wat betekent dit gedrag?


B

bezetxyz

Guest
Hoihoi,

Het is mij opgevallen dat mijn sluierstaartvissen een best grappig en raar gedrag vertonen na het eten..
Ik voer mijn vissen 2 tot 4 keer per dag korrels en 1 keer diepvries voer (rode, witte of zwarte muggenlarven, artemia of Daphnia).

Mijn vissen eten de eerste happen uit mijn vingers (wel onder water). Daarna zinkt het voedsel naar de bodem en beginnen zij met z'n allen te scharrelen. Als al het eten op is, beginnen zij het rare gedrag te vertonen. 1 voor 1 nemen zij een sprint naar het wateroppervlakte en steken met hun hele kop uit het water en daarna gaan zij weer verder met gewoon vis zijn.. Ik kan het niet zo goed beschrijven, maar dan zwemmen zij verticaal naar boven, met zo'n vaart dat de hele kop als een dolfijn uit het water schiet, daarna zwemmen zij weer weg/ naar beneden en laten wat luchtbelletjes vrij en doen zij weer heel normaal.

Heeft iemand dit eerder geconstateerd bij zijn/ haar vissen? Waarom doen zij dit eigenlijk?
 
Ik snap je beschrijving :D
Je bent niet de enige in ieder geval. Mijn vissen doen het soms ook.

Volgens mij maken ze hiermee hun kieuwen schoon. Of misschien een 'shot' zuurstof?

Zoek anders eens op koifora. koi doen dit namelijk ook, weet niet meer precies de reden.
 
'It could be that she's trying to dislodge an irritant in her gills, such as a chunk of food, a piece of string algae or even gill flukes.

A 2nd possibility would be swim bladder issues. If there's fluid build-up in the bladder(s), they'll gulp air to try and re-inflate them. In which case, she would probably spend a lot of time bottom-sitting, too.

Finally, some koi just seem to like to gulp air and blow bubble streams as they cruise the pond. Think of it in the same class as us cracking our knuckles. '

Misschien door een schommelend zuurstofgehalte

Zolang je vissen zich verder normaal gedragen zou ik me geen zorgen maken in ieder geval ;)
 
Mijn goudvissen doen het ook wel is, net een duikboot die komt aanwiebelen, en dan half uit het water komt, t ziet er echt heel stom uit :D
 
Olympus zei:
'It could be that she's trying to dislodge an irritant in her gills, such as a chunk of food, a piece of string algae or even gill flukes.

A 2nd possibility would be swim bladder issues. If there's fluid build-up in the bladder(s), they'll gulp air to try and re-inflate them. In which case, she would probably spend a lot of time bottom-sitting, too.

Finally, some koi just seem to like to gulp air and blow bubble streams as they cruise the pond. Think of it in the same class as us cracking our knuckles. '

Misschien door een schommelend zuurstofgehalte

Zolang je vissen zich verder normaal gedragen zou ik me geen zorgen maken in ieder geval ;)

Hey Olympus, bedankt voor de informatie! Mijn vissen doen voor de rest inderdaad normaal :) Grappig en gelukkig dat mijn vissen niet de enige zijn die na het eten zo gek doen. Ik zie dit namelijk voor het eerst bij vissen, hahaha.
 

Terug
Bovenaan