Wat is er nieuw

Wat bij mijn killivis in

Blub

Active member
Lid geworden
15 maart 2025
Leeftijd
31
Ik krijg binnenkort het nieuwe aquarium voor mijn fundulopanchax gardneri binnen.
Gezien deze wat groter is dan die waar ze nu in zitten wil ik er graag 1 soort vis bij in doen, maar ik weet niet zo goed welke.

Het word een 60x30x40 bak.
Veel planten, hout en een zandbodem
Op dit moment heb ik 1 man en 1 vrouw, maar er komt nog een vrouw bij zodra ik een plek heb gevonden die deze ook los verkoopt.

Wat zou leuk zijn om hier bij in te doen?

Sierslakken?
Ik weet dat dat geen vissen zijn, maar het is maar een klein bakje, en slakken en je killi gaan elkaar echt niet in de weg zitten. En slakken zijn verrassend leuk om naar te kijken..

Sierslakken?
Ik weet dat dat geen vissen zijn, maar het is maar een klein bakje, en slakken en je killi gaan elkaar echt niet in de weg zitten. En slakken zijn verrassend leuk om naar te kijken..
Daar heb ik aan zitten denken.
Heb ook een appelslak in een andere bak en ik vind hem geweldig.

Ik wou alleen kijken of er eventueel vissen zijn die er bij kunnen.
Als dit niet mogelijk is ga ik kijken voor 1 of 2 soorten slakken.
Maar ik vind vissen persoonlijk wat gezelliger lijken. Iets meer beweging.

Het probleem is een beetje, dat gardneri's behoorlijke veelvraten zijn, dus een kleiner visje is een gok. Voor een even grote of grotere vis vind ik je bakje wel erg klein. Daarbij zitten ze ook graag op de bodem dus met corydorassen zitten ze elkaar in de weg.
Heel misschien Corydoras habrosus (of hoe heten die tegenwoordig?)? Maar ik heb geen ervaring met de habrosus, dus dat moet je aan iemand vragen die daar wel ervaring mee heeft.

Zelf heb ik altijd 6 Corydoras Panda in een 60cm gehad.

Het probleem is een beetje, dat gardneri's behoorlijke veelvraten zijn, dus een kleiner visje is een gok. Voor een even grote of grotere vis vind ik je bakje wel erg klein. Daarbij zitten ze ook graag op de bodem dus met corydorassen zitten ze elkaar in de weg.
Heel misschien Corydoras habrosus (of hoe heten die tegenwoordig?)? Maar ik heb geen ervaring met de habrosus, dus dat moet je aan iemand vragen die daar wel ervaring mee heeft.
Klopt.
Vandaar dat ik de vraag hier heb geplaatst.
Ik heb nog 2 a 3 weken tot de bak er is, dus genoeg tijd nog.

Ik moet wel zeggen dat die 2 van mij vrij weinig op de bodem komen.
Ze zitten het liefst bovenin tussen de drijfplanten of een beetje in het midden tussen de planten.
Alleen savonds als het licht uit gaat, gaan ze naar de bodem.

@John. weet veel van deze vissen, misschien kan hij je een advies geven.

@John. weet veel van deze vissen, misschien kan hij je een advies geven.
Een volwassen Gardneri eet met gemak een visje van 3-4 cm. Een klein corydoras groepje erbij is op zich geen probleem. Echter zijn de mannen zijn onderling ook vrij onverdraagzaam. Het is beter 3-4 mannen met 6 dames te houden, dan is de bak al heel vol maar wordt de agressie verdeeld. Ik vraag me dus eerder af hoeveel gardneri...

Voor een 60 cm bakje zou ik eerder 8 corydoras pygmeus en 3 stel Aphyosemion striatum houden. Is ook makkelijk aan te komen.

Groetjes John.

Een volwassen Gardneri eet met gemak een visje van 3-4 cm. Een klein corydoras groepje erbij is op zich geen probleem. Echter zijn de mannen zijn onderling ook vrij onverdraagzaam. Het is beter 3-4 mannen met 6 dames te houden, dan is de bak al heel vol maar wordt de agressie verdeeld. Ik vraag me dus eerder af hoeveel gardneri...

Voor een 60 cm bakje zou ik eerder 8 corydoras pygmeus en 3 stel Aphyosemion striatum houden. Is ook makkelijk aan te komen.

Groetjes John.
Yes. Ik wou ook zeker niks kleiner dan 5 cm er bij in hebben.

Gezien het temperament van de man ga ik er niet meer mannen bij in doen. Het zou dus echt blijven bij 1 man met dan 2 vrouw.
Maar 3 vissen voor dat formaat bak is wat aan de lege kant voor het beeld. Dus vandaar dat ik er 1 soort vis bij wil doen. Mocht dit helaas niet mogelijk zijn dan zal ik moeten kijken voor slakken

De man en 1 vrouw heb ik al een tijdje. Het is alleen behoorlijk lastig om er een 2e vrouw bij te vinden, omdat de winkels hier in de buurt ze alleen per paar verkopen. Ik ben dus nog op zoek naar de 2e vrouw.

De aphyosemium striatum ga ik onthouden voor de andere bak. Deze heeft dezelfde afmetingen, maar daar zitten op dit moment een aantal jonge ancistrussen in. Zodra deze groot genoeg zijn kunnen die weg en dan wou ik er ook een killibak van maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan