Wat is er nieuw

Wat betekent nu eigenlijk "veel licht" ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Support4u
  • Startdatum Startdatum
S

Support4u

Guest
Beste Leden,

Als ik naar aquariumplanten zoek, dan zie je bij de beschrijving altijd de benodigde informatie.
Vaak word er bij belichting gezegd: matig, weinig, normaal, veel ect.

Wat moet ik mij hier bij voorstellen?

Nu heb ik een aquarium van 60x30x30 (54L)
2x 15 watt TL-5 verlichting (30watt totaal)

Betekend dit nu dat ik normaal of veel belichtingskracht hebt?!

Kan iemand mij dit helder uitleggen zonder mij gelijk door te linken naar een website..

Bij voorbaat dank,

😉
 
Voor bakjes van 60 cm./l. is 30W erg veel. Gewoonlijk hangt er 15W boven.

Heb je geen last van alg? Hoe meer licht, hoe harder planten willen groeien en hoe meer voedingsstoffen ze nodig hebben. Krijgen ze dit niet dan neemt de alg het over en/of vallen er gaten in je plantjes of ontwikkelen ze zich niet mooi.
Veel licht is leuk en aardig, maar alleen daarmee red je het niet. Het kan zelfs beter zijn om het licht te verminderen zodat minder snel tekorten optreden.
 
Inderdaad, wat is 'veel'? Dat kan zomaar eens een mening zijn van iemand, waar een ander persoon weer iets anders van denkt. Een goede vraag.
Juist daarom ga ik wel linken naar een website, maar dus met een reden - namelijk dat je niet mijn mening krijgt, maar iets dat enigszins objectief is - en niet zonder korte uitleg.

Op de website van plantenleverancier Tropica maakt dit bedrijf onderscheid in drie categorieen planten, easy, medium en advanced:
- http://www.tropica.com/en/plants/difficulty/easy.aspx
- http://www.tropica.com/en/plants/difficulty/medium.aspx
- http://www.tropica.com/en/plants/diffic ... anced.aspx

Een van de verschillen zit hem in de verlichting:
- 0.25 Watt per liter
- 0.50 Watt per liter
- > 1 Watt per liter

Enkele feitjes:
- Watt per liter is dus ��n term die wel eens wordt gebruikt.
- Maar, Watt zegt eigenlijk alleen iets over hoeveel stroom er wordt gegeten door een apparaat, in dit geval een lamp.
- De hoeveelheid licht druk je eigenlijk uit in lumen.
- In het aquarium de hoeveelheid lumen per liter.
- Watt per liter is daar min of meer een afgeleide van.

Bij jou zien we 30 watt op 54 liter water: 0.55 watt per liter.
Zoals Jones zegt best al veel. Je zou daarmee op basis van het onderscheid dat Tropica maakt voor de easy en medium plantjes kunnen gaan.
Maar dan komt het volgende punt: voeding voor de planten, die moet er ook zijn anders krijg je last van algen.
Je licht dempen met wat drijfplantjes en een niet al te lange belichtingsduur zou ik aanraden.

~ Ivo
 
Toch heb ik al 2 jaar het idee dat 15 watt boven een 60 cm bakje te weinig is. Al mijn planten sprinten naar de oppervlakte toe. Zelfs Crypto's en mossen.

Dat is volgens mij ook niet co2 gerelateerd, want ik voeg 1 bel per seconde toe, als ik dat vergelijk met grotere bakken lijkt me dat meer dan voldoende.
 
kraikkonen zei:
Toch heb ik al 2 jaar het idee dat 15 watt boven een 60 cm bakje te weinig is.
Wat voor 60cm? Er zijn 54, maar ook 72 liter bakjes.
En wat voor type verlichting (lichtkleur?).

kraikkonen zei:
Al mijn planten sprinten naar de oppervlakte toe. Zelfs Crypto's en mossen.
Wat bedoel je hier precies mee? Lange internodi�n?

~ Ivo
 
Ik had een Juwel Rekord 96 (96l), daar hing 18W boven en dit was wel echt weinig. Alleen Vallisneria en Crypto's deden het goed in die bak. Verder probeer ik bij iedere bak 0,25-0,3W per liter aan te houden zodat ik geen plantenvoeding hoef toe te voegen en dat is voldoende voor de meeste planten.
 
Ook lange interno�den inderdaad. Bijvoorbeeld bij de Braziliaanse klimop. Maar vooral toch overdreven lange stengels van de Cryptocoryne's. Van bovenaf bekeken nemen deze bij mij circa een diameter van 250 mm in beslag. Het zelfde heb ik gehad met Echinodorus.

Qua licht heb ik al veel geprobeerd, de 840, Arcadia tropical, en nu de 865, die ik toch het mooist vind.
 
Wat had die diameter? Je crypto's en Echinodorussen? Dat kunnen die planten zomaar bereiken ja, beetje afhankelijk van de exacte soort, zeker als je nooit snoeit en het zegt dus niet per se iets over veel of weinig licht.
 
Ik heb het aquarium nog niet ingericht 😛

Heb een arcardia tropical lamp (rood/oranje) en een standaard meegeleverde wit/blauw gekleurde lamp. (zat in de standaard lichtkap van het aquarium, die ik eraf heb gehaald)
beide dus 15watt t5 in een Arcardia Opzet armatuur (open aquarium style)

30watt dus totaal.

Ik kan niet 1 tl aan en 1 tl uitzetten, ik zou dan 1 van de lampen moeten verwijderen uit de armatuur.

Toch zit er een 2mm dikke plexiglas plaat tussen, voor spatgevaar\condens (in de armatuur zelf)
dus dat zou al 10% licht weg moeten nemen (als het plexiglas schoon is) tenminste dat heb ik gelezen.

Ik wil voorin een klein eleocharis grasmatje gaan maken voor de openheid, verder wat makkelijkere weinig eisende grote achtergrond planten voor verberging van het binnenfilter en de verwarming.
geen co2 toevoegingen!

dus zou de belichting dan toch genoeg zijn?
of is het alsnog teveel te weinig?
 
t5 15 watt bestaat niet. Het is of t8 15 watt of 24 watt t5.

Je kunt er ook voor kiezen om 1 plantenlamp te combineren met een colour lamp. Zo heb je wel twee buizen in gebruik maar in lumen niet teveel licht.

Bijv. amazone day met de colour van Dennerle of JBL tropic met colour of Arcadia freshwater met arcadia tropical. Ik ben zelf toch wel het meest tevreden met Dennerle of Arcadia. Heb ik toch echt de beste ervaringen mee.

gr Peter
 
Excuses, ik bedoelde inderdaad dus t8 (dikke buizen van 15 watt elk)
 
Twee keer 15 watt voor een 54L aquarium is best veel, valt onder "high tech". Bij zoveel verlichting is CO2 en andere voedingsstoffen zeker nodig.

Lees anders deze blog is door:
link1

link2
 
@lekkie0104

Ben via jouw link, dan weer via een link op het blog op easy-life.nl gekomen waar alles in het Nederlands 100% in detail word uitgelegd.
De verhoudingen tussen belichting groei en de benodigde stoffen ect.

ben hier heel blij mee.

Ik denk dat ik er zo wel uitkom.

Meer belichting = meer voedingstoffen (waaronder co2)

Ik ga snel verder met lezen, want ik vind het mega interessant!
 
Oke ik heb nu al meer dan de helft van de website gelezen.

Wat ik op easy-life lees is dat zolang er balans is, veel licht = meer voedingstoffen, resulteert in snelle groei.
Weinig licht = minder voedingstoffen benodigd, resulteert in trage groei
En alle details die erbij komen kijken.

Dan praten we puur over balans! van licht en voedingstoffen die nodig zijn voor de groei van de plant.



Toch moet ik weer terugkomen op mijn origineel gestelde vraag!

Wat houd het in godsnaam in?! de specificaties per specifieke plant kwa lichtbehoefte!
matig, weinig, normaal, veel ect.

Wie kan mij dit nu eens even goed uitleggen, of linken hahah
maar als je het zelf kan uitleggen, dan weet ik wel gelijk dat je weet waarover je praat natuurlijk!
linken kan iedereen.

;0
 
Support4u zei:
Wat houd het in godsnaam in?!
Heb je mijn eerste bericht gelezen?
Daar link ik toch naar een website met concrete getallen in plaats van vage termen.
Alsnog niet zaligmakend, maar wel een eerste houvast.

~ Ivo
 
oh sorry man, ik raakte zo ge�nteresseerd in overige informatie, dat ik een beetje erin mee geslepen werd haha en zo over jouw bericht heen hebt gelezen.
Ik ga jouw bericht alsnog lezen uiteraard! je hoort nog van mij als ik hierop nog vragen of opmerkingen heb.
 
@Ivo,

Oke ik heb jouw links bekeken.

Eleocharis. parvula (dwerg naaldgras)
Origin: Cosmopolitan
Type: Bottom layer
Growth: Fast
Height: 3 cm - 10 cm
Width: 5 cm - 10 cm
Light demands: 0.25 Watt per liter
CO2 demands: 3-5 mg per liter

Valt onder easy?!

Nu begrijp ik het dus helemaal niet meer..
Aangezien een hoop aquascape bakken hier een matje van maken en altijd aanraden om co2 via gasfles te bemesten?! (het word zelfs als eis gesteld door aquascapers waarmee ik gesproken hebt) zonder co2 toevoeging kan je het vergeten, zeggen ze..?!

Hoe kan dit dan in godsnaam een makkelijke plant zijn?
Plus er staat dat het snel groeit (blijkbaar zoalng er 3-5 mg co2 per liter in het aquarium zit)
Maar ik lees op andere sites dat het een traag groeiende plant is. (tenzij je dus hoge belichting en co2 toevoegd)
 
Support4u zei:
(het word zelfs als eis gesteld door aquascapers waarmee ik gesproken hebt)
Tunnelvisie noem ik dat. CO2 is nooit bij voorbaat een vereiste. Het hangt af van je o.a. je plantenkeuze.

Support4u zei:
Light demands: 0.25 Watt per liter
CO2 demands: 3-5 mg per liter
Dat is weinig licht en weinig CO2. Dat CO2 niveau is eigenlijk altijd wel aanwezig in het water. Vandaar de easy.

Support4u zei:
Plus er staat dat het snel groeit (blijkbaar zoalng er 3-5 mg co2 per liter in het aquarium zit)
Maar ik lees op andere sites dat het een traag groeiende plant is. (tenzij je dus hoge belichting en co2 toevoegd)
Misschien snel groeiend in de breedte (dat zich snel al uitlopers ontwikkelen) en traag in de lengte?
 
De enige objectieve manier om te bepalen hoeveel licht je hebt is met een PAR-meter, maar die zijn belachelijk duur en moeilijk te verkrijgen. De watt per liter regel is ook niet 100% te vertrouwen: wat als je de verlichting verhoogt of bv drijfplanten toevoegt? Het is nog altijd hetzelfde w/l, maar de lichtopbrengst zal duidelijk verschillen.

Beste truc is gewoon kijken naar je planten: heb je bijv. draadalgen, dan is de kans groot dat je met teveel licht zit en/of een voedingstekort (CO2). Al kijkend leer je en anticipeer je.

Je kunt prima naaldgras houden zonder CO2, alleen groeit het dan tergend traag. Maar het zal overleven 🙂
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan