Wat is er nieuw

Wat alg vorming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pratics
  • Startdatum Startdatum
P

Pratics

Guest
Heb sinds december deze bak staan. Echter door schade en schande wat rommelige start met bodemverwarming. Maar ondertussen draait het geheel nu week of 4/5 stabiel.
Echter zie ik her en der toch wat algen in mijn bak. (wat niet gek is, gezien ik de bak op filter na opnieuw ben gestart en een hele hoop nieuwe wat trager groeiende planten)

Setup:
Ciano 120
Fluval plant 3.0 59watt (4250 lummen)
CO2 art met aquamedic reactor
icm Dennerle ph controller (ph 6.5)
Eheim prof 4 600 met 1 mandje schuim rest sera siporax
Bodemverwarming Stabiel tussen 25 en 26 graden.
JBL manado bodem.
Söchting Oxydator A


IMG_1687.jpg


Momenteel zijn dit de waterwaardes:

temp 25
KH 6
PH 6.5
GH 9
NH4 0
NO2 0.05
NO3 7
PO4 0.7
Sio2 6+
FE 0.5
K 15+
MG 3
CO2 37

Getest met JBL test koffer
Op de MG na geen rare waardes en het is morgen weer tijd voor 20/40% waterwissel. Maar die algjes worden niet minder ondanks de acceptabele waardes.
Ik geef 2x per week 30/40ml all in one planted box 1x op zondag na de water wissel en 1x op woensdag.

Zelf had ik het gevoel dat ondanks ik er een fluval plant 3.0 59watt boven heb hangen het nog matig is met licht omgerekend kleine 18 lummen per liter.
Eventueel kan ik de originele lamp mee laten draaien die zou ongeveer naar 29 lumen per liter kunnen brengen.
Verlichting gaat om 9.00 aan op 1 procent is op 10.00 op 100% tot 17.00 dan tussen 17.00 en 20.00 gaat deze van 100% naar 2% om zo vanaf 20.00 tot 22.00 nog voldoende kijk licht te geven.

Nu heb ik de laatste week toch gevoel dat mijn algen zeker niet minder wordt en ik niet goed weet hoe en wat ik nu moet ingrijpen. Gezien ik niet teveel blad wil verwijderen/ planten wil inkorten gezien het net op gang komt.
Echter wil ik het ook niet heel veel verder dan dit uit de hand laten lopen. Volgens mij zijn mijn waardes redelijk oke en is de bak verder dus danig stabiel, dat ik eventueel anti alg kuurtje/behandeling overweeg.

concreet, moet ik wat met mijn waterwaardes? Wat de algen kan verklaren.
Is het een goede optie om de originele lamp van 10.00 tot 17.00 mee te laten draaien richting de 30 lumen per liter
Welke behandeling van alg zou ik meest bij gebaat zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_1665.jpg
    IMG_1665.jpg
    360.1 KB · Weergaven: 99
  • IMG_1671.jpg
    IMG_1671.jpg
    291.1 KB · Weergaven: 101
  • IMG_1674.jpg
    IMG_1674.jpg
    236 KB · Weergaven: 96
  • IMG_1677.jpg
    IMG_1677.jpg
    539.7 KB · Weergaven: 90
  • IMG_1678.jpg
    IMG_1678.jpg
    270.2 KB · Weergaven: 105
  • IMG_1682.jpg
    IMG_1682.jpg
    228.9 KB · Weergaven: 100
  • IMG_1670.jpg
    IMG_1670.jpg
    345.4 KB · Weergaven: 107
Ik zou je licht op 8u 100% zetten ipv 7. Je kan inderdaad een veel sterkere lamp kwijt, maar ik denk niet dat daar de primaire oorzaak zit. Je algen zitten vooral op de bodem/trage groeier/achterwand. Achterwandjes staan er bekend om een broeinest ervoor te zijn, voor de rest lijkt mij op het eerste gezicht een distributieprobleem. Plaatselijk kun je wat easycarbo spuiten, maar dat neemt je oorzaak niet weg.
En ik denk dat we verschillen over acceptabele waardes; die no2 hoort namelijk gewoon 0 te zijn.
 
Wanneer je KH en pH waarde juist zijn zoals hierboven aangegeven geef je wel erg veel CO2! 44,5 mg/l terwijl zo rond de 23 mg/l voldoende is. Maar het gekke is dat ik op je foto roodwier soorten zie hetgeen juist wijst op te weinig CO2! Tenzij je waterdistributie slecht is! Nitraat en fosfaat gehalte is ook vrij laag maar ook ik heb wel eens deze waardes zonder problemen. 18 lumen per liter daarentegen is voor de planten in je bak, ik zie bijvoorbeeld intensief licht vragend Alternanthera, te weinig. Weet je dus zeker dat de gegevens kloppen?
 
Ik zou je licht op 8u 100% zetten ipv 7.
En ik denk dat we verschillen over acceptabele waardes; die no2 hoort namelijk gewoon 0 te zijn.
Top ga ik aan passen
En ik denk dat we verschillen over acceptabele waardes; die no2 hoort namelijk gewoon 0 te zijn.
Zie bijlage, 1 is mijn kraan water (gewoon nederland) en andere mijn aquarium water. Ik heb met JBL set dan ook werkelijk nog nooit 0 gemeten.
Er zit amper een tint verschil in.
 

Bijlagen

  • IMG_1693.jpg
    IMG_1693.jpg
    387.4 KB · Weergaven: 86
Top ga ik aan passen

Zie bijlage, 1 is mijn kraan water (gewoon nederland) en andere mijn aquarium water. Ik heb met JBL set dan ook werkelijk nog nooit 0 gemeten.
Er zit amper een tint verschil in.
Tijd voor een andere test dan. Koffertje van Colombo werkt prima, is de goedkoopste die je vinden kan en zit alles in dat noodzakelijk is om een zoetwaterbak mee te testen.
 
Wanneer je KH en pH waarde juist zijn zoals hierboven aangegeven geef je wel erg veel CO2! 44,5 mg/l terwijl zo rond de 23 mg/l voldoende is. Maar het gekke is dat ik op je foto roodwier soorten zie hetgeen juist wijst op te weinig CO2! Tenzij je waterdistributie slecht is! Nitraat en fosfaat gehalte is ook vrij laag maar ook ik heb wel eens deze waardes zonder problemen. 18 lumen per liter daarentegen is voor de planten in je bak, ik zie bijvoorbeeld intensief licht vragend Alternanthera, te weinig. Weet je dus zeker dat de gegevens kloppen?
Dat ligt maar net welk tabel je pakt maar inderdaad ik meet rond de 37mg/l en dat komt overeen met mijn co2 continu test. die staat aan de gelige kant van lime groen. Dit gaat probleemloos icm de oxydator. Dit staat dus ook zo vrij hoog al week of 6 van wege de algen, vandaar het mij ook verbaasd dat het niet minder wordt maar zeer langzaam aan juist wat meer. Dat de fosfaat laag is zou waarschijnlijk door het bufferende vermogen van JBL MANADO komen. die ligt er nu ruim maand in maar deze buffert het eerste half jaar. Ook is het dag voor mijn water wissel.
Tijd voor een andere test dan. Koffertje van Colombo werkt prima, is de goedkoopste die je vinden kan en zit alles in dat noodzakelijk is om een zoetwaterbak mee te testen.
Deze complete jbl set bevalt prima. *(jbl geeft zelf aan dat het probleemmatisch wordt vanaf 0,5mgl) Maar inderdaad niet gek om die misschien voor een ander merk te vervangen als die er aan toe is.
 
Dat ligt maar net welk tabel je pakt maar inderdaad ik meet rond de 37mg/l en dat komt overeen met mijn co2 continu test. die staat aan de gelige kant van lime groen. Dit gaat probleemloos icm de oxydator. Dit staat dus ook zo vrij hoog al week of 6 van wege de algen, vandaar het mij ook verbaasd dat het niet minder wordt maar zeer langzaam aan juist wat meer. Dat de fosfaat laag is zou waarschijnlijk door het bufferende vermogen van JBL MANADO komen. die ligt er nu ruim maand in maar deze buffert het eerste half jaar. Ook is het dag voor mijn water wissel.

Deze complete jbl set bevalt prima. *(jbl geeft zelf aan dat het probleemmatisch wordt vanaf 0,5mgl) Maar inderdaad niet gek om die misschien voor een ander merk te vervangen als die er aan toe is.
Toch zou ik eens goed kijken naar je waterdistributie. Ik blijf het vreemd vonden dat er nog steeds roodwieren ontstaan bij een dergelijk CO2 level.
 
Toch zou ik eens goed kijken naar je waterdistributie. Ik blijf het vreemd vonden dat er nog steeds roodwieren ontstaan bij een dergelijk CO2 level.
Maar even voor mijn beeldvorming.

Momenteel wordt co2 toegediend door een reactor die achter mijn eheim prof 4 600 (1250l per uur) hangt. Deze komt uit een spraybar die het van links boven naar midden zijruit rechts.
Dan mag ik er toch van uitgaan als ik na genoeg overal lichte beweging van mijn planten zie , dat mijn co2 distributie ook voldoende is? Ook planten die vol in de stroming staan hebben er last van.
Sterker nog, precies op de spraybar uitgangen groeit het ook :6. De hotspots zijn wel de achterwand, en in het midden van het aquarium dicht aan de grond.
 
Maar even voor mijn beeldvorming.

Momenteel wordt co2 toegediend door een reactor die achter mijn eheim prof 4 600 (1250l per uur) hangt. Deze komt uit een spraybar die het van links boven naar midden zijruit rechts.
Dan mag ik er toch van uitgaan als ik na genoeg overal lichte beweging van mijn planten zie , dat mijn co2 distributie ook voldoende is? Ook planten die vol in de stroming staan hebben er last van.
Sterker nog, precies op de spraybar uitgangen groeit het ook :6. De hotspots zijn wel de achterwand, en in het midden van het aquarium dicht aan de grond.
Er is een duidelijk verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Een te sterke stroming kan er zelfs voor zorgdragen dat je juist daar baardalg ziet! Planten hoeven niet te wapperen in je bak. In mijn Rio 180, ook met een reactor, met een spraybar over de volle achterkant breedte gericht op de voorruit juist om een kortst mogelijke afstand te creëren met een voortdurende beweging. De gaatjes zijn licht naar onder gericht waardoor het water naar onder geduwd wordt over de bodem terugkeert en daar weer boven komt voor de volgende duw. Zo ontstaat er bij mij een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging. Die stroming is niet sterk, er is meer een water beweging. Overigens ik heb een sterk beplantte bak zonder alg problemen. Of dit bij jouw ook goed functioneert moet je uiteraard zelf beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Er is een duidelijk verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Een te sterke stroming kan er zelfs voor zorgdragen dat je juist daar baardalg ziet! Planten hoeven niet te wapperen in je bak. In mijn Rio 180, ook met een reactor, met een spraybar over de volle achterkant breedte gericht op de voorruit juist om een kortst mogelijke afstand te creëren met een voortdurende beweging. De gaatjes zijn licht naar onder gericht waardoor het water naar onder geduwd wordt over de bodem terugkeert en daar weer boven komt voor de volgende duw. Zo ontstaat er bij mij een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging. Die stroming is niet sterk, er is meer een water beweging. Overigens ik heb een sterk beplantte bak zonder alg problemen. Of dit bij jouw ook goed functioneert moet je uiteraard zelf beoordelen.
Klopt dit ook in mijn vorig aquarium zo gehad. Nu een bak met achterwand dus wat lastiger. Maar geen gek idee om daar eens een oplossing voor te bedenken. Wel heb ik in de loop van de tijd gelezen dat vissen deze spiraal niet erg kunnen waarderen gezien het erg onnatuurlijk zou zijn. Wat is jou idee daarbij?
 
Maar even voor mijn beeldvorming.

Momenteel wordt co2 toegediend door een reactor die achter mijn eheim prof 4 600 (1250l per uur) hangt. Deze komt uit een spraybar die het van links boven naar midden zijruit rechts.
Dan mag ik er toch van uitgaan als ik na genoeg overal lichte beweging van mijn planten zie , dat mijn co2 distributie ook voldoende is? Ook planten die vol in de stroming staan hebben er last van.
Sterker nog, precies op de spraybar uitgangen groeit het ook :6. De hotspots zijn wel de achterwand, en in het midden van het aquarium dicht aan de grond.
Juist ook vol in de stroming groeit deze alg; voedingsstoffen worden daar slechter opgenomen. Ze worden als t ware langs je plant geblazen door een overload aan stroming. Ander type uitstroom kan helpen.
Als je in t midden bij de grond ook deze alg bemerkt, heb je daar (wiegende plantjes of niet) toch een dode plek in je distributie zitten. Distributie is iets anders dan stroming.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan