warmtemat


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
121,719
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Wij willen in een 60cm bakje 2 krabbetjes gaan houden maar de temp is te laag met 20 graden en in de nacht nog kouder.
Nu wil ik een warmtemat van 7W gaan gebruiken.
Echter hoor je soms dat de bodem kan knappen dus heb ik hetvolgende bedacht.
Op de bodem plaats ik enkele dopjes van zo n 1 cm hoog. daarop komt een tempexplaat van 2 cm dik en daarop de mat waardoor er niet zoveel warmte bij de bodemglasplaat komt.
Is dit een uitvoerbaar idee om uit te voeren of zie ik iets over de kop misschien??
Direct op de warmtemat komt dan het substraat en de mat heeft een afmeting van 30x15 ongeveer en beslaat dus de halve bak.
 
Ik heb geen ervaring met zo'n mat maar waarom eerst dopjes op de bodem?
Direct tempex kan toch ook lijkt me.
 
Tja ik doe het om dus geen direct contact met de bodem te hebben John.
Ik heb diverse bedrijven opgebeld en die dachten dat het zo wel zou kunnen, maar ja die willen graag een mat verkopen natuurlijk.
En als je hem op pootjes zet dan verwarmt de lucht onder de plaat gelijkmatig als er warmte doorkomt namelijk.
Anders zal het stuk waar de mat op ligt sneller en meer opwarmen en dat geeft juist de breuk heb ik begrepen.
Tja ik ben niet zo technisch zoals je weet dus ik dacht ik vraag het eerst na voordat ik iets over de kop zie.

Het verhaal van die bedrijven is dat het deel met de mat er op dus sneller opwarmt en er temperatuursverschillen ontstaan in de bodemruit. Als er dan ook maar ergens bv een haarscheurtje zit dan is het pang.
Nu heb ik de bak nieuw gekocht, maar ja dat zegt niet alles natuurlijk.
 
Snap wel het idee om direct contact te voorkomen maar tempex isoleert en houdt dus warmte tegen voor de bodem,moet ook weer niet te warm zijn want dan smelt het matje door de tempex natuurlijk.

Een gewoon element is niet geschikt?
 
Ik heb enige ervaring in het gebruik van warmtematten IVM de slangen.

Ik gebruikte een soort die een zelf klevende laag hadden en die je dus aan de buitenzijde direct (onder) tegen het glas kon kleven.

Nooit een probleem geweest mijn Lampro �dame� was er niet vandaan te knuppelen. En ik verdenk haar ervan tegen het voorjaar dat de mat dus uit ging expres enkele dagen tot een week nog en stapje extra chagerijnig geweest te zijn.

Warm genoeg om tempex te smelten werden die dingen zeer zeker niet.

Hoe eea zit met en bak die goeddeels met water gevuld is zou ik niet weten.
 
De bak wordt niet met water gevuld hoor. Alleen een stenen bakje waar ze in kunnen poedelen zeg maar. Het worden Vampierkrabjes.
Blij te horen dat de tempex er wel tegen kan.
Toch heb ik diverse malen gelezen dat een ruit kan knappen.
 
Ah nu snap ik het,had gewoon een bak met water voor me! :stom:
 
Je heet zeker John he ;).

Haha, ja dat klopt John. Er komt alleen een bakje water in om te drinken en te badderen.
Ik heb net de 7,25W binnen en test die nu even en heb nog een beetje twijfels of die sterk genoeg is met een dikkere laag substraat.
heb dus voor alle zekerheid een 15W al bijbesteld aangezien ik gratis kan retouneren.
Wil even het verschil tussen de 2 voelen en dan een besluit nemen welke ik ga nemen.
Warmtelamp ook overwogen maar in de kap zit een vaste fitting met spaarlamp dus de warmtelamp richt naar de voorruit en niet naar de bodem en dat helpt dan niet veel denk ik.
 
Wat een gedoe man,jij moet wel heel veel van je vrouwtje houden! ;)
 
Ach het zijn ook wel leuke beestjes om te zien maar aanraken zal ik ze niet vrees ik.

Ik heb nu de 7 W als test en het lijkt toch redelijk warmte af te geven. Ik heb er nu een plastic zak met 4 cm zand op liggen om te kijken welke temp dit aan het oppervlak geeft.
Afwachten dus.
Maar als je er een theedoek in 8 voud dubbel oplegt dan voel je het al dus er komt warmte vrij.
 
Je moet het niet afdekken.
Blijft de warmte daar hangen.
Kijk voor een verfrooster, maak die pas, dan je grint daarop.
 
Probleem bij een warmtemat is dat je het substraat gaat verwarmen en dat is nu net niet wat je bij krabbetjes wilt. Ik zou toch kijken naar een mogelijkheid om een lamp toe te voegen. Je hebt ook van die rode lampen, die houden mijn krabbetjes aardig op temperatuur.
 
Kan je geen Keramische lamp op een dimmer of nog beter een thermostaat zetten?
 
Ik heb ook een zelfklevende warmtemat onder mijn terrarium
en niks geen probleem.

Matten worden niet zo heel heet en warmen niet heel snel op.
Zal alllemaal wel loslopen.
 
Denk ik ook wel Harmen.
Een warmtelamp erin gaat heel wat klussen worden omdat er in de kap dus een pl zit die dus naar voren wijst en dus zou de warmtelamp ook naar de voorruit stralen en weinig effect hebben.Die moet naar beneden stralen en zo is de aansluiting niet. En zelf klussen is niet echt mijn ding.

De bak wordt nu met de mat zo te zien 22 a 23 graden en dus prima voor de krabben en op de mat is het enkele graden warmer. De krabben hebben een temp tussen de 20 en 28 graden nodig namelijk.

@Bertus
Ik had het zand even in een zak gedaan om alleen te kunnen testen of de mat warm genoeg zou worden en zo niet dan zou ik hem nog terug kunnen doen. Als ik hem zou gebruiken met zand er direkt op dan zie je dat hij is gebruikt en kan hij niet meer terug als het zou moeten.
op de mat komen hydrokorrels en dan worteldoek en daarop cocospeat.
op deze manier hebben meer de bodem ingericht als je de fora afloopt.
 
Binnenkort dus Groningse stoofkrab ?
 
De grote mat met 15 watt is te veel van het goede dus het wordt de 7 watt mat.
Nee aan gebraden krab hebben we niks.
 
Ik heb diverse soorten warmtematten en warmteslangen gehad. Allemaal gewoon tegen de bodem aan. 1 slang gaf problemen, dat was een slang van een looplamp en dan omgeknutseld. Ofzo. Kurkvloer kon er in ieder geval niet tegen - oeps. Vor de rest, gewoon tegen het glas aanleggen (of plakken als het een plakmat is). Echt geen enkelprobleem zo heet worden ze niet. Je kunt wel problemen krijgen als 1 plek te heet wordt (iets waar die warmtestenen nog weleens last van hebben),dus geen kapotte/geknakte mat gebruiken.
 
Bedankt voor je reactie saskia.
Ik heb hem nu 2 dagen als proef erin liggen zonder verdere inrichting en merk dat de warmte heel erg meevalt.
Wel heb ik het piepschuim er dus inliggen en daar de mat op. ik kan me ook niet voorstellen dat zo n mat teveel warmte afgeeft voor het glas.
Misschien een mat met een veel hoger wattage wel maar de 7 en 15W matten niet merk ik.

Met de 7W wordt de bodem dus net rond de 28 graden en de omgeving 22 a 23 graden dus dat is verder prima.
Je moet ze houden op 20 tot 28 graden. Die 28 meet ik net iets in de bodem dus het oppervlak is iets minder warm door de omgevingstemp.
Ook kun je nog spelen met de dikte van het substraat natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan