Wat bij bestaande maanvissen (Rio 400)?


A

AxelP

Guest
2 maanden geleden heb ik 6 maanvissen aan mijn Lido 200 toegevoegd met de intentie om er uiteindelijk 2 (een koppeltje over te houden). Ik ben van plan de overige 4 met 2/3 maanden uit het aquarium te halen en over te plaatsen naar een nog aan te schaffen Rio 400. Welke vissen zou ik daar het beste bij kunnen houden?

Ik had dit in gedachte:

- 4 Maanvissen (misschien terug aanvullen tot 6, maar ik denk dat dat vechten wordt?)
- 2 L-nummers (verhuizen ook uit de Lido 200)

- 25/30 Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm?
- 10/15 Corydoras Panda
- 5/10 Otocinclus affinis

Graag hoor ik jullie mening, wat zou ik er het beste bij kunnen plaatsen? Kan het bovenstaande vissen bestand? Hebben jullie nog suggesties? Ik was van plan het aquarium op te starten (4 weken) en daarna de nieuwe vissen toe te voegen. Vervolgens een maand later de maanvissen en L-nummers over te plaatsen (i.v.m. het opeten van te kleine visjes).

Alvast bedankt voor jullie feedback :)
 
Niemand advies voor deze beginner ;)?
 
Hoi,

4 maanvissen, 25 roodkoppen, 12 panda's en 10 oto's kan makkelijk.

Dus dit is een goede keuze.

Er zijn echter mogelijkheden te over.

gr Peter
 
Wij hebben 30/35 panda's en een stuk of 10 otocinclussen in onze rio 400, als je geen verdere bodemvissen doet kan dat makkelijk. En zo'n grote school panda's is een heel mooi gezicht :0. Of je neemt een bodemvis en een stuk of 12/15 panda's :)
 
Thanks beide ik wil voor grote groepen gaan inderdaad, ik heb bij m'n lido de fout gemaakt om voor kleinere groepjes te gaan en meer verschillende soorten. Die beginners fout wil ik niet nog een keer maken. Ik denk dan dat het als volgt wordt:

- 4 Maanvissen
- 2 L-nummers

- 30 Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm
- 30 Corydoras Panda
- 10 Otocinclus affinis

Zouden daar nog 10 Bijlzalmpjes bij kunnen voor de bovenkant?
 
Corydorasfan zei:
Ik weet niet of ze samenkunnen met maanvissen ;)

De bijlzalmpjes? Ik heb er in m'n lido 6 zitten samen met 6 maanvissen, vooralsnog gaat dat goed, maar ik vraag me af of dat 1. ook voor langere tijd goed zal gaan, 2. of dat de bak niet te druk maakt als ik die ook aan m'n vissenbestand toevoeg.
 
Dat moet je dan even bekijken, Het schiet me net te binnen dat corydoras panda eigenlijk liever koeler zit dan de maanvissen en roodkoppen. Een van de weinige die liever kouder zit. Wat dacht je van de sterbai (stukje groter) ?
 
Corydorasfan zei:
Dat moet je dan even bekijken, Het schiet me net te binnen dat corydoras panda eigenlijk liever koeler zit dan de maanvissen en roodkoppen. Een van de weinige die liever kouder zit. Wat dacht je van de sterbai (stukje groter) ?

Die heb ik nu ook in m'n bak zitten bij de maanvissen (4 maar). Hoeveel zou ik er daarvan kunnen nemen in de bak denk je?
 
Corydorasfan zei:
Stuk of 20 zou wel moeten passen.

Wel jammer van de Panda, 30 was wel leuk geweest maar dan wordt het zo:

- 4 Maanvissen
- 2 L-nummers

- 30 Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm
- 20 Corydoras Sterbaii
- 10 Otocinclus affinis

En wat nou als ik de bak op 25 graden hou? M'n huidige bak is ook 25 graden en ik lees dat de panda 20~25 moet zitten, maanvis 26~27 (maar m'n huidige doen t ook goed op 25) en de roodkopzalm 24~26. Als ik 25 aanhoud zou het dan wel gaan?
 
De panda zit inderdaad dacht ik wat koeler. 20 x sterbai moet makkelijk passen. Maar er zijn nog heel veel andere soorten corydoras die ook kunnen hoor.
 
Vladimir zei:
De panda zit inderdaad dacht ik wat koeler. 20 x sterbai moet makkelijk passen. Maar er zijn nog heel veel andere soorten corydoras die ook kunnen hoor.

Ik vind de panda leuk qua gedrag, en ik heb al 3 soorten in m'n huidige aquarium zitten :) Maar ben gewoon wat advies aan het inslaan, ben nog maar een beginner en heb m'n huidige aquarium pas 2 maanden. Wil een aantal beginnersfoutjes graag omzeilen dit keer ;).
 
Maanvissen zou ik wat grotere groep kiezen omdat het een groepsdier is.

7 stuks en dan zou ik gaan voor de Peru met als reden dat deze kleiner blijven en hierdoor de Organische belasting met een goed groot filter en met het Filtermateriaal Purigen goed te ondervangen is. Met Purigen vang je de organische belasting aan de voorkant van het mineralisatie reeds op. Zoek maar eens op dit forum er naar, ben het zelf zin kort gaan gebruiken en het resultaat is ondanks goede pompen en filtermateriaal verrassend. Water is toch nog een stuk helderder geworden.
Daarnaast goed en regelmatig waterverversen.

Met 7 stuks is de agressie aanzienlijk minder en beter verdeeld.

Roodkopzalmpjes blijven mooi in een school maar rode Fantoomzalmen zijn ook prachtig om te combineren.
Mocht je keuze op C. Panda vallen zorg dan voor een voederplaats van zand en eigenlijk het liefst in zijn geheel zand. Tegenwoordig kan je zand ook gebrand kopen waardoor de kleur donkerde wordt richting bruin. Dit oogt heel natuurlijk.

Richt je het in als speciaal aquaria of ga je voor een plantenaquaria?
Om je een idee te geven:
Een toppertje van onze aquariumvereniging:

willeke.jpg
 
Axel heeft al 4 maanvissen. Dus ik begrijp niet zo goed waarom er dan over 7 wordt gesproken (aanvullen zal leiden tot extra onrust (nieuwe rangordegevechten) en de nieuwkomers zijn waarschijnlijk een stuk kleiner en dus kwetsbaarder als de reeds aanwezigen en moeten in het begin nog hard wennen aan nieuwe omstandigheden, kun je geen rangordegevechten bij gebruiken) en nota bene van een andere soort dan Axel al heeft (zie zijn foto topic).

Hoe zit dat?

~ Ivo
 
Ik heb inderdaad 4 bestaande maanvissen (eigenlijk 6, maar het koppeltje wil ik in de lido houden). Vandaar ook mijn vraag of het verstandig zou zijn die groep weer aan te vullen met 2 of 3 of niet. Ik wil de beestjes ook nadat ze gegroeid zijn een goed onderkomen geven en vandaar dat ze naar een grotere bak zullen verhuizen. Evenals de 2 L-nummers die momenteel in de Lido zitten, er moet genoeg zwemruimte zijn.

Het voorbeeld van Aponogeton qua indeling vindt ik wel mooi, dat is ook ong. hoe ik de indeling voor me zie.
 
Voor Otocinclus geldt hetzelfde als voor C. panda. Constant 25 graden is erg warm voor ze.
 
Wat is een qua grootte vergelijkbare corydoras soort welke ik wel bij maanvissen in dezelfde aantallen (30?) kan stoppen?
 
Die 20 sterbais waar je het eerder al over had lijkt me een prima soort in prima aantallen :thumbs:

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Die 20 sterbais waar je het eerder al over had lijkt me een prima soort in prima aantallen :thumbs:

~ Ivo

Thanks dan gaan we dat denk ik maar doen, in m'n Lido zitten er momenteel 4 en het zijn leuke beestjes :). Ik wil van dit aquarium meer een scholen aquarium maken, in m'n Lido zit van alles waardoor het soms wat 'rommelig' oogt. Het tweede aquarium wil ook meer natuurgetrouw proberen in te richten :). (Hoewel ik zeker niet ontevreden ben over m'n huidige aquarium)
 
Maanvissen uitbreiden is geen probleem aangezien er toch een nieuwe rangorde komt omdat er 2 wegvallen.
Voor de rest alleen wat uitbreiden en meer zou ik niet doen.
Als je nog een rio400 zoekt pb me maar een prijs wat je ervoor zou willen uitgeven (heb er nog 1 leeg staan hier)
 
Goede viskeuze; grote groepen van weinig soorten en die goed verdeeld over de verschillende waterlagen. Bijlzalmen zijn gevoelige vissen, als ze schrikken gaan ze springen. Om die reden verlies je er vaak regelmatig een en moet je ze vaak aanvullen. Als combi gaat het goed samen met maanvissen. Kleine roodkoppen zijn voer voor grote maanvissen, neem bij voorkeur hoog gebouwde zalmsoorten.
Voor wat betreft de maanvissen: neem er meer dan 4 en laat die samen opgroeien tot ze volwassen zijn. Dan kan je de mooiste dieren uitzoeken en kijken wat koppels zijn. Daarnaast kan er een eens onverhoopt dood gaan en dan is een getal van vier wel erg mager. Het is een groepsvis, houd die ook in een groep. Ik zou in een 400 liter bak gaan voor 8 tot 10 jonge maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Iedereen bedankt voor het advies, te zijner tijd zal ik nog kijken of ik de maanvissen weer zal uitbreiden naar 6. Het ziet er momenteel naar uit dat ik de bak ergens in nov/dec zal gaan aanschaffen, rustig ga opstarten (4 weken) en daarna de nieuwe vissen eerst zal toevoegen zodat deze de gelegenheid hebben goed te groeien voordat de bestaande maanvissen erbij komen.

Voor nu hebben de 6 maanvissen in m'n Lido nog meer dan voldoende ruimte en gezien de snelheid waarmee ze groeien denk ik dat overplaatsen in feb/mrt geen probleem zou moeten zijn (dan zitten de nieuwe vissen er immers al 2 maanden in en zijn deze ook gesetteld).
 

Terug
Bovenaan