) Kan bij dat type bacteriën vrij snel gaan dat je dat ziet opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dr zit n behoorlijk stuk hout in en heb ook wel aardig wat meervallen erin zitten, zou dat t zijn? T valt me ook op dat vooral mn po4 nogal eens aardig aan de hoge kant kan zijn. Houdt dat verband?

Hier n foto van mn bak;
IMG_20230125_205725.jpg
 
Het neemt organische stoffen op en de verkleuring van het hout valt daar ook onder denk ik.
 
Ja dr zit n behoorlijk stuk hout in en heb ook wel aardig wat meervallen erin zitten, zou dat t zijn? T valt me ook op dat vooral mn po4 nogal eens aardig aan de hoge kant kan zijn. Houdt dat verband?

Hier n foto van mn bak;
Bekijk bijlage 355589
Mooi hoor. Van PO4 heb anderen vast meer verstand. Ik weet alleen dat vissenvoer er een bron van is, en kraanwater kan volgens Google max 2,2 mg/L bevatten. :) Purigen is niet van directe invloed op het fosfaatgehalte.
 
Okee dus advies? Zou meer purigen helpen? Heb nu de kleinste verpakking erin zitten zeg maar, die al compleet komt in n zakje.

Verder, organische belasting.. Kan t hout daar aan mee 'helpen'? Of zijn t puur de meervallen die daar elke dag t nodige vanaf schrapen?
Ik ben ook voornemens om er nog een filter aan te hangen, een Eheim Classic 600.

Tnx
 
Laatst bewerkt:
Okee dus advies? Zou meer purigen helpen? Heb nu de kleinste verpakking erin zitten zeg maar, die al compleet komt in n zakje.
Ik durf het niet te zeggen. Als de bron het hout is (was dat hout van tevoren ingewaterd?) zou het steeds minder moeten worden. Je hebt niet per se dode planten rondslingeren dus dat is het ook niet. Het enige wat ik me verder kan bedenken is om te kijken of er veel eiwit in het gebruikte voer zit, en zo min mogelijk plantaardige "opvul", vooral graan en soja bedoel ik dan. Vanwege de koolhydraten. De eerstgenoemde 2-5 ingrediënten op het pak kunnen daar duidelijkheid in geven.
 
En hout is voornamelijk cellulose, daar gebeurt niet zoveel mee qua belasting. :) Denk dat het voornaamste is dat er nog tannines uit kunnen lekken, iets wat versneld gebeurT (! edit) als er telkens oppervlak van af wordt geschraapt.
 
Laatst bewerkt:
Okee duidelijk allemaal. Het hout was kurkdroog toen ik t kocht en heeft zeker wel n week of drie nodig gehad om uberhaupt wat te gaan zinken. Maar de bak draait nu wel iets van n jaar denk ik en t hout is even lang in de bak.
Anyhow ik zie nu net n week of twee wel vooruitgang in alles dus dat is fijn.
Wellicht dat ik n grotere hoeveelheid Purigen erin ga doen of wellicht n tweede zakje en zo n ruilsysteem kan hanteren.

Tnx
Romeo
 

Terug
Bovenaan