Wat is er nieuw

Wat aanraden voor de kweek: een filter of een sponsfilter?

Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Leeftijd
23
Hoi iedereen;

Zoals mijn topic-titel al verklapt:

Wat aanraden voor de kweek: een filter of een sponsfilter?

Hangt van het formaat aquarium af. Sponsfilters worden vooral gebruikt in kleine bakjes en zijn handig omdat ze veelal niet mechanisch zijn waardoor jonge dieren niet vermalen worden. Wil je ze mogelijk gebruiken voor je bakjes van 40x25x25? Dan zou het prima kunnen, kwa stroomkosten is het ook aardig voordelig doordat je alles kan laten draaien op 1 luchtpomp.

Ludger zei:
Hangt van het formaat aquarium af. Sponsfilters worden vooral gebruikt in kleine bakjes en zijn handig omdat ze veelal niet mechanisch zijn waardoor jonge dieren niet vermalen worden. Wil je ze mogelijk gebruiken voor je bakjes van 40x25x25? Dan zou het prima kunnen, kwa stroomkosten is het ook aardig voordelig doordat je alles kan laten draaien op 1 luchtpomp.

Inderdaad, het was voor deze bakjes,

Bestaat er een luchtpomp waardat je er 4 op kunt aansluiten?,

Misschien maar er bestaan iig kraantjes of �verdelers� om dat te doen ej moet het je voorstellen als een kraantje met 1 ingang en meerdere apart te regelen uitgangen.

Kwa filtrage zou je ook eens kunnen kijken naar een HMF.welke je voor bijna niets zelf kunt bouwen.

Ik heb al een luchtpomp gevonden van 14.99 euro, met 4 uitgangen, net genoeg.

Ik denk toch dat ik een sponsfilter ga nemen, en niet zelf eentje bouwen.

Het is niet moeilijk.

Geluid van zowel luchtpomp als sponsfilter vind ik nog wel een dingetje.... Wat is een goede stille luchtpomp en hoe is het geluid van het sponsfilter zelf te reduceren ?

- Ophangen aan elastiekjes.
- In een kast plaatsen.
- Omwikkelen met iets, zelf gebruik ik een 'sok' van blauwe filtermat.

Uitstroom-geluid kun je verminderen door te kiezen voor een stijgbuis met hoekje/elleboogje, halverwege het wateroppervlak plaatsen en je hoort weinig 'gebruis/geborrel'.

Ik vind de Eheim-pompen al bij al aardig stil en van degelijke kwaliteit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan