warmtemat


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
121,719
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Wij willen in een 60cm bakje 2 krabbetjes gaan houden maar de temp is te laag met 20 graden en in de nacht nog kouder.
Nu wil ik een warmtemat van 7W gaan gebruiken.
Echter hoor je soms dat de bodem kan knappen dus heb ik hetvolgende bedacht.
Op de bodem plaats ik enkele dopjes van zo n 1 cm hoog. daarop komt een tempexplaat van 2 cm dik en daarop de mat waardoor er niet zoveel warmte bij de bodemglasplaat komt.
Is dit een uitvoerbaar idee om uit te voeren of zie ik iets over de kop misschien??
Direct op de warmtemat komt dan het substraat en de mat heeft een afmeting van 30x15 ongeveer en beslaat dus de halve bak.
 
Ik heb geen ervaring met zo'n mat maar waarom eerst dopjes op de bodem?
Direct tempex kan toch ook lijkt me.
 
Tja ik doe het om dus geen direct contact met de bodem te hebben John.
Ik heb diverse bedrijven opgebeld en die dachten dat het zo wel zou kunnen, maar ja die willen graag een mat verkopen natuurlijk.
En als je hem op pootjes zet dan verwarmt de lucht onder de plaat gelijkmatig als er warmte doorkomt namelijk.
Anders zal het stuk waar de mat op ligt sneller en meer opwarmen en dat geeft juist de breuk heb ik begrepen.
Tja ik ben niet zo technisch zoals je weet dus ik dacht ik vraag het eerst na voordat ik iets over de kop zie.

Het verhaal van die bedrijven is dat het deel met de mat er op dus sneller opwarmt en er temperatuursverschillen ontstaan in de bodemruit. Als er dan ook maar ergens bv een haarscheurtje zit dan is het pang.
Nu heb ik de bak nieuw gekocht, maar ja dat zegt niet alles natuurlijk.
 
Snap wel het idee om direct contact te voorkomen maar tempex isoleert en houdt dus warmte tegen voor de bodem,moet ook weer niet te warm zijn want dan smelt het matje door de tempex natuurlijk.

Een gewoon element is niet geschikt?
 
Ik heb enige ervaring in het gebruik van warmtematten IVM de slangen.