Wat is er nieuw

Wanneer voegen jullie macro en micro toe.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gast07
  • Startdatum Startdatum
G

Gast07

Guest
In een ander topic https://www.aquaforum.nl/threads/en-nu.154549/ raakte Dirk en ik in een discussie over wanneer de macro en micro plantenvoeding toe te voegen.
Beide laten we 12 uur tussen de micro en macro zitten. Echter doe ik 's ochtends de macro en 's avonds de micro (doseerpomp). Dirk doen het net andersom, 's ochtends de micro en 's avonds de macro.

Zo hier en daar op het forum lees je wat anderen doen maar als je hierin moet zoeken verdwaal je...

Als jullie dagelijks toevoegen, wanneer voegen jullie de macro/micro toe?
 
Heel goeie vraag gast07 ben benieuwd welke antwoorden er tevoorschijn gaan komen want dit ga ik toch wel volgen.:thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn motivatie is dat macro elementen zoals nitraat, kalium en fosfaat heel stabiel blijven als eenmaal toegevoegd zijn.

De chelaten vsn de micro's zijn minder stabiel en die voeg ik daarom liefs zo kort mogelijk voor het licht aan gaat toe.
 
Micro's voeg ik toe om 19:00 als het licht nog aan is tijdens de zonsondergang. De macro's voeg ik toe bij het begin van de morgenschemering om 07:00.
Weet eigenlijk niet meer waarom ik voor deze volgorde gekozen heb.
 
Ik voeg in de morgen eerst de macro's toe en gemiddeld 3 uur later (als het licht aangaat) de micro's
 
Daar moet ik me eerlijk gezegd eens in beginnen verdiepen want heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord en nog nooit de aandacht aan gegeven.
Kan iemand in het kort omschrijven wat nu eigenlijk wat is en waarvoor het dient.
 
Daar moet ik me eerlijk gezegd eens in beginnen verdiepen want heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord en nog nooit de aandacht aan gegeven.
Kan iemand in het kort omschrijven wat nu eigenlijk wat is en waarvoor het dient.
We hebben het hier over Plantenvoeding.
Micro: sporenelementen zoals Profito of CSM+B
Macro: Nitraat, fosfaat, Kalium.
 
We hebben het hier over Plantenvoeding.
Micro: sporenelementen zoals Profito of CSM+B
Macro: Nitraat, fosfaat, Kalium.
Dank je en kun je dat dan zelf doseren via de EI van Gilles ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De micro en macro plantenvoeding kun je doseren via de EI methode. Gilles verkoopt daar idd de chemicalien voor.
 
Ik volg al enkele jaren de EI en voeg alles in 1x toe eigenlijk. Wel voeg ik de csm in 2x toe per week maar na de verversing voeg ik de macro s en de helft van de micro s dus in 1x toe.
 
Ik voeg ook dagelijks toe en dit allemaal direct na elkaar (Micro+Fe, PO4 en NO3).
Het hangt een beetje af van de gebruikte chelaten of dit wel of niet kan zonder een witte waas of binding der componenten te veroorzaken.
De leverancier/maker van de plantenvoeding kan dit perfect voorspellen en kan je dus vertellen in hoeverre gelijktijdige toediening al dan niet kan.
Tenminste als hij de exacte samenstelling kent van alle gebruikte voedingsstoffen.
 
Nou vaak kan alles als je de leverancier gaat vragen😉
 
Betreft Easy Life heb ik deze vraag voorgelegd aan support aangaande Profito en Fosfo. Advies van Easy Life was om hier een paar uur tussen te laten om een neerslag te voorkomen. Deze informatie vindt je niet terug op de verpakking of info pagina`s van Easy Life op het internet.
 
Laatst bewerkt:
Nou vaak kan alles als je de leverancier gaat vragen😉

Tja, in zo'n geval heb je de verkeerde leverancier, hé! 😉
Ik heb een flauw vermoeden dat jouw dealer perfect weet wat hij voor je mengt hoor, John... 😀

Advies van Easy Life was om hier een paar uur tussen te laten om een neerslag te voorkomen. Deze informatie vindt je niet terug op de verpakking of info pagina`s van Easy Life op het internet.

Jammer dat zoiets niet duidelijk op de verpakking staat maar wel positief dat ze een correct antwoord geven en niet gewoon zeggen dat alles kan dus...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat denk ik ook wel maar ja vaak als je zoiets koopt dan gaat het de verkopende partij enkel om de centen en dan kletsen ze wel met je mee.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen😉
 
Betreft Easy Life heb ik deze vraag voorgelegd aan support aangaande Profito en Fosfo. Advies van Easy Life was om hier een paar uur tussen te laten om een neerslag te voorkomen. Deze informatie vindt je niet terug op de verpakking of info pagina`s van Easy Life op het internet.
Das mooi om te weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het antwoordt nog even ven Easy Life,

Geachte,

Het is beter om ze gescheiden toe te voegen. Dat heeft o.a. te maken met een mogelijke neerslagreactie tussen ijzer en fosfaat, ook al is het ijzer gechelateerd. Ook andere zware metalen uit ProFito, kunnen hiermee reacties aangaan.

Indien mogelijk een dag gescheiden toevoegen. Als u dagelijks alle voedingsstoffen toevoegt, dan minimaal een aantal uren tussen de toevoegingen micro en macro houden.

Met vriendelijke groet,
Team Easy Life
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan