Wat is er nieuw

Wanneer water verversen bij opstart?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
hallo

Wanneer moet ik nu gaan mijn water verversen? De ene zegt na 3 weken, andere zeggen dan wekelijks. Erg tegenstrijdig dus. :S

Mijn bakske draait al 5 dagen

Zeker 3 weken wachten zodat je bak tijd heeft om in te draaien en te rijpen tenminste zo is mij dat verteld en ik heb dat gedaan en geen problemen gehad daarna.:thumbs:
Alles heeft toch zijn tijd nodig hoorGuppy101.🙂
Ik zie dat je je avatar hebt veranderd das echt super mooi nog eens dikke proficiat hoor.:smitten:

Is ook afhankelijk van de gekozen inrichting,zie dat je iets van een ph verlagende bodem hebt op je avatar toch?
Sommige van die bodems geven in het begin heel veel ammonium af en dan is het nodig om tijdens het indraaien te verversen bv anders kunnen er al gelijk problemen ontstaan.
Hoe of wat precies staat op de verpakking van de bodem.

Laatst bewerkt:
De meningen zijn hierover verdeeld. Ik persoonlijk ben gewoon vanaf de eerste week in mijn verversritme begonnen. Anderen doen de eerste weken juist niet verversen.

Wat nu DE juiste weg is...... Ik weet het niet, ik zou zeggen doe waar je je goed bij voelt en hou in de gaten hoe de bak zich ontwikkeld. Pas als de waarden goed zijn na een week of 4 minimaal met de eerste bewoners beginnen, is mijn advies

Is ook afhankelijk van de gekozen inrichting,zie dat je iets van een ph verlagende bodem hebt op je avatar toch?
Sommige van die bodems geven in het begin heel veel ammonium af en dan is het nodig om tijdens het indraaien te verversen bv anders kunnen er al gelijk problemen ontstaan.
Hoe of wat precies staat op de verpakking van de bodem.

Heb het eens nagekeken, maar daar staat niets speciaal op. Enkel hoe je het installeert en dat je het niet moet spoelen. Maar niets over water verversen

Ontwikkeling is voor het moment goed. Planten groeien goed en snel, water is mooi. Enkel wat stof op mijn kleinste planten (anubia, lobelia en crypto). Heb daarover een draadje begonnen in de planten topic. Buiten dat gaat alles goed. Ik denk dat ik het gewoon ga afwachten dan

Hierover zijn de meningen inderdaad verdeeld en ik wacht vaak 4 weken hiermee.

Ik wacht, en 2 dagen voordat de 1e vissen erin komen wissel ik 50% water

Als je teveel ververst dan gooi je eigenlijk de voeding voor de bacteriecultuur weg waardoor die moeizamer op gang kan komen.

hallo

Wanneer moet ik nu gaan mijn water verversen? De ene zegt na 3 weken, andere zeggen dan wekelijks. Erg tegenstrijdig dus. :S

Mijn bakske draait al 5 dagen
Water ververs je om afvalstoffen van je vissen af te voeren (en in het geval van EI om je overschot uit te middelen). Als je nog geen vissen hebt (en geen EI gebruikt) dan hoef je ook nog niets te verversen.

Dat gezegd hebbende... Ik gebruik, naast de grijze massa, ook altijd mijn neus. Als het water prettig ruikt dan is dat een goed teken. Ruikt het muf of onprettig dan zou ik, ook in de opstartfase, een 50% verversing doen.

Daarnaast voegt een verversing ook weer voedingsstoffen toe (want kraanwater zit vol met mineralen). Dus wat dat aangaat zou ik zeggen "gewoon doen alsof alles al tijden draait". Om de opstart te versnellen kun je een stukje vers filterspons uit een draaiend aquarium in je eigen filter leeg knijpen. Moet wel echt vers zijn (die bacteriën blijven niet zo lang in leven als ze geen zuurstof krijgen).

Euh wat is El?

Dat is de Estimative Index en info kun je vinden in de link in mn onderschrift. Dat wanneer je daar interesse in zou hebben voor de toekomst😉

Dat is de Estimative Index en info kun je vinden in de link in mn onderschrift. Dat wanneer je daar interesse in zou hebben voor de toekomst😉

Ok bedankt. Ik zal daar eens gaan naar zien. 😉

Bij de bak met soil (ammoniak afgevend) heb ik meer ververst in het begin. In de opstart van de garnalenbak heb ik zeer weinig ververst in het begin. Op 6 weken misschien 2 of 3 keer. Vervolgens getest, de dag voordat de garnalen erin kwamen water ververst (ongeveer 30 tot 40%). Filter ben ik niet aangekomen tijdens de opstart, wel af en toe wat bacteriebolletjes erin gedaan.

Volgens mij gebruik je JBL ProScape ShrimpsSoil?
Dat is een met voedingstoffen verrijkte aquasoil.
Ik lees nergens dat je er geen JBL Volcano Powder onder heb gedaan, dus is deze soil over een maand of 6 uitgewerkt. Dat komt er in de praktijk op neer dat je tegen die tijd je voedingsschema moet gaan afstemmen en gebruik moet
gaan maken van de EI.

Maar om op je vraag terug te komen: deze soil moet je de eerste twee weken om de 2-3 dagen een waterverversing doen van 50%.

Volgens mij gebruik je JBL ProScape ShrimpsSoil?
Dat is een met voedingstoffen verrijkte aquasoil.
Ik lees nergens dat je er geen JBL Volcano Powder onder heb gedaan, dus is deze soil over een maand of 6 uitgewerkt. Dat komt er in de praktijk op neer dat je tegen die tijd je voedingsschema moet gaan afstemmen en gebruik moet
gaan maken van de EI.

Maar om op je vraag terug te komen: deze soil moet je de eerste twee weken om de 2-3 dagen een waterverversing doen van 50%.
En wat als ze nu wel een JBL Volcano Powder er onder had gedaan hoelang kon ze dan verder met die voedingsbodem ? Ik stel deze belangrijke vraag ook voor mezelf.

En wat als ze nu wel een JBL Volcano Powder er onder had gedaan hoelang kon ze dan verder met die voedingsbodem ? Ik stel deze belangrijke vraag ook voor mezelf.
Hoe je het ook went of keert; de pH verlagende eigenschappen ben je na een half jaar kwijt.
Additives zoals Volcano Powder zijn bedoeld om voeding te geven aan planten die voeding uit de bodem halen. Dat kan natuurlijk ook met een voedingscapsule.
Maar het nadeel van de meeste aquasoil is dat ze na verloop van tijd gaan 'inzakken'. De korrel verpulverd na verloop van tijd. wanneer dit intreed van dit merk weet ik niet, maar bij sommige goedkopere soils zie je dit al na 6 maanden, bij duurdere misschien na 2 jaar.
En dat is funest voor de watercirculatie in het de bodem. Met name te weinig zuurstof gaat voor problemen zorgen.
Dat word tegen gegaan door het plaatsen van, in dit geval een Volcano Powder. Zo heb je een langdurig aanbod van voeding in de bodemen daarbij een goede doorstroming, dus ook voldoende zuurstof waardoor er een optimale cultuur
van bacteriën en micro-organismenin stand gehouden word.

Ik heb de ph verlagende bodem van Enviroment en die zit nu op een ph van 6 terwijl ik met osmose ververs en die gat al ruim 14 maanden mee. Maar het verschilt inderdaad per merk en ook of je met osmose of kraanwater ververst.

ik moest bij mijn jbl scaperssoil zelfs eerste 2 weken om de dag verversen van wege hoge afgifte van de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan