Wat is er nieuw

Warm weer? Warm water!

Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Hallo, ik vroeg me af hoe jullie je aquariums met dit warme weer een beetje koel houden. ik heb met dit weer vaak dat mijn aquariums wel 2 tot soms wel 4 graden omhoog gaan. En mijn aquarium water is ook altijd wel warm maar hoe krijg ik dat naar beneden
 
Hallo, ik vroeg me af hoe jullie je aquariums met dit warme weer een beetje koel houden. ik heb met dit weer vaak dat mijn aquariums wel 2 tot soms wel 4 graden omhoog gaan. En mijn aquarium water is ook altijd wel warm maar hoe krijg ik dat naar beneden
Wat is de temperatuur van het water? En welke bewoners heb je in de bak?

Warm water op zich is vaak het probleem niet, maar wel dat hoe warmer het water is, hoe minder zuurstof het kan bevatten. Dan is koelen op zich niet direct nodig, maar kun je door voldoende oppervlakte beweging de uitwisseling van gassen optimaliseren. Het water zal dan meer zuurstof opnemen.

Antwoorden op bovenstaande vragen kunnen wel van belang zijn.
 
Met de huidige temp is koelen denk ik niet nodig en hier wordt de temp in de grote bak hooguit 28 graden.
 
Koel houden van je aquarium doe je door de verdamping te bevorderen. Dekruit/deksels open, ventilator over het water laten gaan, veel oppervlaktebeweging door de pompuitstroom naar het oppervlak te richten.

Is het water toch nog te warm, dan zal je water moeten gaan verversen. Dit kan op de normale manier, of je kan de kraan voorzichtig open laten staan en dan overtollig water afvoeren. Op de ouderwetse manier schommelt de temperatuur, bij de ander blijft de temperatuur op een gegeven moment stabiel.

Op langer termijn is het beter om een koeler te gebruiken.
 
Met verversen of flessen ijs te gebruiken krijg je wel veel schommelingen en het water is vaak snel weer opgewarmd. Ik doe dat niet meer en gebruik coolers op de nano en zeewaterbak.
 
Blijven koelelementen misschien langer hun koelte afgeven?
 
Wat is de temperatuur van het water? En welke bewoners heb je in de bak?

Warm water op zich is vaak het probleem niet, maar wel dat hoe warmer het water is, hoe minder zuurstof het kan bevatten. Dan is koelen op zich niet direct nodig, maar kun je door voldoende oppervlakte beweging de uitwisseling van gassen optimaliseren. Het water zal dan meer zuurstof opnemen.

Antwoorden op bovenstaande vragen kunnen wel van belang zijn.
Mijn aquarium is nu denk ik 28 graden en soms wel 30 ik heb neontertras een algeneter en 4 bodem visjes (als die er nog zijn want kan ze echt al weken niet vinden) en 1 guppy
Veder heb ik nog 1 aquarium met een kogelvis en dat water is denk ik 27 graden

Koel houden van je aquarium doe je door de verdamping te bevorderen. Dekruit/deksels open, ventilator over het water laten gaan, veel oppervlaktebeweging door de pompuitstroom naar het oppervlak te richten.

Is het water toch nog te warm, dan zal je water moeten gaan verversen. Dit kan op de normale manier, of je kan de kraan voorzichtig open laten staan en dan overtollig water afvoeren. Op de ouderwetse manier schommelt de temperatuur, bij de ander blijft de temperatuur op een gegeven moment stabiel.

Op langer termijn is het beter om een koeler te gebruiken.
De deksel eraf halen kan niet want dan spring men vissen er uit 😂
 
ik kocht laats een coolmat voor mijn honden, die willen er niks van weten, maar als de temp weer boven de 30 graden gaat dan leg ik deze boven op de deksel van mijn aquarium, dan dient tie tenminste nog ergens voor :cooll:
 
In de natuur komt het ook regelmatig voor dat de temperatuur van het water behoorlijk stijgt.. Zolang het niet te extreem wordt is er volgens mij weinig aan de hand. Het gedrag van de dieren goed in de gaten houden, zolang dat niet anders is dan normaal is er niks aan de hand.
 
In de natuur komt het ook regelmatig voor dat de temperatuur van het water behoorlijk stijgt.. Zolang het niet te extreem wordt is er volgens mij weinig aan de hand. Het gedrag van de dieren goed in de gaten houden, zolang dat niet anders is dan normaal is er niks aan de hand.
Ik denk dat je gelijk hebt, wellicht maken wij als mensjes ons meer zorgen, maar dat komt natuurlijk vanuit liefde voor onze visjes, iets waar deze geen last van hebben.
 
Ik denk dat je gelijk hebt, wellicht maken wij als mensjes ons meer zorgen, maar dat komt natuurlijk vanuit liefde voor onze visjes, iets waar deze geen last van hebben.
We zien hier ook geen massale vissterfte in de sloten terwijl het water meer weg heeft van lauwe soep.
 
Mijn aquarium is nu denk ik 28 graden en soms wel 30

ik kocht laats een coolmat voor mijn honden, die willen er niks van weten, maar als de temp weer boven de 30 graden gaat dan leg ik deze boven op de deksel van mijn aquarium, dan dient tie tenminste nog ergens voor :cooll:
Met 30 graden kan ik me jouw bezorgdheid voorstellen. Zorg in elke geval dat het oppervlak lekker in beweging is.
Zelf heb ik me zo'n temperatuur altijd gekoeld, al was het voor mijn eigen gemoedsrust.
Edit: over de koelmat. Ik denk dat je hier de bak eerder mee isoleert dan gaat koelen. De mat die ik had was alleen koel als je er op duwde en nam ook heel snel lichaamstemp. aan of omgevingstemp.
 
Met 30 graden kan ik me jouw bezorgdheid voorstellen. Zorg in elke geval dat het oppervlak lekker in beweging is.
Zelf heb ik me zo'n temperatuur altijd gekoeld, al was het voor mijn eigen gemoedsrust.
Toen het vorige week boven de 30 graden was, heb ik ook voor mijn gemoed rust, dingen gedaan Nicole, zo heb ik een netje boven mijn aquarium vast gemaakt met was knijpers waardoor ik de boven bak s'nachts er niet op hield, tja zó pruts ik dan maar wat 🙄 al hoop ik dat we de hitte van vorige week niet weer gaan krijgen.
 
We zien hier ook geen massale vissterfte in de sloten terwijl het water meer weg heeft van lauwe soep.
Moet je eens aan een hengelsportvereniging vragen wat de gevolgen zijn van warm buitenwater, het zuurstofpeil zakt dermate ernstig dat vooral karpers en brasems massaal aan de oppervlakte gaan happen en uiteindelijk overlijden
 
In de natuur komt het ook regelmatig voor dat de temperatuur van het water behoorlijk stijgt.. Zolang het niet te extreem wordt is er volgens mij weinig aan de hand. Het gedrag van de dieren goed in de gaten houden, zolang dat niet anders is dan normaal is er niks aan de hand.
In de natuurlijke habitat van de tropische vissen valt dat enorm mee en is daar een veel constantere temperatuur, het NLse klimaat is daar totaal niet mee te vergelijken
 
Als je bang bent dat vissen eruit springen dan kun je de klep ook op een kier open zetten, wat extra oppervlakte beweging helpt, en bijvoorbeeld een luchtpompje met een bruissteentje helpt dan ook. Een waterwissel met minder warm water kan ook bijv.

Probeer met wat simpele dingen verschil te maken zou mijn gedachte zijn. 🙂
 
Laatst bewerkt:
Ik koel de woonkamer, de bak koelt dan automatisch mee. Wel een dure oplossing, maar ook een goed excuus voor een airco: omdat de vissen anders dood gaan 😉
 
Toen het vorige week boven de 30 graden was, heb ik ook voor mijn gemoed rust, dingen gedaan Nicole, zo heb ik een netje boven mijn aquarium vast gemaakt met was knijpers waardoor ik de boven bak s'nachts er niet op hield, tja zó pruts ik dan maar wat 🙄 al hoop ik dat we de hitte van vorige week niet weer gaan krijgen.
Slim om er een netje over te hangen.
Het gaf mij altjid gemoedsrust als ik de bak op 30- ° kon houden. En ja kappen open was er een van.
Wat betreft hitte, wij gaan donderdag nog een keer 33° krijgen maar dan gaat het gelukkig ook voor langere tijd naar 24-25, volgens de verwachtingen dan.
Een waterwissel met minder warm water kan ook bijv.
Dat helpt maar heel kort is mijn ervaring en de temp in de bak gaat dan jo-jo-en. Daar ben ik zelf geen fan van.
Ik koel de woonkamer, de bak koelt dan automatisch mee. Wel een dure oplossing, maar ook een goed excuus voor een airco: omdat de vissen anders dood gaan 😉
Hoeft voor de bakken ook niet op 22 of 23 te staan hoor, hint LOL
Nee gelijk heb je. Zeker als je nog een betaal contract hebt zou ik het niet nalaten.
 
In de natuurlijke habitat van de tropische vissen valt dat enorm mee en is daar een veel constantere temperatuur, het NLse klimaat is daar totaal niet mee te vergelijken
Nee, dat klopt inderdaad. In Nederland kan de watertemperatuur tussen 0ºC en 30ºC schommelen, in de tropen zal dat niet gebeuren. Maar reken maar dat daar echt wel tot 10ºC verschil kan zijn.
 
Dat klopt niet, meestal is het een zoutoplossing om de bevriezingstemperatuur te verlagen en meer energie op te kunnen slaan.
Dan nog zullen die denk ik in een bak met water van bv 30 graden snel gesmolten zijn en daarna warmt de bak weer erg rap op en zo blijf je bezig en zie je schommelingen.
 
Dan nog zullen die denk ik in een bak met water van bv 30 graden snel gesmolten zijn en daarna warmt de bak weer erg rap op en zo blijf je bezig en zie je schommelingen.
Ja, precies, je hebt heel wat koelelementen nodig om zoveel water af te koelen.
Maar, als ik hier in mijn huis kijk, dat is van 1916 en niet goed geïsoleerd, de temperatuur komt hier niet boven de 27ºC. 's Nachts staat alles tegen elkaar open en rond 08:00 uur gaat alles dicht, inclusief de gordijnen.
Kom ik toch terug bij mijn eerdere opmerking, geen paniek, zolang de dieren geen afwijkend gedrag vertonen is er niets aan de hand.
 
Nee, dat klopt inderdaad. In Nederland kan de watertemperatuur tussen 0ºC en 30ºC schommelen, in de tropen zal dat niet gebeuren. Maar reken maar dat daar echt wel tot 10ºC verschil kan zijn.
Over een heel jaar bezien klopt dat maar niet in 1 dag en in heel veel plekken in hun natuurlijke habitat word het helemaal nooit 30 graden, jij neemt te makkelijk stelling zonder er ook maar enigszins over na te denken en vergelijkt te gemakkelijk terwijl je helemaal niet kan vergelijken
 
Dat klopt niet, meestal is het een zoutoplossing om de bevriezingstemperatuur te verlagen en meer energie op te kunnen slaan.
Zeker de goedkopere zijn gewoon kraanwater. Daar kwam ik achter toen mijn aanschaf kas geexplodeerd was. Duurdere zullen vast met beter spul gevuld worden.
 
Interessant stukje mbt temperatuur. Ook tropische vissen zijn koud bloedige dieren.

 
Zou je eerder kiezen voor een ventilator/cooler op de bak?
Ja absoluut.
Op de Fusion stond een ventilator en dat scheelde heel veel, zo'n 3-4 graden en bleef maar koeler worden. Ik had er een thermostaat tussen staan, was dus ook wel nodig, en hield de bak op 26,5 ongeveer terwijl mijn woonkamer hier altijd wel de 29 eens aantikt in de zomer.
 
Over een heel jaar bezien klopt dat maar niet in 1 dag en in heel veel plekken in hun natuurlijke habitat word het helemaal nooit 30 graden, jij neemt te makkelijk stelling zonder er ook maar enigszins over na te denken en vergelijkt te gemakkelijk terwijl je helemaal niet kan vergelijken
Euhh, jij trekt te makkelijk conclusies over mijn manier van denken en ventileert die hier zonder er goed over na te denken. 😉
In tropische gebieden heb je echt wel schommelingen in de temperatuur van meer van 5ºC binnen een dag. Ook daar kan het bewolkt of helder zijn.
En als het hier 30ºC wordt duurt het nog wel even voor het binnen in je huis zo heet is en nog langer voor je aquarium die temperatuur heeft aangenomen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan